1975 var et bra bilår. BMW dukket for eksempel opp med sin 3-serie, Ferrari kom med sin berømte 308, Hyundai presenterte sin første egenlagde bil, Pony, selveste Jaguar banet vei for XJS-modellen som skulle få leve helt til 1996, Mazda 121 som levde enda noen år lengre poppet også opp, og ikke minst var det klart for en ny storselger i form av Volkswagen Polo.
Mercedes hadde også på gang noe nytt, selv om det strengt tatt ikke var en ny modell. De kom med sin første S-klasse, W116, i 1972, men hadde lyst til å gjøre noe mer med den.
Så tre år senere dukket det opp en 450 SEL 6.9, kjent som «seks komma ni». De hadde altså tatt luksusbilen og gjort den enda mer potent, så her skulle ingen direktører komme for sent til møtene. Eller stjerner, for den saks skyld.
For selv mange av datidens Formel 1-førere gikk for det potente flaggskipet til Mercedes, og selv i dag holder doningen stand som en ganske moderne bil med god komfort og ytelse.

– 450 SEL 6.9 er toppversjonen av datidens S-klasse, og har derfor alltid vært svært ettertraktet. Mange kjendiser hadde også denne forbedrete utgaven; ytelse og luksus er en fascinerende kombinasjon, forklarer Patrik Gottwick, salgs- og markedssjef hos Mercedes-Benz Heritage.
– Etterspørselen i markedet for klassiske biler er gjennomgående høy. Prisutviklingen de siste årene gjenspeiler dette: I 2025 listet Classic Data en gjennomsnittspris på litt over 50.000 euro for et kjøretøy i utmerket stand (klasse 1) – i dag, 10 år senere, er den allerede over 80.000 euro. Eksepsjonelle kjøretøy kan lett innbringe mer enn 90.000 euro. Derfor bør ikke kjøpere nøle når det gjelder gode kjøretøy. Som alltid er regelen: den bedre bilen er nesten alltid det bedre kjøp. Ideelt sett bør det finnes en verifiserbar vedlikeholds- og reparasjonshistorikk fra et Mercedes-Benz Classic Center eller en Mercedes-Benz ClassicPartner.
I september 1972 introduserte altså Mercedes den aller første bilen som fikk klistret S-klasse på seg, og det tok ikke lang tid før superlativene haglet. I 1974 innkasserte den blant annet årets bil-pris for utgaven 450 SE, og i mai 1975 dukket det altså opp en ny sjef i familien. En 450 SEL 6.9 som skulle ta over der legendariske Mercedes 300 SEL 6.3 slapp.
Tyskerne samlet pressen i Alsace, og mediene var over seg av begeistring. Overskriftene inkluderte «Verdens beste bil» og «Verdens raskeste sedan», og det er ikke noe rart.
Seks komma ni kunne skryte av en toppfart på 225 km/t, og til tross for størrelsen, dette er en bil over 5 meter, var den blant de raskeste på 1970-tallet.
For på midten av 1970-tallet var det kun de rendyrkede sportsbilene som kunne konkurrere med 0-100 km/t på 7,4 sekunder.
Men dette var ikke en ukomfortabel sportsbil, for tross kreftene i en 450 SEL 6.9 var det en utstyrsliste lang som en Rolls-Royce. Her, og dette er altså 50 år siden, var det ting som klimaanlegg, sentrallås, cruisekontroll, elektriske vinduer, lyktespyler, velourtrekk og opprullbare sikkerhetsbelter i både forsetene og baksetene – alt som standard.

Og for direktørene med dårlig tid skulle det heller ikke stå på plassen bak, toppvarianten av 116-modellserien kom nemlig kun som en lang versjon. Dermed kunne de bak dra nytte av de ekstra 100 millimeterne.
Men det var selvsagt også en ekstraliste, for såpass må det jo være for en litt mer luksuriøs bil. Og ja, tro det eller ei, en av tingene var en mobil. Eller ja, noe i nærheten.
For ekstralisten inkluderte et elektrisk soltak til knapt 1.000 tyske mark og en veldig sjelden Becker AT 160 S, ja, en biltelefon, og denne kostet formidable 13.542 tyske mark. Og siden vi er på priser.
En prisliste fra 28. januar 1976 viser en basispris på 69.930 tyske mark for toppmodellen 450 SEL 6.9 i S-klassen, noe som var mer enn det dobbelte av prisen på 280 SEL, innstegsvarianten med lang akselavstand i 116-modellserien.
Vi slo det beløpet i en av kalkulatorene vi Googlet opp, og den meldte at prisen tilsvarer 107.692 euro i dag. Det er i skrivende stund 1,25 millioner kroner, og faktisk akkurat like mye som du må ut med for det elektriske flaggskipet EQS her i Norge. Og startprisen den gang er altså bare litt høyere enn det du må ut med om du skal ha en brukt seks komma ni i perfekt tilstand i dag.
Så hvordan kan man spotte en seks komma ni fra utsiden, foruten merket på bagasjeromslokket?
Vel, her er det tre særegne trekk: Under grillen er det en halvmåneformet luftavviser som øker luftstrømmen til den kraftige motoren. Originalt hadde den brede 215/70 VR 14-dekk, mens andre 8-sylindret utgaver for eksempel var skodd med 205/70 HR 14. Og bak har det doble eksosanlegget større eksosrør, slik det sømmer seg for en potent toppmodell.
Mercedes knuser også en myte her. For til tross for det mange tror, 450 SEL 6.9 var ikke skodd med de karakteristiske smidde Fuchs-felgene i aluminium som standard, for kundene måtte pent punge ut med 1.554 tyske mark for å sikre seg et slikt skotøy.
Ok, hva med motoren?
Dette var M 100 E 69-motoren, og denne V8-motoren var basert på den i det legendariske prestisjekjøretøyet Mercedes 600 (W 100). Sylinderboringen ble økt fra 103 millimeter til 107 millimeter, samtidig som slaglengden ble beholdt, og dette resulterte i et slagvolum på 6.834 kubikkcentimeter.

Denne utgaven av M 100 genererte 210 kW/286 hk ved 4.250 r/min og nådde sitt maksimale dreiemoment på 550 Nm ved 3.000 r/min.
Bilen var utstyrt med en 3-trinns automatgirkasse, i bunn og grunn den samme som i andre 4,5-liters 8-sylindermodeller, tilpasset for å håndtere den høyere effekten og det økte dreiemomentet.
Prisen var kanskje stiv, men Mercedes kunne også vise til noen fordeler. For vedlikeholdskostnadene til 450 SEL 6.9 var faktisk ikke så ille. Nye løsninger gjorde behovet for motorvedlikehold langt mindre, og ja, selv oljeskift fikk et intervall på 15.000 kilometer.
Det var også en helt ny fjæring, for i stedet for den pneumatiske fjæringen i 300 SEL 6.3 (W 109) med 184 kW/250 hk fikk den nye toppmodellen en hydropneumatisk variant med hydraulisk nivåkontroll. Fire fjærelementer fungerte også som støtdempere. Her var det et trykksatt oljesystem som balanserte oljevolumet i fjærbeinene, forklarer Mercedes.
Resultatet var en bil som holdt kjørehøyden konstant, og full fjærvandring var alltid tilgjengelig.
Mercedes satte sammen 7.380 eksemplarer av 450 SEL 6.9 fra februar 1975 til september 1980, og Mercedes-Benz Classic Genuine Parts sier at de hat bygd opp et omfattende lager av reservedeler for bilen. Det er jo bra, for et slikt flaggskip må få leve lengst mulig.
S-klasse fikk for øvrig en ny generasjon i 1980, den berømte 126-serien, og denne var faktisk også mulig å få som en AMG-utgave selv mange år før de og Mercedes ble offisielle partnere. I dag eier som kjent stjernemerket også AMG.
Ok, da må vi bare se på flere bilder av Mercedes 450 SEL 6.9, kanskje til og med verdens beste bil tilbake i 1975, så kos deg med disse:
Les også: