Det er 51 år siden Skoda tok sitt første steg inn i RS-verden, men den gang betydde de to bokstavene noe litt annet enn i dag.
Ikke misforstå, RS står fortsatt for Rally Sport, men dette var mer bokstavelig tilbake i 1974. De to første bilene, to prototyper, var nemlig rendyrkede rallybiler.
Og etter den banebrytende duoen, 180 RS og 200 RS, fulgte den legendariske Skoda 130 RS, gjort berømte av ingen ringere enn vår egen John Haugland. Den skulle bane vei for den første «vanlige» RS-modellen.
Skoda Octavia RS kom for 25 år siden, og hadde blant annet en 180 hk sterk turbomotor, sportsfjærer og en sportslig spoiler bak. Fabia fulgte raskt etter, og siden har det kommet RS-utgaver i et jevnt tempo. Og i 2022 tok også benevnelsen det elektriske spranget over til Enyaq, mer bestemt med utgaven Coupé RS iV.
Nå blir denne fornyet, og følger dermed etter den ferske Elroq RS som det ble åpnet for bestilling av bare for noen uker siden.

Den nye Enyaq RS har selvsagt firehjulsdrift, totalt 250 kW/340 hk og klarer 0-100 km/t på 5,4 sekunder. Den nye ordinære Skoda Enyaq gjør for øvrig sprintøvelsen på 6,7 sekunder, så RS er ganske mye kjappere.
RS er utstyrt med et batteri på 79 kWh netto med en oppgitt rekkevidde på over 550 kilometer og lader på maks 185 kW som gir 10-80 prosent på 26 minutter.
Og ja, det er 2-veislading her, så bilen kan også fungere som en diger kraftbank og levere strøm.
– Skoda Enyaq RS har vært en populær sportslig versjon av familiefavoritten vår, siden lanseringen i 2022, sier Martine Behrens, direktør for Skoda Norge i Harald A. Møller.
– Nye Enyaq RS har blitt ny på utsiden med en helt ny front, men er fortsatt velkjent på innsiden med praktiske løsninger og høy komfort.

Dette er altså Skodas raskeste akselererende produksjonsmodell sammen med kommende Elroq RS, noe også de litt mer sportslige detaljene viser.
Nye Enyaq RS og Enyaq Coupé er som standard utstyrt med ting som LED Matrix lys, LED-baklys, elektrisk justerbart førersete med minnefunksjon, massasjefunksjon og korsryggstøtte, og har selvsagt noen litt mer spesielle felger opptil 21 tommer.
Det er progressiv styring som bør heve kjøreegenskapene, likeså sportsunderstellet som senker forakselen med 15 millimeter og bakakselen med 10 millimeter i tillegg tl et adaptivt understell (DCC) som det er mulig å velge.
Det er også mulig å stille bilen med hele 15 innstillinger for demperstivhet, det er Driving Mode Select som tilpasser trekkmodus tilpasset firehjulsdriften og kraftigere bremser på forakselen. Og ja, to eksterne lyder, Sport og Futuristic, som tilpasser seg kjøremodusene.
Foran er Modern Solid-designet i sort høyglans, og det er flere RS-detaljer og sorte elementer, inkludert sidevindu-lister, takrails,panser- og bakluke-bokstaver og sidespeilkapper. Både foran og bak har støtfangerne en karakteristisk fullbredde reflektorstripe som er eksklusiv for RS.

Aerodynamikk er ekstra viktig for de litt sportsligere bilene, og Enyaq RS har senket luftmotstanden til 0,251 og Enyaq Coupé RS helt ned til 0,239 som også bør gi litt ekstra rekkevidde.
På innsiden kan det velges mellom to varianter. RS Lounge med svarte setetrekt trukket i en kombinasjon av semsket mikrofiber og kunstskinn og limegrønne kontrastsømmer. I RS Suite har setetrekkene en kombinasjon av skinn og kunstskinn med grå sømmer.
Det er også et sportsrattet med RS-merke, og her er det limegrønne sømmer for RS Lounge og sorte sømmer for RS Suite-pakken.

De to RS-utgavene er utstyrt en 5-tommers Digital Cockpit og 13-tommers infotainment-skjerm, og her er det også Head-up Display med Augmented Reality som også inkluderer et 360-kamera og et Canton lydsystem med 12 høyttalere og en total effekt på 635 W. Skjermene på innsiden har naturligvis RS-spesifikke grafikk.
Og selv om dette er et sportslig alternativ skal det ikke stå på det praktiske, for som den vanlige Enyaq er det flere Simply Clever-funksjoner og det er også mulig å få RS med elektrisk nedfellbart hengerfeste med hengervekt på 1.200 kilo.

Det praktiske inkluderer i høyeste også parkering, for en oppgradert app støtter nye funksjoner hvor du via mobilen kan styre bilen inn i parallelle og vinkelrette parkeringsplasser. Etter å ha valgt ønsket type manøver tar rett og slett bilen over også fikser parkeringen, og her er det også mulig å lagre parkeringen slik at dette blir enda mer automatisert.
Ok, selv om nye Enyaq RS ikke er helt klart til å lukeparkere et sted nær deg, nærmer den seg nå så mye at Skoda Norge har kommet med startprisen. Den lyder på 559.900 kroner.
Nå tar det fortsatt litt tid før de første bilene er leveringsklare, men etter planen skal det skje i september. Akkurat nå kan du dog sjekke ut noen flere bilder av nye Skoda Enyaq RS, og her er de:
Les også: