1975 var et bra bilår. BMW dukket for eksempel opp med sin 3-serie, Ferrari kom med sin berømte 308, Hyundai presenterte sin første egenlagde bil, Pony, selveste Jaguar banet vei for XJS-modellen som skulle få leve helt til 1996, Mazda 121 som levde enda noen år lengre poppet også opp, og ikke minst var det klart for en ny storselger i form av Volkswagen Polo.
Mercedes hadde også på gang noe nytt, selv om det strengt tatt ikke var en ny modell. De kom med sin første S-klasse, W116, i 1972, men hadde lyst til å gjøre noe mer med den.
– 450 SEL 6.9 er toppversjonen av datidens S-klasse, og har derfor alltid vært svært ettertraktet. Mange kjendiser hadde også denne forbedrete utgaven; ytelse og luksus er en fascinerende kombinasjon, forklarer Patrik Gottwick, salgs- og markedssjef hos Mercedes-Benz Heritage.
– Etterspørselen i markedet for klassiske biler er gjennomgående høy. Prisutviklingen de siste årene gjenspeiler dette: I 2025 listet Classic Data en gjennomsnittspris på litt over 50.000 euro for et kjøretøy i utmerket stand (klasse 1) – i dag, 10 år senere, er den allerede over 80.000 euro. Eksepsjonelle kjøretøy kan lett innbringe mer enn 90.000 euro. Derfor bør ikke kjøpere nøle når det gjelder gode kjøretøy. Som alltid er regelen: den bedre bilen er nesten alltid det bedre kjøp. Ideelt sett bør det finnes en verifiserbar vedlikeholds- og reparasjonshistorikk fra et Mercedes-Benz Classic Center eller en Mercedes-Benz ClassicPartner.
I september 1972 introduserte altså Mercedes den aller første bilen som fikk klistret S-klasse på seg, og det tok ikke lang tid før superlativene haglet. I 1974 innkasserte den blant annet årets bil-pris for utgaven 450 SE, og i mai 1975 dukket det altså opp en ny sjef i familien. En 450 SEL 6.9 som skulle ta over der legendariske Mercedes 300 SEL 6.3 slapp.
Tyskerne samlet pressen i Alsace, og mediene var over seg av begeistring. Overskriftene inkluderte «Verdens beste bil» og «Verdens raskeste sedan», og det er ikke noe rart.
Og for direktørene med dårlig tid skulle det heller ikke stå på plassen bak, toppvarianten av 116-modellserien kom nemlig kun som en lang versjon. Dermed kunne de bak dra nytte av de ekstra 100 millimeterne.
Men det var selvsagt også en ekstraliste, for såpass må det jo være for en litt mer luksuriøs bil. Og ja, tro det eller ei, en av tingene var en mobil. Eller ja, noe i nærheten.
Denne utgaven av M 100 genererte 210 kW/286 hk ved 4.250 r/min og nådde sitt maksimale dreiemoment på 550 Nm ved 3.000 r/min.
Bilen var utstyrt med en 3-trinns automatgirkasse, i bunn og grunn den samme som i andre 4,5-liters 8-sylindermodeller, tilpasset for å håndtere den høyere effekten og det økte dreiemomentet.
Prisen var kanskje stiv, men Mercedes kunne også vise til noen fordeler. For vedlikeholdskostnadene til 450 SEL 6.9 var faktisk ikke så ille. Nye løsninger gjorde behovet for motorvedlikehold langt mindre, og ja, selv oljeskift fikk et intervall på 15.000 kilometer.
Det var også en helt ny fjæring, for i stedet for den pneumatiske fjæringen i 300 SEL 6.3 (W 109) med 184 kW/250 hk fikk den nye toppmodellen en hydropneumatisk variant med hydraulisk nivåkontroll. Fire fjærelementer fungerte også som støtdempere. Her var det et trykksatt oljesystem som balanserte oljevolumet i fjærbeinene, forklarer Mercedes.
Resultatet var en bil som holdt kjørehøyden konstant, og full fjærvandring var alltid tilgjengelig.
Mercedes satte sammen 7.380 eksemplarer av 450 SEL 6.9 fra februar 1975 til september 1980, og Mercedes-Benz Classic Genuine Parts sier at de hat bygd opp et omfattende lager av reservedeler for bilen. Det er jo bra, for et slikt flaggskip må få leve lengst mulig.
S-klasse fikk for øvrig en ny generasjon i 1980, den berømte 126-serien, og denne var faktisk også mulig å få som en AMG-utgave selv mange år før de og Mercedes ble offisielle partnere. I dag eier som kjent stjernemerket også AMG.
Ok, da må vi bare se på flere bilder av Mercedes 450 SEL 6.9, kanskje til og med verdens beste bil tilbake i 1975, så kos deg med disse:
Les også:
- En legende på norske veier rundet 75 år
- Da pave Frans fikk en Lamborghini
- Mercedes-legende runder 70 år
- Den fabelaktige Phantom VI