Det skrives mye om Teslas fall etter at Elon Musk ble en av president Donald Trumps nærmeste rådgivere, og ukentlig kommer det nyheter om salget har stupt i spesifikke land.
Men her hjemme holder bilmerket fortsatt stand, og etter fire måneder er Tesla Model Y ganske klart årets mest populære nybil. Men.
Å bygge opp kundeforhold er en dynamisk greie, noe jo Tesla viser, så Toyota har ikke tenkt å hvile på laurbærene.
– Dette er også en stor tillitserklæring fra våre kunder. Når de år etter år er blant landets mest fornøyde, betyr det at vi gjør mye riktig – og at vi samtidig må jobbe hardt for å opprettholde den standarden vi har satt for oss selv, understreker Pawlak.
BMW har også fått seg et løft og passert Volvo for tilfredshet, og gått fra 79,8 og 4 stjerner i fjor til 82,3 og 5 stjerner i år. Volvo må dermed innfinne seg med en 3. plass, som de deler med Mercedes med poengsummen 81,1. For Volvo falt tilfredsheten fra fjorårets 83,5, som faktisk var 3. best blant alle selskapene, mens Mercedes som nå er 5 stjerners har løftet seg fra 78,4 i 2024 og avansert kraftig fra den totale 19. plassen.
Men det bilmerket som har løftet seg mest er Nissan, som var nær 80 poeng og dermed 5 stjerner. De endte på 79,4 poeng, opp fra 75,5 poeng i Kundebarometeret 2024. Det betyr at de har tatt kjempesteg på årets Kundebarometer, fra 51. plass til en solid 15. plass.
Her er resultatene, og vi tar også med de tre beste totalt. Første tallet er tilfredshet, og det siste lojalitet.
Norsk Kundebarometer 2025:
1. Vinmonopolet: 87,4 -
2. Vipps: 86,6 95,2
3. Flytoget: 85,8 86,1
6. Toyota: 83,1 81,7
8. BMW 82,3 81,1
12. Volvo 81,1 79,0
12. Mercedes 81,1 80,5
15. Nissan 79,4 73,7
28. Audi 77,6 72,7
28. Tesla 77,6 63,0
41. Skoda 76,2 72,5
54. Hyundai 75,4 70,7
70. Volkswagen 73,5 69,2
*Kilde: Norsk kundebarometer.
* Det var totalt 157 selskaper med på årets undersøkelse.
Les også:
- Veisalt ødelegger biler – og innsjøer
- MC-messen klar for årets vårmønstring
- Bompenge-gjelden på astronomisk nivå