Du har kanskje tenkt; skitt, la gå, jeg kjører på vinterdekkene også over sommeren. Vel, kanskje er du ikke så sløv, men dette er faktisk en ganske så vanlig gambling blant nordmenn.
– Det er forbløffende hvor mange som velger å kjøre hele sommeren med piggfrie vinterdekk, sier dekkekspert Per Linder, hos Continental.
– Det er direkte farlig. Disse dekkene er laget for lave temperaturer, med en annen gummiblanding og mønster enn det som kreves for trygge sommerforhold.
Infact har tidligere gjennomført en undersøkelse på vegne av dekkprodusenten om bruk av vinterdekk om sommeren, og resultatene den gang var overraskende. Det i negativ forstand.
For nærmere 1 av 5 svarte nemlig at de hadde kjørt med vinterdekk gjennom en helt sommersesong, og mer eksakt svarte 18,5 prosent at de har gjort dette.
– Det er altfor mange. Det tallet burde vært null, sier Linder.
For det er nemlig en grunn til at vinterdekk heter nettopp det, for de er altså designet med tanke på de vinterlige egenskapene. Sammenlignet med rene sommerdekk scorer piggfrie vinterdekk svært dårlig på sommerforhold, og er dermed langt mer trafikkfarlige.
Og da hjelper det heller ikke at sommerhalvåret er det med klart flest dødsulykker, og for eksempel omkom 72 av totalt 95 mennesker på norske veier i 2023 nettopp i perioden mai-oktober.
Continental Dekk Norge har selv dokumentert forskjellene på vinterdekk og sommerdekk, og her ble det bremset brått på våt asfalt i 80 km/t.
Resultatene viste at piggfrie vinterdekk i snitt hadde åtte meter lengre bremselengde enn sommerdekk – etter mer enn 50 repetisjoner.
– Åtte meter ekstra kan være avgjørende – det kan bety forskjellen på å unngå eller havne i en alvorlig ulykke, påpeker Linder.
– Derfor har vi i flere år jobbet med holdningskampanjer for å få folk til å bytte til riktige dekk, men vi ser at det fortsatt er behov for å minne om dette hvert eneste år.
Linder er faktisk så oppgitt at han går så langt at han vil forby vinterdekk på sommerføret, noe som altså i dag er fullt lovlig så lenge det er piggfrie vinterdekk.
– I dag kan man vise til veitrafikklovens paragraf 3, som krever at kjøretøy skal være egnet for føreforholdene, sier dekkeksperten.
– Men vi mener dette ikke er tilstrekkelig. Når vi vet hvor mange som fortsatt bruker piggfrie vinterdekk i sommersesongen – og hvor farlig det er – mener vi at et forbud må på plass, på samme måte som det er for piggdekk.
Og bare så det er sagt. I snitt står vanligvis feil og mangler for rundt 25 prosent av dødsulykkene i løpet av et år, og den vanligste årsaken her? Jo, feil eller mangler ved dekk/ hjulutrustning samt dårlig sikt. Jepp, dårlig skodde biler koster rett og slett liv.
Så påse at dekkene holder den lovlige minimum mønsterdybden på minst 1,6 millimeter, og bytt nå for all del over til sommerdekk. For såpass innsats må det vel være mulig å legge ned?
Les også: