Zeekr hører hjemme i den store Geely-gruppen sammen med merker som Volvo Cars og Polestar, og er nå også de største eierne av Lynk & Co-merket. Totalt har Zeekr solgt mer enn 400.000 biler, og begynner dermed å få skikkelig sving på salget.
Som en del av Geely-gruppen får Zeekr også tilgang på både løsninger og ikke minst plattformer, og når de nå lanserer 7X så er det faktisk en slektning av Polestar 4 satt sammen på SEA-plattformen som også åpner for 800V-teknologi.
Zeekr 7X designet i Göteborg og basert på innspill fra kundene følger i hjulsporene til Zeekr 001 og Zeekr X og er nå tilgjengelig i Europa.
– Etter suksessen med Zeekr 001 og Zeekr X er vi svært stolte av å introdusere vår tredje elbil på det europeiske markedet. Zeekr 7X vil omdefinere forventningene i segmentet for mellomstore familie-SUVer, og med sin eksepsjonelle rekkevidde og ultrahurtige lademuligheter vil den gjøre overgangen til elektrisk kjøring sømløs og stressfri for kundene våre, sier Lothar Schupet, Zeekr europeiske kommersielle direktør.
– Denne lanseringen representerer nok en viktig milepæl i vår forpliktelse til kundefokusert teknologi og innovasjon, og forsterker vår strategiske ekspansjon: Zeekr 7X vil spille en nøkkelrolle i vårt oppdrag om å akselerere overgangen til bærekraftig mobilitet i Europa.

Den nye elbilen er også den første som finner veien til Europa med den nye visuelle frontidentiteten som Zeekr har på gang, og foran er det slanke Matrix LED-lykter samt en LED-lysklyngene i full lengde bak. Og når vi er på lengde. Bilen er 4,79 meter lang, 1,65 meter høy og har en akselavstand på 2,90 meter. Så det bør være grei innvendig plass her.
Bakerst er det et ganske gavmildt bagasjerom på 539 liter, samt et på opptil 66 liter foran.
7X-modellen kan også lokke med funksjoner som elektriske for- og bakdører, og det er mulig å få den med oppvarmede og avkjølte massasjeseter foran i den luksuriøse innsiden.
Og ja, det er en 16-tommers skjerm, og det er også mulig å bestille denne med et 36,2-tommers Head-up Display som byr på utvidet virkelighet – og selvsagt har også ChatGPT brøytet seg vei inn i denne. Og som du kan se på bildene helt nederst er det også skjermer bak.
Bilen bør heller ikke stå tilbake for Volvo når det kommer til sikkerhet, for her er det avanserte førerassistenter gjennom 11 kameraer og 1 radarsystem. Det er også 3D digital surroundvisning og helautomatisk parkeringshjelp.
Zeekr 7X er mulig å få enten med bakhjulsdrift eller firehjulsdrift, og den med en motor her et drivverk som genererer 310 kW/421 hk og 440 Nm, og her er det estimert rekkevidde på henholdsvis 480 kilometer for Premium og ganske solide 615 for Long Range.

Topputgaven er Performance med to motorer, og denne kan flekse med 470 kW/639 hk og 710 Nm. Her er 0-100 km/t opplyst til 3,8 sekunder. Denne utgaven har også ytterligere en terrengmodus, og det er også mulig å få den med aktive luftfjæringen med kontinuerlig demperkontroll – som øker bakkeklaringen med opptil 45 mm.
SEA-plattformen åpner altså for 800 volt, og det betyr blant annet rask lading. Premium-modellene har en batteripakke på 75 kWh, mens Long Range og Performance er utstyrt med et batteri på 100 kWh.
Zeekr 7X åpner faktisk for 22 kW hjemmelading som åpner for å lade batteriet fra 10–100 prosent på 4,5 timer for Premium-modellen og 5,5 timer for de med det store batteriet, så denne blir fulladet over natten.
Det er heller ikke noe krise om man må stoppe på en hurtiglader. Zeekr sier at denne i teorien kan motta voldsomme 480 kW, og ved å bruke 360 kW hurtigladere tilgjengelige i dag kan Zeekr 7X Premium klare 10–80 prosent på særs imponerende 13 minutter. Long Range- og Performance-utgavene henger ikke veldig langt bak med sine oppgitte 16 minutter.
Zeekr, som altså er et ganske ferskt merke, tilbyr for øvrig en garanti på 5+5 år. Det betyr fem år eller 100.000 kilometer i første runde, og dette utvides til 10 år og 200.000 om planlagte servicer følges hos Zeekrs nettverk. Batterigarantien er på 8 år/200.000 km.
En Zeekr 7X Core RWD starter på akkurat halvmillionen her hjemme, mens Long Range RWD som mange nok kunne tenkt seg har fått en startpris på rett under 540.000 kroner.

Og dagen før vårens store norske dag, 17. mai, ble altså den aller første Zeekr 7X-bilen levert europeisk kunde. Levert av Frydenbø Bil i Bergen ble Yngve den første eieren, og vi gratulerer selvsagt med en ny og ganske så historiske bil.
Og her kan du se hva slags bil Yngve nå kjører stolt rundt i:
Les også: