Ok, la oss ta den dårlige nyheten først. Investeringstiltakene som åpner i seksårsperioden 2025-2030 gir ikke mye ny vei. I et land hvor kun en enkelt strekning, Kristiansand-Kirkenes, er rundt 2.800 kilometer, så er jo ikke 205 kilometer mye å skryte av.
Men den gode nyheten er at det er på gang nye prosjekter som skal gjøre veiene bedre og sikrere, og av alle disse er det 30 som har fått status som store. Det betyr at de har en ramme på over 1 milliard kroner, og her er det tre som er topp-prioritert. Det er store utbyggingsprosjekt i Vestland, Finnmark og Rogaland.- E16 Hylland-Slæen: 6,3 kilometer lang tunnel mellom Aurland og Voss som erstatter to eldre tunneler i Stalheimskleivi. Veien kortes ned med to kilometer.
- Ny riksvei 94 Saragammen-Rypefjord: Det planlegges tunnel og ny vei i dagen for å gjøre innfarten til Hammerfest, sykehuset og Melkøya mer trafikksikker og fremkommelig.
- E39 Smiene-Harestad: Vil binde sammen E39 Rogfast og Eiganestunnelen mot Stavanger sentrum. Veien planlegges med fire felter med midtrekkverk og tre planskilte kryss som vil gi bedre trafikkflyt i Stavanger.
Det er meningen at prosjektene realiseres i løpet av perioden fram til 2037, her er spiller selvsagt rammene i de årlige budsjettene inn. Prosjekter som ble flyttet til utviklingsporteføljen i NTP er ikke med på listen.
Vegvesenet sier at modenhet er viktig for rangeringen, og forklarer dette med at alle planprosesser og prosedyrer for kvalitetssikring er gjennomført. De prioriterer for øvrig prosjekter hvor de er sikre på at de har funnet de beste økonomiske og tekniske løsninger.
- Zeekr 7X er her, Yngve fikk den første i Europa
- Vil ha forbud mot vinterdekk på sommeren
- Vi har sjekket ut nye Lexus RZ 500e og 550e