Da Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) presenterte april-tallene var det ingen overraskelser, for det norske nybilsalget er nå tilnærmet rent elektrisk. 97 prosent av bilene som kom til i forrige måned var elbiler, det er ny rekord, og vi må helt ned på 39. plass på salgslisten for å finne første ikke-elbil. Nye hybridavgifter er grunnen for et nå tilnærmet totalt elektrisk nybilsalg.
Så hva med de andre nordiske landene?
Vel, både
Bilstatistik.dk,
Bilstatistik.se og v
alueclinic.fi kan rapportere om store elektriske oppganger i løpet av 12 måneder, så elbilene spiser stadig markedsandeler også i de tre andre landene.
I Nordens klart største billand, Sverige, kom det til 23.769 nye biler i april, og elbilene landet på 36,1 prosent – opp fra 30,2 prosent i april 2024.
Danmark fikk registrert endel flere biler enn Norge i april, 15.119 mot 11.286, og andelen elbiler har gått fra 42,9 prosent til hele 63,2 prosent.
Finland er det minste landet målt etter antall nybiler, det kom til 6.248 i april, og her har elbilene gått fra en andel på 27,2 prosent i april 2024 til 36,8 prosent i forrige måned.
Norge viser altså vei for elbilene, ikke bare i Norden, men i hele verden, og en topp 30 kun bestående av elbiler viser helt klart dette.
– At vi skulle så langt ned på listen i nybilsalget før vi så noe annet enn elbil, har vi ikke opplevd før. Det ga elbil-landet Norge enda en rekord, sier direktør Øyvind Solberg Thorsen i OFV.
Et merke som nå kjenner på at det blir stadig tøffere konkurranse i elbilmarkedet, kinesiske merker står for eksempel bak rundt 12 prosent av salget her hjemme, er Tesla. De har lenge dominert det norske nybilsalget.
Ved inngangen til mai hadde Tesla så langt i år en markedsandel på 11 prosent, mot 18 prosent på samme tid i fjor, rapporterer OFV. Men tross dette holder ble Model Y aprils mest registrerte merke i Norge.
Men da er historien en helt annen i de tre andre landene, for verken i Danmark, Sverige eller Finland finner vi Tesla blant de 10 mest registrerte nybilene. Der falt Tesla-salget markant.
– Det kan være et tegn på at mange nå opplever at andre merker er like interessante og har like mye, eller mer å tilby på samme prisnivå, sier Solberg Thorsen.
Både Sverige og Finland opplevde en økning av nybilsalget i forrige måned, mens Danmark fikk en liten nedgang på -1,3 prosent.
– Det var riktig gode salgsnivåer i Norden i april, og det gleder vi oss over. Nye biler skyver utviklingen i bilindustrien fremover, og vi ser positivt på forbrukernes interesse for nye biler i Norden, sier administrerende direktør Mads Rørvig i Mobility Denmark.
– Vi ser tydelig på utviklingen i Norden hvor mye økonomiske insentiver og politisk støtte har betydd for elbilenes inntreden i markedene. Derfor er det viktig at vi tenker CO2-kutt og klimamål inn i bilavgiftene, slik at en grønn omstilling sikres gjennom en ny bilavgiftsmodell som både er enkel og effektiv.
Over i Sverige gikk nybilsalget opp med hele 11,9 prosent, og det er en grunn til nettopp det.
– Det ble registrert 32 prosent flere nye personbiler på privatpersoner i april i år, sammenlignet med fjoråret, forklarer markedssjef Andrée Peters i bilstatistik.se.
– I april hadde 74 prosent av alle nye personbiler registrert på privatpersoner, enten lån eller leasing knyttet til kjøpet. Man kan tenke seg at rentepolitikken spiller inn på selve kjøpsbeslutningen.
Ser vi lengre østover finner vi et Finland som har slitt med nedgående nybilsalg i lang tid, men nå er det lys i tunnelen med en økning på 1,4 prosent målt mot april i fjor.
– Bunnen på nedgangen i nybilmarkedet er trolig bak oss, og elbiler utgjør nå nesten fem prosent av alle personbiler i kjøretøyparken, sier administrerende direktør Teemu Rennola i Value Clinics.
– Antall nybilregistreringer viser en svak positiv trend sammenlignet med begynnelsen av året, men nå forventes antallet å legge seg på fjorårets nivå, eller til og med litt under.
Model Y toppet altså listen her hjemme, og Danmark fikk også en elbil som aprils mest solgte. Der toppet ferske Skoda Elroq, og faktisk var hele topp 6 helelektrisk i Danmark.
I Sverige går de selvsagt først og fremst for Volvo, og i april var det XC60 som var den store favoritten godt foran Volkswagen ID.7.
Over i Finland er det fortsatt Toyota som gjelder, men ikke bZ4X. Her er det Yaris som troner på topp, og den lille favoritten tok faktisk de to øverste plassene. Her den aller mest kjøpte, Cross-modellen:

Her er topp 3 mest solgte nybiler i april.
Norge:
- Tesla Model Y: 869 registreringer
- Volkswagen ID.4: 724
- Toyota bZ4X: 697
Sverige:
- Volvo XC60: 2.034
- Volkswagen ID.7: 976
- Volvo EX40: 725
Danmark:
- Skoda Elroq: 1.031
- Volkswagen ID.4: 633
- Audi Q4 e-tron: 420
Finland:
- Toyota Yaris Cross: 257
- Toyota Yaris: 199
- Volkswagen ID.4: 191
Les også: