Top Gear er for lengst død, lenge leve Top Gear. For ja, mens TV-programmet som ble verdenskjent med programlederne Jeremy Clarkson, Richard Hammond og James May er kanskje begravet, men både magasinet og nettstedet som bærer det samme navnet lever i beste velgående.
Og det betyr kåringer.
Evija er noen av det aller sterkeste som noensinne har gått inn i serieproduksjon, for her tipper antall hestekrefter til og med 2.000. Jepp, Evija kan by på 2.011 hk og et dreiemoment på nesten like ville 1.704 Nm, og vi gidder ikke en gang å ta 0-100 km/t. La oss heller se på den voksne 0-300 km/t, en øvelse kun for de supreste her på kloden, og denne fyker unna på spinnville 9,3 sekunder. Ikke til å tro.
Hva eventuell norsk pris blir vet vi ikke, men Top Gear melder at den koster 2 millioner pund, før avgifter, i Storbritannia. Så ja, rundt 30 millioner.
Bilen Top Gear ser mest fram til å kjøre en den kommende Renault 5 Turbo 3E, bilen som hyller de over 40 år gamle R5 Turbo og Turbo 2. Den nye kan skryte av 540 hk fordelt på 1.450 kilo, og 0-100 km/t gjøres på kun 3,5 sekunder. Dette ble med andre ord en svært morsom bil, men slekter dessverre også på Evija når det kommer til to andre felt – pris og tilgjengelighet.
Så vi skal ha flaks om vi noensinne ser en Evija eller R5 Turbo 3E med norske skilter, men trøsten er at de fleste andre prisvinnerne om ikke annet er litt mer tilgjengelig.
Den kanskje eller mest tilgjengelig av dem alle her i Norge er Kia EV3, som hentet hjem prisen som beste elektriske crossover. Dette er en potensiell storselger som starter på drøyt 350.000 kroner, og som allerede brøyter seg vei i Storbritannia.
Det eneste merket som raket inn flere priser er Renault, for Top Gear falt ned på Renault 4 for den kanskje aller gjeveste prisen – årets elbil. Og ja, det franske merket tok like godt et hattrick mens de var i gang, for den vanlige Renault 5 ble kåret til beste kompakte elbil.
– Den nye Renault 4 er en smart liten, moderne bil i seg selv, gjenkjennelig annerledes enn bølgene av generisk utseende biler som skyller opp hos forhandlere over hele landet, sier Paul Horrell, konsulentredaktør for TopGear.
– I elbil-alderen er design stadig viktigere. Renaults virkelige mesterverk er å bygge ikke bare én liten elbil, men et par av dem som er flotte biler, og som går langt utover å stole på bare design. R5 er allerede vår årets bil, men R4 slår den – både som beste kompakte elbil og den store ... sammenlagts årets elbil – fordi den har R5s sjarm, men også plass. Kom for utseendet, bli for verdien, det enkle eierskapet, den smarte teknologien og den genuint gode kjøreopplevelsen.
Konsulentredaktøren klager altså på at elbilene er altfor like, og i den anledning har vi spart den siste vinneren vi skal nevne til slutt. For denne minner langt mer om en gammel Countach enn en ny elbil. Og Top Gear er enige.
For da de skulle finne fram til årets elbildesign landet de på Honda 0-serien, og denne futuriske elbilen skal inn i produksjon til neste år. Det er bare å glede seg, for sjekk denne:
– Prototypene av 0 Sedan og 0 SUV som ble avduket på CES 2025 ser begge utrolige ut, sier Greg Potts, feature-redaktør hos TopGear.
– De har et strålende futuristisk design, og vi har blitt fortalt at de er 95 prosent klare til å komme inn i den virkelige verden. Honda sier at de har en «tynn, lett og smart»-tilnærming til utviklingen av 0-serien, og det ville absolutt være lurt å få dette paret elbiler ut på veiene våre så snart som mulig.
Hopp over til Top Gear for å se bilder av alle de 13 prisvinnerne, og de er som følger:
- Beste elbil-hyperbil: Lotus Evija
- Elbilen vi gleder oss mest til å kjøre i 2025: Renault 5 Turbo 3E
- Beste elbil-design: Honda 0-serien
- Beste elbil-SUV: Polestar 3
- Beste elbil i terrenget: Mercedes-Benz G580e
- Beste luksus-elbil: Rolls-Royce Spectre Black Badge
- Beste elbil-stasjonsvogn: BMW i5 Touring
- Beste elbil-deal: Dacia Spring
- Beste elbil-crossover: Kia EV3
- Beste elbil-supersedan: Porsche Taycan Turbo GT
- Beste 7-seters elbil: Hyundai Ioniq 9
- Beste kompakte elbil: Renault 5
- Årets elbil: Renault 4
- Nå setter Changan kurs for Norge
- Her er samtlige varebiler med 5 stjerner
- Polestar garanterer for batterikvaliteten i brukte biler