Det er ikke enkelt å se, men under overflaten er kræsjbjelken skjøvet innover og støtfangerfestene knekt på denne bilen. (Foto: Frende Forsikring)

Ser helt uskadd ut –⁠ så kom sjokkregningen

Se på bildet over, og mer spesifikt inne i den røde firkanten. Der ser alt ok ut, ikke sant? Men ikke la deg lure.


Bilene blir stadig mer automatiske, og det har flere store fordeler. Bilene kan selv ta over i nødsituasjoner, i tillegg kan de varsle føreren om farer som er oppdaget.

De mest avanserte bilene kan også ta seg av store deler av kjøringen, og det er allerede i gang tester hvor man slipper stadig mer selvkjørende biler ut på veiene. 

-->
Bakdelen er todelt; teknologien gjør bilen dyrere, og når det går galt så kan det bli skikkelig dyrt. Ja, selv for en ubetydelig bulk, spesielt om man krasjer fronten som ofte er full av sensorer. 

Men det er ikke bare fare for å ødelegge teknologi som både bileiere og bruktbilkjøpere må se opp for når de er uheldige, noe jo bilen under er et godt eksempel på. Denne har jo ikke har en eneste bulk, for her er det umulig å se at det har skjedd en påkjørsel.

Denne bilen er altså blitt påkjørt bakfra, og fremstår nesten som en helt ny bil uten en skramme. Men under overflaten skjuler det seg en lei skade, for hele karosseriet er nemlig bøyd. 

– Regningen endte på 40.000 kroner, og kunne blitt enda høyere, sier Stefan Bertelsen, som er leder for takst i Frende Forsikring.

– Dette er jo nesten umulig å se, så jeg skjønner at mange bare ville pustet lettet ut og kjørt videre. Men nettopp derfor bør du alltid ta med bilen på verksted hvis du havner i en ulykke, for å sjekke om bilen din fortsatt er trygg å kjøre.

Påkjørsler bakfra er en klassiker som svært mange har opplevd, for slike smeller skjer mange ganger i timen – året rundt. Faktisk var det bare i fjor hele 46.539 slike ulykker, ifølge tall fra Finans Norge som Frende referer til. Det er 127 hver eneste dag, og regningen for disse er astronomisk – 1,4 milliarder kroner.

Men den megastore regningen kunne vært mindre. 

– Det er fordi mange kjører med dem til de blir enda verre. Husk også at når bilen er skadet kan det gå utover sikkerheten til deg og de du er glad i, sier Bertelsen. 

Frende ser stadig vekk at selv små sammenstøt, i lave hastigheter, kan gi usynlige skader. 

– Derfor bør du innom et verksted. Det koster heller ikke noe å få en vurdering. Verkstedet vurderer omfanget, og tar bilder som dokumentasjon, sier Bertelsen. 

Og så har vi altså all teknologi som de moderne bilene kommer med. Her er det ting som kameraer, radarer, lidarer, sensorer og avanserte sikkerhetssystemer. 

Resultatet er svindyre regninger målt mot lignende skader for bare 10 år siden. 

– Foran blir det fort skader på motor, radar og adaptive lys som koster mye å reparere. På baksiden er det en hel masse ledninger som kobler sammen resten av bilen, men som kan bli kappet av i en kollisjon. Da må bilen ofte demonteres innvendig, forklarer lederen for takst i Frende. 

Ok, det smeller altså svært ofte også i verdens mest trafikksikre land, og er du uheldig er det greit å vite hva du skal gjøre. Og dette vet jo Frende alt om. Så her har du noen viktige råd fra forsikringsselskapet.

Hvis du havner i en påkjørsel: 

  • Dokumenter alt. Ta bilder. Skriv skademelding hvis du kolliderte med en annen bil. 
  • Få bilen sjekket på verksted og få tilstanden dokumentert. Da står du sterkere hvis det skjer følgeskader senere. 
  • Meld skaden inn til forsikringsselskapet ditt. 
Les også:

Hva tenker du

Les mer om:

Forbruker Frende Motor