Changan innleder nå sin europeiske satsing, og nå har elbilmerket Deepal endelig klar sin første Europa-modell – S07. (Fotos: Changan)

Nå setter Changan kurs for Norge

Lasteskipet med Changan-biler setter nå kurs for Europa, og de første stoppestedene blir Tyskland, Storbritannia og, ja, Norge.


Den neste kinesiske bilprodusenten som lander i Norge heter altså Changan, og dette er en ganske så stor produsent med 40 års erfaring.

Totalt jobber det rundt 72.000 i selskapet, som driver 27 fabrikker fordelt rundt i verden, og i disse lager Changan både biler, nyttekjøretøy og pickuper. De har også en rekke samarbeid, som Changan Ford, Changan Mazda og JMC, og står bak flere bilmerker – Changan, Deepal og Avatr. Og ikke minst har de globale ambisjoner, og er allerede på plass i over 60 markeder. Og ja, de har solgt mer enn 26 millioner kjøretøy. 

-->
Deepal er altså et elektrisk merke, og den europeiske satsingen kommer etter at de på bare 29 måneder har solgt 400.000 elbiler. Her ble 240.000 solgt bare i fjor, og har i dag fem modeller ute på markedet. 

Nå retter de altså blikket mot Europa, og har pekt seg ut tre pilotland fra start av. De to folkerike Tyskland og Storbritannia, og lille Norge. Formelt startet de Europa-satsingen i mars, men det virkelige startsignalet går nå. For den første lasten med biler, mer bestemt SUV-modellen Deepal S07, setter nå kurs for det gamle kontinentet. Turen tar seks uker, så om ikke noe uforutsett skjer så er bilene her i løpet av juni.

Deepal S07 settes sammen i en ganske så avansert fabrikk i Nanjing, og denne er fullt 5G-tilkoblet og benytter over 40 avanserte teknologier. Det skal ifølge Changan gir flere fordeler – 20 prosent høyere effektivitet, 19 prosent lavere karbonutslipp og 20 prosent reduserte produksjonskostnader sammenlignet med tradisjonelle metoder. 

Oversett betyr dette at de presser prisene ytterligere, så det blir spennende å se hva Deepal S07 faktisk lander på. Men bare så det er sagt, dette er ikke en veldig billig bil, noe vi kommer til.

– Fabrikken vår i Nanjing kombinerer kinesisk innovasjon med europeiske kvalitetsstandarder. Hver Deepal S07 er et resultat av presisjon og håndverk som denne digitale produksjonsrevolusjonen muliggjør, sier Ethan Yin, administrerende direktør for Changan Europe.

Deepal S07 er altså utviklet spesielt for det europeiske markedet, og selv om den er made in China er bilen designet i Europa Mer eksakt ved Changans studio i Torino, og skal ifølge merket selv kombinerer et unikt utseende med praktiske løsninger. Så den kommer med italienske linjer, og ja, det skal iallfall ikke stå på sikkerheten. 

Allerede i fjor kollisjonstestet Euro NCAP Deepal S07, og det ble 5 stjerner med god margin. Faktisk er Deepal S07 den sikreste bilen når det kommer til voksen beskyttelse av de i bilen, ja, til og med bedre enn den nye Mercedes E-klasse. Den scoret særs imponerende 95 prosent på dette feltet, og dette er fortsatt best av alle bilene testet i fjor og i år. 

Videre har S07 en oppgitt rekkevidde på 475 kilometer, mens ladingen ikke akkurat er den kjappeste for den 4,75 meter lange SUV-modellen –  her er det tidligere opplyst 30-80 prosent på 35 minutter. Og vi har også fått et prisanslag, For den skal starte på 45.000 euro, i skrivende stund 527.000 kroner. Om det faktisk blir prisen får vi nok snart vite. 

Inkludert i prisen er en del avansert teknologi, for Deepal S07 kan lokke med ting som AR HUD (Augmented Reality Head-up Display) og gestkontrollsystem, adaptiv cruisekontroll, automatisk nødbrems og trafikkskiltgjenkjenning, og dette skal altså være skreddersydd for europeiske kjøreforhold og regelverk.

Drivverket genererer for øvrig 217 hk og 320 Nm, og dette gjør den i stand til å klare 0-100 km/t på 7,9 sekunder. 

Men de tenker lengre enn selve bilene, og holder nå på med å bygge det de kaller en omfattende støtteinfrastruktur. Et nytt distribusjonssenter for reservedeler i Nederland er for eksempel i ferd med å fylles. 

– Europeiske kunder forventer førsteklasses service gjennom hele eierskapet. Vårt nettverk for deler og service er designet med europeiske behov i fokus – fordi tillit bygges langt utover selve bilkjøpet, sier Nic Thomas, markedsførings- og salgsdirektør for Changan Europe.

Målet er også ganske så solid. Changan vil bli en ledende global bilprodusent innen 2030.

− Vi går inn i Europa med respekt for kontinentets biltradisjoner og med tro på vår evne til å bidra til en elektrisk framtid, sier Yin.

– Deepal S07 er starten på vårt langsiktige engasjement for europeiske kunder og bilmarkedet. Når de første bilene krysser havet, representerer de både vår forpliktelse til Europa og hvordan kinesisk innovasjon og europeisk design kan skape biler som passer perfekt til Europas mobilitetsbehov.

Les også:

Hva tenker du