Sjekk denne samlingen av Transportere. (Fotos: Volkswagen)

En legende på norske veier rundet 75 år

Selveste Transporter har nå rundet 75 år, men det er ingenting som tyder på at alderen tynger.


I 1950, mens Europa gjenoppbygde seg etter krigen, startet Volkswagen serieproduksjonen av sin andre modell, Transporteren, også kalt Type 2, 8. mars.

Dette var fem år etter at Beetle (Type 1) hadde tatt verden med storm. Tyskland, som nettopp hadde blitt en føderal republikk, opplevde et økonomisk mirakel og hadde et skrikende behov for en rimelig varebil.

-->
Navnet «Bulli» ble forsøkt registrert i 1949, men var allerede tatt av en snøfreserprodusent. Likevel ble «Bulli» det uoffisielle kallenavnet blant fans i tysktalende land, mens modellen offisielt het Transporter.

I år markerer Volkswagen Transporter sitt 75-årsjubileum som en av verdens mest ikoniske varebiler.

Siden den første T1-modellen, også kalt "folkebussen", rullet ut fra fabrikken, har Transporter-serien blitt Europas mest suksessrike nyttekjøretøy med over 12,5 millioner produserte eksemplarer.

Volkswagen Transporter startet som en enkel, men genial varebil i etterkrigstidens Tyskland. T1, med sitt runde design og luftkjølte boksermotor, ble raskt populær blant håndverkere og eventyrlystne.

Her en 1950-utgave i Wolfsburg-fabrikken:

Den utviklet seg fra en enkel varebil til et globalt ikon for arbeid, fritid og frihet. Fra T1s «Splittie» til dagens elektriske ID. Buzz og nyeste Transporter og Caravelle, har Volkswagen kontinuerlig omdefinert allsidighet.

I Norge fant den sin plass i et land med krevende veier og værforhold, og består altså i dag av tre produktlinjer: Transporter/Caravelle, Multivan/California og ID. Buzz/ID. Buzz Cargo.

Vi lar Volkswagen ta oss igjennom denne eventyrlige reisen til dette ikonet, og fortelle om høydepunktene fra hver generasjon:

T1 (1950–1967): Fødselen til et ikon
Den første Transporteren, T1, var en 4,1 meter lang varebil uten vinduer i lasterommet, med 4,5 kubikkmeter kapasitet. Med Beetles 18 kW (25 hk) firesylindrede boksermotor nådde den 80 km/t, senere oppgradert til 32 kW (44 hk) og 105 km/t.

T1s todelte frontrute ga den kallenavnet «Splittie» i Storbritannia. Allerede i april 1950 kom en Kombi-versjon med bakvinduer, fulgt av minibuss og pickup. I juni 1951 debuterte «Samba-bussen», en luksuriøs spesialmodell med plass til ni, opptil 23 vinduer, tofarget lakk og panoramatak.

I 1956 flyttet produksjonen til Hannover-fabrikken. I 1962 rullet den millionte T1 ut, og da T2 overtok i 1967, var over 1,8 millioner T1-er produsert. Produksjonen fortsatte i Brasil til 1975. I dag er T1, spesielt Samba, svært ettertraktet blant samlere, med priser opp i sekssifrede eurobeløp.

T2 (1967–1979): Hippie-epokens stjerne
I 1967, midt i flower power-tiden, ble T2 lansert. Den ble symbolet på en generasjon, brukt av alt fra barnefamilier og håndverkere til postbud og globetrottere. T2 var til stede under Woodstock-festivalen i 1969, der et ikonisk bilde av en blomstrede T1, «Light Bus», malt av kunstneren Dr. Bob Hieronimus, ble tatt. Dette bildet sementerte VW-bussens status som et symbol på frihet.

T2 hadde en moderne front uten T1s V-formede design, større sidevinduer, én buet frontrute og skyvedør som standard. Med uendret akselavstand på 2,4 meter vokste lengden med 20 centimeter, noe som ga mer plass. Forbedringer i chassis og bremser økte kjøreegenskapene.

I 1972, modellen avbildet over, kom en stor oppgradering, og i 1978 passerte produksjonen 4,5 millioner. T2-produksjonen i Tyskland stoppet i 1979 etter 2,2 millioner enheter, men fortsatte i Mexico til 1996 og i Brasil til 2013, hvor de siste 1200 enhetene ble solgt som «56 Anos Kombi – Last Edition».

T3 (1979–1992): Kantete og teknisk overlegen
I 1979 introduserte Volkswagen T3, den mest kantete VW-bussen noensinne, men også den teknisk mest avanserte. T3 brakte ikoner som California og Multivan. Med bredere karosseri og moderate økninger i lengde og høyde ga den mer plass.

Boksermotorene startet med 37–51 kW (50–70 hk), men fra 1981 kom en vannkjølt dieselmotor, og i 1982 vannkjølte bensinmotorer på opptil 82 kW (112 hk).

I 1985 ble katalysatorer, turboladede dieselmotorer og syncro firehjulstrekk introdusert. Den første fabrikkbygde California-camperen solgte 5000 enheter det første året. Spesialutgaver som Multivan White Star, Blue Star og 2500 enheter av Multivan Limited Last Edition ble ikoner. Her sistnevnte:

Produksjonen fortsatte i Sør-Afrika til 2002.

T4 (1990–2003): Revolusjonen med forhjulstrekk
I 1990 introduserte T4 en teknisk revolusjon: etter 40 år med bakhjulstrekk og motor bak, gikk Volkswagen over til forhjulstrekk og frontmonterte motorer. Dette ga bedre plass bak, forbedret kjøreegenskaper og økt sikkerhet.

T4 tilbød vannkjølte bensin- og dieselmotorer fra 49 kW (61 hk) til 81 kW (110 hk), og fra 1993 syncro firehjulstrekk.

I 1996 kom en oppgradering med en 2,5-liters TDI-motor (første direkteinnsprøytede turbodiesel i en Transporter) og en 2,8-liters VR6 bensinmotor. Toppmodellen TDI ytet 111 kW (151 hk), og VR6 opp til 150 kW (204 hk). Produksjonen avsluttet i 2003 med Multivan Last Edition etter 14 år og cirka to millioner enheter.

T5 (2003–2015): Mer plass og teknologi
T5, lansert i 2003, var romsligere og mer allsidig enn noen tidligere VW-buss. Tilgjengelig som Kombi, varebil, pickup, dobbeltkabin og chassis, ble den også relansert som Caravelle, Multivan og California.

Designet var tidløst, med ergonomisk førermiljø. Motorene inkluderte TDI-dieselmotorer fra 63 kW (86 hk) til 128 kW (174 hk) og bensinmotorer opp til 173 kW (235 hk). Firehjulstrekk ble omdøpt til 4MOTION.

California-produksjonen flyttet til Hannover, og modeller som California NoLimit (222 enheter), Multivan Business og Multivan PanAmericana ble høydepunkter.

I 2007 sikret Volkswagen rettighetene til «Bulli». I 2009 kom nye common-rail TDI-motorer opp til 132 kW (180 hk) og TSI-bensinmotorer. Produksjonen stoppet i 2015 etter cirka to millioner enheter.

T6 og T6.1 (2015–2024): Digitalisering og effektivitet
T6, lansert i 2015, brakte nye motorer, assistentsystemer og infotainment. Med oppdatert frontdesign og tofarget lakk som hyllest til T1, tilbød T6 varianter som varebil, pickup, Kombi, Caravelle, Multivan og California. Nye TDI- og TSI-motorer (62–150 kW) sparte opptil én liter drivstoff per mil, og alle hadde start/stopp-funksjon.

Adaptiv chassisregulering (DCC) og nye sikkerhetssystemer var høydepunkter. I 2019 kom T6.1, som introduserte digitalt instrumentpanel, e-SIM-tilkobling, online-tjenester og stemmestyring. Produksjonen stoppet i 2024.

Multivan og California (2021–): Høy teknologisk fleksibilitet
I 2021 lanserte Volkswagen en ny Multivan basert på MQB-plattformen, med plug-in hybrid som opsjon. I 2024 kom nye California, basert på den lange Multivan, med plug-in hybrid firehjulstrekk (eHybrid 4MOTION).

Begge modellene tilbyr lang elektrisk rekkevidde, kombinert rekkevidde og elektrisk stasjonær klimaanlegg for kjøling, ventilasjon og oppvarming, drevet av høyvoltbatteriet eller landstrøm.

ID. Buzz og ID. Buzz Cargo (2022–): Elektrisk fremtid
I 2022 ble ID. Buzz lansert som en elektrisk VW-buss i to varianter: ID. Buzz Pro for familie, fritid og næring, og ID. Buzz Cargo for håndverk og industri. I 2024 kom en ny høyeffektiv motor på 210 kW (286 hk) med 79 kWh batteri, en lang akselavstand-versjon med 86 kWh batteri, og toppmodellen ID. Buzz GTX med 250 kW (340 hk), firehjulstrekk og høy slepekapasitet.

GTX finnes med begge akselavstander og batteristørrelser. Nye basismodeller, Freestyle og Pure, har 125 kW (170 hk) og 59 kWh batteri.

Nye Transporter og Caravelle (2024–): Allsidige og moderne
De nyeste modellene, Transporter og Caravelle, ble lansert i 2024. Transporteren tilbys som varebil, Kombi, pickup med dobbeltkabin, med to akselavstander og takhøyder. Caravelle er rettet mot passasjertransport, fra store taxier til VIP-shuttle.

Begge har økt plass, høyere nyttelast, bedre effektivitet og avanserte assistent- og infotainmentsystemer. Drivlinjene inkluderer turbodiesel, plug-in hybrid og elektriske alternativer. I Tyskland kommer de med fem års garanti, og Volkswagen tilbyr Europas største forhandlernettverk for rask og profesjonell service.

Et tidløst ikon
Fra T1s debut i 1950 til dagens ID. Buzz, Multivan, California, Transporter og Caravelle har VW-bussen vært en allsidig følgesvenn for arbeid, familie og eventyr. Med den største modellporteføljen noensinne, inkludert elektriske og hybride alternativer, forblir VW-bussen originalen blant varebiler – et ikon for fremtidens mobilitet som de tre nye er gode bevis på:

Hva tenker du

Les mer om:

Featured kjøretøy Motor