Den neste kinesiske bilprodusenten som lander i Norge heter altså Changan, og dette er en ganske så stor produsent med 40 års erfaring.
Totalt jobber det rundt 72.000 i selskapet, som driver 27 fabrikker fordelt rundt i verden, og i disse lager Changan både biler, nyttekjøretøy og pickuper. De har også en rekke samarbeid, som Changan Ford, Changan Mazda og JMC, og står bak flere bilmerker – Changan, Deepal og Avatr. Og ikke minst har de globale ambisjoner, og er allerede på plass i over 60 markeder. Og ja, de har solgt mer enn 26 millioner kjøretøy.
Deepal S07 settes sammen i en ganske så avansert fabrikk i Nanjing, og denne er fullt 5G-tilkoblet og benytter over 40 avanserte teknologier. Det skal ifølge Changan gir flere fordeler – 20 prosent høyere effektivitet, 19 prosent lavere karbonutslipp og 20 prosent reduserte produksjonskostnader sammenlignet med tradisjonelle metoder.
Oversett betyr dette at de presser prisene ytterligere, så det blir spennende å se hva Deepal S07 faktisk lander på. Men bare så det er sagt, dette er ikke en veldig billig bil, noe vi kommer til.
– Fabrikken vår i Nanjing kombinerer kinesisk innovasjon med europeiske kvalitetsstandarder. Hver Deepal S07 er et resultat av presisjon og håndverk som denne digitale produksjonsrevolusjonen muliggjør, sier Ethan Yin, administrerende direktør for Changan Europe.
Deepal S07 er altså utviklet spesielt for det europeiske markedet, og selv om den er made in China er bilen designet i Europa Mer eksakt ved Changans studio i Torino, og skal ifølge merket selv kombinerer et unikt utseende med praktiske løsninger. Så den kommer med italienske linjer, og ja, det skal iallfall ikke stå på sikkerheten.
Inkludert i prisen er en del avansert teknologi, for Deepal S07 kan lokke med ting som AR HUD (Augmented Reality Head-up Display) og gestkontrollsystem, adaptiv cruisekontroll, automatisk nødbrems og trafikkskiltgjenkjenning, og dette skal altså være skreddersydd for europeiske kjøreforhold og regelverk.
Drivverket genererer for øvrig 217 hk og 320 Nm, og dette gjør den i stand til å klare 0-100 km/t på 7,9 sekunder.
Men de tenker lengre enn selve bilene, og holder nå på med å bygge det de kaller en omfattende støtteinfrastruktur. Et nytt distribusjonssenter for reservedeler i Nederland er for eksempel i ferd med å fylles.
Les også:
- Her er samtlige varebiler med 5 stjerner
- Polestar garanterer for batterikvaliteten i brukte biler
- Ser helt uskadd ut – så kom sjokkregningen