Faststoffbatteriene, på engelsk solid-state battery (SSB), har ventet på seg, men nå nærmer de seg endelig. Dette inkluderer biler fra to største i bilindustrien, Volkswagen-gruppen og Toyota, og andre som jobber med faststoffbatterier er merker som Mercedes, Hyundai/Kia, Ford, Nissan og BYD.
Og det er ikke så rart.
Faststoffbatterier brøyter vei for enda høyere energitetthet som gir lavere batterivekt, og her loves det raskere lading og ikke minst lengre rekkevidde – og slike batterier skal også være sikrere dagens litium-ion-batterier.
En annen stor aktør som er på faststoff-ballen er BMW, som nå når en svær milepæl i utviklingen. For nå har de utstyrt en i7 som ruller rundt i München-området med et såkalt all-solid-state battery (ASSB) laget i samarbeid med selskapet Solid Power.
Sistnevnte er selvsagt spente på hvordan disse testene går.

– Solid Power er ekstremt stolte av at partnerskapet med BMW har resultert i den første demonstrasjonen av virkelig all-solid-state-battericeller i et kjøretøy, sier John Van Scoter, president og administrerende direktør i Solid Power.
– Vi tror på løftet om ASSBer og fortsetter å drive innovasjon av vår sulfidelektrolytt for å støtte denne framtiden for elbiler.
BMW er som kjent et av bilmerkene som har lengst erfaring med elbiler, for allerede i 2013 kom de med den helelektriske i3-modellen.
– Vårt BMW i7 ASSB-testkjøretøy på veien er et perfekt eksempel på BMW Groups teknologiåpne tankegang, sier Martin Schuster, visepresident for battericeller og cellemoduler i BMW Group.
– Vi jobber kontinuerlig med utviklingen av nye battericelleteknologier og utvider stadig vår kunnskap med verdifulle partnere som Solid Power.
Tyskerne sier at den unike i7-bilen som ruller rundt vil gi dem verdifull data i løpet av de neste månedene, og forhåpentlig akselerere utvikling ytterligere.
For det å utvikle faststoffbatterier tar åpenbart lang tid, og allerede i 2016 inngikk BMW-gruppen og Solid Power den første avtalen. Den ble forsterket sent i 2022, og det jobbes selvsagt også med SSB-utviklingen i BMW-gruppens batterisenter i München åpnet i 2019.
At dette med å utvikle elbilbatterier er en svær oppgave viser antall partnere til BMW-gruppen, for bare rundt dette har de et nettverk av rundt 300 partnere, inkludert etablerte selskaper, oppstartsbedrifter og universiteter.
Hva en BMW i7 utstyrt med et faststoffbatteri kan lokke av rekkevidder sier ikke BMW noe om, men dagens i7 kan by på rekkevidder opp til 624 kilometer.
Toyota har dog gitt et hint på hva faststoffbatteriene kan by på av rekkevidder. De har både pirret med 1.000 kilometer rekkevidde for 1. generasjon SSB, og deretter hele 1.200 kilometer for den neste runden av SSB-batterier. Da svinger det skikkelig av rekkevidden.
Lucid leder for øvrig an når det kommer til dagens elbiler, og sedanen Lucid Air har oppgitte rekkevidder helt opp til 960 kilometer. De har også på gang en SUV-modell kalt Gravity som så langt har fått en estimert rekkevidde som når 700 kilometer.
Det er det samme som BMWs rekkeviddekonge kan tilby, for det er mulig å få en iX med en oppgitt rekkevidde på 701 kilometer.
Så får vi håpe testdataen til den spesielle i7-utgaven som mest sannsynlig brøyter vei for enda mer rekkevidde er av den oppmuntrende sorten og kun med grønne positive tall:
Les også: