Vi har fått et nytt katolsk overhode. Amerikanske pave Leo har erstattet argentinske pave Frans, og dette blir den 14. paven som heter Leo. Den forrige Leo døde for øvrig i 1903 etter å ha sittet i pavestolen i hele 25 år.
Om den ferske paven, han ble valgt som den 267. paven 8. mai, har fundert over pavemobilen, vet vi ikke, men det vi vet er at Mansory har en bil som burde passe ganske så bra.
En som også har et passende navn for å gjøre en skikkelig entre, nemlig Mansory Grand Entrée. Eller, det er utgaven denne er basert på, for selve bilen heter Mansory Speranza. Det er et italiensk ord for håp, så også det ganske passende for en ny pave.
Mansory har altså nok en gang kastet seg over en Mercedes G-klasse, og resultatet er som vanlig ganske så oppsiktsvekkende.

De har nemlig tatt en vanlig bil og bygd den om til en kabriolet, og det er lettere sagt enn gjort. For kappes taket, en bærende del av karosseriet, må hele kjøretøystrukturen modifiseres for å gjøre bilen stiv nok.
Og for å gjøre ting enda mer komplisert. En G-klasse er laget for å håndtere absolutt alt den møter, så Mercedes har utstyrt den med et spesielt vridningsstivt karosseri, noe som selvsagt kompliserte jobben til Mansory. Men de fikk det åpenbart til.
For resultatet av det hele er en bil, her for øvrig ikke lakkert i helt «pave-hvit», men noe litt i nærheten, som har et nytt trekantet sidevindu som danner overgangen til stofftaket rett ved bakdørene, altså C-stolpen. Dette skal gi bilen en elegant sideprofil når stofftaket er på, samtidig som det beskytter baksetepassasjerene mot vinden når det er åpent.
For ekte tunere er felger særdeles viktig, og det gjelder også for tyske Mansory. Speranza har fått noen kalt FC.5, og disse er kledd med dekk som har dimensjonen 295/30 R24. Og såpass må det være, for det er noe fyrverkeri i motorrommet.
Denne W465-modellen har fått større turboladere og et nytt eksosanlegg hvor pipene peker bakover, og de har også programmert om den 4-liters V8-motoren. Resultatet er kort og godt imponerende.
Totalt har ytelsen gått fra 585 hk til ville 820 hk, og med på kjøpet følger et dreiemoment på ganske så imponerende 1.150 Nm. Denne «pavemobilen» må være tidenes raskeste, for den bruker kun 4 sekunder opp til 100 km/t. Og ja, toppfarten er satt til 250 km/t.

Som med alle andre Mansory-biler er det mulig å velge mellom en drøss med ting for innsiden, som for eksempel farge, type skinn, quilting av skinnoverflatene og design av karbonfiberkomponentene.
Baksetet, som jo er det viktigste for slike biler, har luksuriøse individuelle seter kombinert med en individuelt konfigurerbar midtkonsoll.
Av andre detaljer kan vi nevne Mansory-belter, sportspedaler i helkarbon, et sportsratt i skinn/karbon med flat bunn, nye luksuriøse matter og til og med Mansory-skift på dørhåndtakene.
Så det er nok ikke bare pave Leo som muligens kunne tenkt seg en Mansory Speranza, for dette er en helt spesiell terrengbil som du også bør klare å komme deg til de fleste strendene med.
Det kan du selv se, for her har du mange flere bilder av den ombygde G-klassen som passende nok hadde premiere i Monaco.
Les også: