I de riktige gamle dager ble de mektigste her på kloden fraktet rundt på en stol, ja, som du har sett på filmer fra Romerriket, og da gjaldt i aller høyeste grad paven – den øverste katolske lederen.
Vi tipper at paven, iallfall her i den moderne verden, var den aller siste som pensjonerte dette transportmiddelet til fordel for noe litt enklere. For, sjokkerende nok, ble paven båret rundt av 12 menn helt fram til 1978.
Paven hadde ingen planer om å frese rundt i Vatikanstaten bak rattet på denne, men satte selvsagt stor pris på den svært så generøse og flotte gaven.
Faktisk så mye at han troppet opp under overleveringen sammen med daværende Lambo-sjef Stefano Domenicali, og passende nok fikk også to av de som bygde den spesielle bilen også være med på overrekkelsen.
Det skulle kanskje bare mangle, for dette er en perle av en Huracán.
Dette skjedde i november 2017, og bilen skulle bli i pavens eie fram til 12. mai 2018. Så ja, muligheten for tidens popemobile, og en som var nær beslektet de berømte og svartlakkerte batmobilene, glapp.
For paven så en helt annen mulighet, og en langt mer edel en. For den potente Huracán-modellen skulle nemlig auksjoneres bort, og det hele til inntekt for tre formål som pave Frans hadde valgt ut.
De tre var ifølge Lamborghini selv:
Gjenoppbyggingen av Nineve-sletten under beskyttelse av den pavelige stiftelsen «Aiuto alla Chiesa che Soffre» (Hjelp til kirken i nød). Målet med prosjektet var å sikre tilbakeføringen av det kristne samfunnet til Nineve-sletten i Irak ved å gjenoppbygge deres hjem, offentlige bygninger og steder for tilbedelse.
Pave Johannes XXIII-fellesskapet, som er dedikert til å hjelpe kvinner som er ofre for menneskehandel og andre overgrep på 10-årsdagen for fader Oreste Benzis bortgang og 50-årsjubileet (i 2018) for grunnleggelsen av fellesskapet, «Progetto Casa Papa Francesco» (Pave Francis House Project).
To italienske foreninger som utfører aktiviteter hovedsakelig i Afrika: GICAM og «Amici per il Centrafrica» (Venner for Sentral-Afrika), som i mange år jobbet i regionen med initiativer dedikert primært til å hjelpe kvinner og barn i nød.
Vi tipper at det gikk unna med budene, og da hameren til slutt falt hadde prisen steget til solide 715.000 euro. I dagens kurs er det 8,5 millioner kroner.
Ikke verst, og en Lambo har nok aldri verken før eller andre hjulpet så mange mennesker som denne.
Og det var helt i pave Frans ånd.
Les også:
- Mercedes-legende runder 70 år
- Den fabelaktige Phantom VI
- Viktige ESP runder 30 år
- Volkswagen varebiler runder 40 år med 4x4