Dette løpet må du få med deg, en elbil mot et elfly. Og ja, med legendene Richard Hammond og James May. (Fotos: Porsche)

Elbil mot elfly –⁠ Top Gear-legender med unik utfordring

Mange Top Gear-fans husker nok episoden da høytflyvende Richard Hammond og James May konkurrerte med Jeremy Clarkson i en Bugatti Veyron. Nå kommer oppfølgingen.


Ah, gode, gamle Top Gear. Trioen Jeremy Clarkson, Richard Hammond og James May fant på det utroligste, og blant de mer populære episodene var hvor de konkurrerte mot hverandre. 

En slik var av den svært kreative sorten, nemlig et kappløp mellom et Cessna 182 og en Bugatti Veyron – for 20 år siden en helt ny superbil. May og Hammond var i flyet, mens Clarkson tok rattet i bilen – og det hele handlet om å komme seg raskest til London. 

-->
Trioen har for lengst forlatt Top Gear, faktisk er BBC-programmet satt på pause for en ubestemt periode, men May og Hammond er alltid klar for en utfordring. 

Begge to har eid elbiler, og begge to har flysertifikater. Hammond styrer sitt eget helikopter, mens flygærne May mer enn gjerne setter seg bak spakene til småfly. Så denne ganske sprø utfordringen passer de perfekt. 

Og Porsche husker iallfall den høytflyvende episoden, så da Hammond og May banket på og lurte på om de kunne låne en elbil til en versjon 2 av løpet var de nok ikke vonde å be. 

Dermed er det duket for litt av et elektrisk løp. En elbil, mer eksakt en Porsche Taycan Turbo GT, mot en Pipistrel Velis Electro – et av verdens første kommersielt tilgjengelige elektriske fly. 

May og Hammond står sammen med Clarkson bak et sosialt nettsted kalt DriveTribe hvor motorentusiaster over hele verden samles, så kappløpet 2.0 passet selvsagt perfekt på stammens YouTube-kanal.

Konkurransen skulle ta de to østover over Sør-England, fra Henstridge Airfield til Dunsfold Aerodrome, den tidligere arbeidsplassen til de to programlederne som huser den berømte testbanen. 174 kilometer for elbilen, og 129 kilometer for elflyet. Ingen problemer for Porsches lynraske elbil, den har 555 kilometer rekkevidde, og kan lade med 320 kW om det trengs. 

Hammond måtte dog håndtere trafikk, veiarbeid og fartsgrenser, mens May bare kunne plystre av gårde i flyet. Men, rekkevidden til flyet er alt annet enn på nivå med Taycan Turbo GT. 

Den maksimale flytiden er på rundt 50 minutter, så en ladestopp omtrent midtveis jevnet ut spillereglene. 

Og ja, May ble overrasket over hvor enkelt elflyet er, ja, litt som også elbilene også er. 

Hammond tok en tidlig ledelse, Taycan GT har 1.108 hk når Launch Control er aktivert og klarer 0-100 km/t på 2,3 sekunder, så ja, mer enn Bugatti Veyron tilbake i 2005.

Men etter hvert ble løpet så jevnt at Hammond bestemte seg for å bruke et «hemmelig» våpen. Taycan kan nemlig leveres med et panoramatak med variabel lyskontroll, og her brukes en flytende krystallfilm for å veksle mellom helt klar og ugjennomsiktig. På den måten kunne han speide etter det han betegnet som «det lille elektriske flyet med en spaniel i». For de som lurer, spaniel er en type fuglehund. 

Medvind hjelper som kjent bilene lite, men som de fleste som har flydd vet at det betyr forkortet reisetid. May dro nytte av en sterk medvind på rundt 20–30 knop, og det gjorde han så selvsikker at han tillot seg en ekstra kopp te under ladepausen. Men var det smart?

Vel, det skal du selvsagt få se, for her har du det elektriske og høytflyvende kappløpet mellom en elbil og et elektrisk fly. Og vi har en bonus til deg, så scroll deg for all del videre etter at du har sett videoen. 

May og Hammond besøkte altså testbanen for første gang på over et tiår, men dette var altså arbeidsplassen deres i en årrekke. Og en av hovedgrunnene at programmet holdt seg så populært var altså de sære konkurransen de kom opp med, som den originale tvekampen mellom et fly og en bil. 

Så vi skal selvsagt ikke være vanskeligere enn å gi deg den også, og det er jo moro å se hvor mye yngre trioen var den gang. For ja, som alle andre blir de også eldre. 

Her har du kappløpet versjon 1.0:

Les også:

Hva tenker du