Den nye Volvo FH Electric får rekkevidder som matcher mange av de nye elbilene. (Fotos: Volvo)

Volvos nye el-lastebil har rekkevidde som en ny elbil

Volvo har på gang en ny elektrisk sjef for langtransporten, en FH Electric med en gedigen batteripakke.


I dag er det flust med elektriske lastebiler som tilbyr en tilnærmet like effektiv transport som de med dieselmotorer. Men da er det først og fremst på korte distanser. 

Kjempene som skal på langturer har fortsatt et handikap, ettersom rekkevidden fortsatt er ganske mindre og ladingen går betraktelig tregere enn det å fylle dieseltanken. Men det er på vei elektriske doninger som drar ut rekkevidden og fyrer opp ladefarten. 

-->
Mercedes har på gang en eActros 600 som er laget på langtransport, og denne har faktisk vært helt oppe i Finnmark når den har tilbakelagt totalt 15.000 testkilometer i ekte landeveistester. Denne har en rekkevidde opp mot 500 kilometer, og det takket være en diger batteripakke på 621 kWh og skal også åpne for megawatt-lading (MCS) når det kommer. 

Men Volvo drar ting enda lenger. 

De har på gang en ny elektrisk lastebil for langtransport, og denne heter Volvo FH Aero Electric og skal etter planen komme 2. kvartal til neste år. Altså om rundt ett år. 

Men Volvo ser så fram til denne at de allerede nå viser bilder av den, og avslører noe av det som bor i den. Og det er blant annet en voldsom batteripakke.

Den skal nemlig få en batterikapasitet helt opp til 780 kWh, så ja, ta den Mercedes, og det åpner selvsagt for enda mer rekkevidde. 

Denne ligger faktisk på nivå med mange av de nye elbilene som kommer, for Volvo ser for seg hele 600 kilometer. Og med kjøre- og hvilereglene i EU, det er kun lov til å kjøre i 4,5 timer før sjåførene må hvile i 45 minutter, så bør denne fungere akkurat like godt som en dieseldrevet lastebil. For det går unna med ladingen også, og det kommer vi til. 

Men først må Volvo Trucks sjef, Roger Alm, få kommentere den nye elektriske landeveiskongen. 

– Dette er et viktig gjennombrudd for utslippsfri transport. Nå kan transportselskaper kjøre lange distanser med elektriske lastebiler – uten å måtte gå på kompromiss med produktiviteten. Med hurtiglading og høy lastekapasitet blir dette en svært konkurransedyktig løsning, sier den administrerende direktøren.

– Elektriske lastebiler innen langtransport vil gi et viktig bidrag til reduksjon av CO₂ i vår bransje, siden det er her du kan spare mest per lastebil. Dette er positive nyheter for transportselskaper og samfunnet.

Lastebilsjåfører må altså hvile i 45 minutter, og det passer jo bra. For takket være støtte for den nye MCS-standarden går det unna i et utrolig tempo, og ladingen 20-80 prosent er oppgitt til 40 minutter. Noen minutter til å koble til og fjerne ladekabelen, så ja, har det gått 45 minutter. 

Volvo satser som kjent tungt på tunge elektriske lastebiler, og har blant annet utviklet et nytt Aero-førerhus som gir litt mer effektive biler. De utvikler også løsninger som skal optimalisere arbeidsdagen, som vurdering av egnede ruter og optimal lading, både på veien og ved basen, til detaljert oppfølging av ytelse i den elektriske bilparken.

– Vi har bransjens mest komplette utvalg av elektriske lastebiler, og vi har over fem års erfaring med å bistå tusenvis av kunder, både små og store, i overgangen til elektrisk, sier Alm.

– For transportselskaper som ønsker å ta steget mot nullutslipp, er Volvo Trucks et naturlig valg.

Totalt kan Volvo lokke med åtte batterielektriske modeller for mellomtung og tung transport, og ifølge svenskene åpner dette for å elektrifisere av alt fra by- og regionaldistribusjon til bygg- og anleggsvirksomhet, avfallshåndtering – og nå altså langtransport.

Volvo Trucks startet på sin elektriske reise med de første lastebilene i 2019, og har så langt levert over 5.000 kjøretøy til kunder i 50 land verden over.

Les også:

Hva tenker du

Les også