Top Gear er for lengst død, lenge leve Top Gear. For ja, mens TV-programmet som ble verdenskjent med programlederne Jeremy Clarkson, Richard Hammond og James May er kanskje begravet, men både magasinet og nettstedet som bærer det samme navnet lever i beste velgående.
Og det betyr kåringer.
For er det noe Top Gear, foruten å teste superbiler, liker, er det å kåre de beste bilene. Dette gjør de med jevne mellomrom, og nå er det duket for en helt fersk en. Denne gang handler det utelukkende om elbiler, og som vanlig finner vi noen, vel, uvanlige kategorier.
For britene tar absolutt ingen snarveier når de kårer de beste elbilene, så her smokker de til med hele 13 vinnerne. Og det inkluderer alt fra det billigste til det aller dyreste, og siden vi snakker om det – vi kan jo ta sistnevnte med en gang.
For den som er kåret til beste elektriske superbil er Lotus Evija, denne elville skapningen på fire hjul som kun skal lages i 130 eksemplarer.

Evija er noen av det aller sterkeste som noensinne har gått inn i serieproduksjon, for her tipper antall hestekrefter til og med 2.000. Jepp, Evija kan by på 2.011 hk og et dreiemoment på nesten like ville 1.704 Nm, og vi gidder ikke en gang å ta 0-100 km/t. La oss heller se på den voksne 0-300 km/t, en øvelse kun for de supreste her på kloden, og denne fyker unna på spinnville 9,3 sekunder. Ikke til å tro.
Hva eventuell norsk pris blir vet vi ikke, men Top Gear melder at den koster 2 millioner pund, før avgifter, i Storbritannia. Så ja, rundt 30 millioner.
Bilen Top Gear ser mest fram til å kjøre en den kommende Renault 5 Turbo 3E, bilen som hyller de over 40 år gamle R5 Turbo og Turbo 2. Den nye kan skryte av 540 hk fordelt på 1.450 kilo, og 0-100 km/t gjøres på kun 3,5 sekunder. Dette ble med andre ord en svært morsom bil, men slekter dessverre også på Evija når det kommer til to andre felt – pris og tilgjengelighet.
Antall biler er satt til 1.980, året da R5 Turbo kom, mens den internasjonale prisen Renault har klasket på de 500 første førsteutgavene lyder på 155.000 euro – 1,8 millioner kroner.
Slik er nytolkningen av den gamle legenden ut:

Så vi skal ha flaks om vi noensinne ser en Evija eller R5 Turbo 3E med norske skilter, men trøsten er at de fleste andre prisvinnerne om ikke annet er litt mer tilgjengelig.
Den kanskje eller mest tilgjengelig av dem alle her i Norge er Kia EV3, som hentet hjem prisen som beste elektriske crossover. Dette er en potensiell storselger som starter på drøyt 350.000 kroner, og som allerede brøyter seg vei i Storbritannia.
– EV3 har hatt en utmerket start på 2025. Den er ikke bare Storbritannias mest solgte elbil til privatkunder så langt i år, men har også vunnet både Storbritannias og årets bil i verden-priser, sier Paul Philpott, president og administrerende direktør i Kia UK.
– Å bli anerkjent som Top Gears beste elbil-crossover er nok en fantastisk prestasjon og ytterligere et bevis på hvor imponerende EV3 er.
En annen potensiell favoritt, dog i et helt annet segment, er Hyundai Ioniq 9, som Top Gear kåret til den beste 7-seters elbilen.
– Hyundais Ioniq 9 er både dyktig og smart, sier Jack Rix, sjefredaktør i Top Gear.
– Den personvennlige og kvasi-minibusslignende designen betyr at designet er mindre «utenfor» enn Ioniq 5 og Ioniq 6, men resultatet er fortsatt kult. Enda viktigere er det nok en Hyundai med designteft som støttes opp av genuint praktisk tenkning.

Det eneste merket som raket inn flere priser er Renault, for Top Gear falt ned på Renault 4 for den kanskje aller gjeveste prisen – årets elbil. Og ja, det franske merket tok like godt et hattrick mens de var i gang, for den vanlige Renault 5 ble kåret til beste kompakte elbil.
– Den nye Renault 4 er en smart liten, moderne bil i seg selv, gjenkjennelig annerledes enn bølgene av generisk utseende biler som skyller opp hos forhandlere over hele landet, sier Paul Horrell, konsulentredaktør for TopGear.
– I elbil-alderen er design stadig viktigere. Renaults virkelige mesterverk er å bygge ikke bare én liten elbil, men et par av dem som er flotte biler, og som går langt utover å stole på bare design. R5 er allerede vår årets bil, men R4 slår den – både som beste kompakte elbil og den store ... sammenlagts årets elbil – fordi den har R5s sjarm, men også plass. Kom for utseendet, bli for verdien, det enkle eierskapet, den smarte teknologien og den genuint gode kjøreopplevelsen.

Konsulentredaktøren klager altså på at elbilene er altfor like, og i den anledning har vi spart den siste vinneren vi skal nevne til slutt. For denne minner langt mer om en gammel Countach enn en ny elbil. Og Top Gear er enige.
For da de skulle finne fram til årets elbildesign landet de på Honda 0-serien, og denne futuriske elbilen skal inn i produksjon til neste år. Det er bare å glede seg, for sjekk denne:

– Prototypene av 0 Sedan og 0 SUV som ble avduket på CES 2025 ser begge utrolige ut, sier Greg Potts, feature-redaktør hos TopGear.
– De har et strålende futuristisk design, og vi har blitt fortalt at de er 95 prosent klare til å komme inn i den virkelige verden. Honda sier at de har en «tynn, lett og smart»-tilnærming til utviklingen av 0-serien, og det ville absolutt være lurt å få dette paret elbiler ut på veiene våre så snart som mulig.
Hopp over til Top Gear for å se bilder av alle de 13 prisvinnerne, og de er som følger:
- Beste elbil-hyperbil: Lotus Evija
- Elbilen vi gleder oss mest til å kjøre i 2025: Renault 5 Turbo 3E
- Beste elbil-design: Honda 0-serien
- Beste elbil-SUV: Polestar 3
- Beste elbil i terrenget: Mercedes-Benz G580e
- Beste luksus-elbil: Rolls-Royce Spectre Black Badge
- Beste elbil-stasjonsvogn: BMW i5 Touring
- Beste elbil-deal: Dacia Spring
- Beste elbil-crossover: Kia EV3
- Beste elbil-supersedan: Porsche Taycan Turbo GT
- Beste 7-seters elbil: Hyundai Ioniq 9
- Beste kompakte elbil: Renault 5
- Årets elbil: Renault 4
Les også: