Bruktbilmarkedet er langt større enn nybilmarkedet, etter fire måneder har det ifølge Opplysningsrådet for veitrafikken kommet til 42.862 nye biler og det har vært hele 159.004 eierskifter.
Av de nye bilene finner vi nå stort sett elbiler, 39.565 var slike de fire første månedene, og slik var det også i fjor. Det smitter selvsagt over på bruktmarkedet, og vi kan jo sjekke hvordan ståa er på Finn.
Svenskene har for lengst introdusert et offisielt karbonregnskap som viser hvor mye CO2 en elbil slipper ut gjennom livsløpet, og nå introduserer de sertifikatet BSOH. Og dette er viktig.
For forkortelse står nemlig for Battery-State-of-Health, så ja, dette skal vise batterikvaliteten som også inkluderer kapasiteten. Så ja, her får du vite hvor mange prosent batteriet har tapt seg.
– Med det nye sertifikatet for batteritilstand har vi lagt til enda en grunn kjøpe brukt Polestar 2, for de som ser etter brukt elbil, sier Michael Lohscheller, CEO i Polestar.
– Sammen med 112-punktskontrollen, 24 måneders garanti og veihjelp, pluss vårt arbeid med kontinuerlig forbedring av kjøretøyene via trådløse programvareoppdateringer, kan kjøperne være trygge på at de får det aller beste eksemplaret av en brukt Polestar 2.
- Norske Tesla-kunder vil rømme merket, mens Toyota troner på topp
- Veisalt ødelegger biler – og innsjøer
- MC-messen klar for årets vårmønstring