Audi har på gang en ny e-tron GT, og denne presser startprisen under millionen. (Fotos: Audi)

Her er Audi e-tron GT quattro

Tre blir til fire med Audi e-tron GT quattro, som med 585 hk faktisk er den slappeste i familien. Ja, ganske utrolig.


Høsten 2019 skjedde det noe nesten utenkelig her hjemme. For plutselig var en langt mer premium bil den mest populære, og Audi e-tron skulle brøyte seg vei som Norges aller mest populære nybil i 2020 med over 9.000 solgte biler.

Med en slik medvind i ryggen trykket Audi ned wattpedalen, og det hele toppet seg i 2021 med en ganske så imponerende elektrisk sportsbil. En e-tron som fikk klistret GT-bokstavene etter navnet. 

-->
Basismodellen av e-tron GT kunne skryte av 390 kW/530 hk i boostmodusen, mens RS e-tron GT med samme boost flekset 475 kW/646 hk.

I fjor sommer kom det oppgraderte utgaver som erstattet den opprinnelige, og utvalget økte til tre, S e-tron GT, RS e-tron GT og RS e-tron GT performance. Og her skal det iallfall ikke stå på kreftene.

Maks ytelse er 500 kW/679 hk for S e-tron GT, 630 kW/856 hk for RS e-tron GT og særs ville 680 kW/925 hk for storesøster RS e-tron GT performance – den sterkeste serieproduserte modellen i Audi-historien.

Nå dukker det altså opp en lillesøster om vi måler ut fra krefter, for det er duket for en ny versjon som har fått den berømte quattro-benevnelsen. Det betyr firehjulsdrift, og bare så det er klart, det har også de tre nåværende utgavene. 

– Audi e-tron GT quattro gjør GT-familien komplett, og utvider valgmulighetene for en fullelektrisk sportsbil i premiumsegmentet, forteller Harald Edvardsen-Eibak, Audi-direktør i Norge.

Via Launch Control øses det altså ut 585 hk, og det gjør den nærmere 5 meter lange elbilen i stand til å nå 100 km/t på 4,0 sekunder. 

– Det gjør at nye Audi e-tron GT quattro er kraftigere enn den opprinnelige e-tron GT som ble lansert i 2021, forklarer Edvardsen-Eibak.

En e-tron GT starter på godt over millionen, men det er før den nye quattro-utgaven er på plass. For den gode nyheten er at prisen faktisk presses under millionen, og Audi e-tron GT quattro har fått en startpris på 999.900 kroner. Audi Norge planlegger for øvrig salgsstart senere i mai. 

Under normal kjøring, altså uten bruk av boosten, har Audi e-tron GT quattro 370 kW/503 hk, og er utstyrt med et batteri på 105 kWh, hvor 97 kWh er netto. Det gir e-tron quattro en oppgitt rekkevidde på 622 kilometer, så det er solid. Noe også hurtigladingen er. 

Den når nemlig hele 320 kW som maks effekt, og dette åpner for å fylle på hele 285 kilometer med rekkevidde i løpet av 10 minutters lading. 

– Audi e-tron GT er kjent for sitt progressive design, med sportslige proporsjoner og detaljer, sier Edvardsen-Eibak.

– Modellen har teknologiske fremskritt som 800-volts arkitektur og er svært godt utstyrt.

Den lange rekkevidden kommer blant annet av en luftmotstandskoeffisient på 0,24, og dette bidrar sammen med kontrollerbare luftinntak både til en imponerende effektivitet og bør gi en ganske så behagelig kjøretur. 

Og ja, det intelligente quattro-systemet fordeler kontinuerlig drivmomentet mellom for- og bakakselen slik at kreftene blir fordelt optimalt. 

Det er Audi Sport GmbH Böllinger Höfe i Neckarsulm som skal sette sammen den nye e-tron GT-versjonen, og produksjonsstarten er planlagt til midten av juni.

Les også:

Hva tenker du