– Veiene råtner på rot, og vi frykter for at forfallet bare øker, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
Hun har lest den svært innholdsrike Kommuneproposisjonen 2026, og der har de også analysert de nærmere 45.000 kilometerne med fylkesveier. I Nordland, som har drøyt 4.000 kilometer fylkesveier, er nærmere halvparten enten i dårlig eller svært dårlig dekktilstand. Ja, nesten halvparten. Utrolig!
Nå er det heldigvis ingen som har det verre enn Nordland, men snittet for dårlig fylkesveier er også svært høyt – 30,9 prosent. Det er faktisk bare tre fylker som har under 29 prosent fylkesveier med dårlig stand, og det er Agder, Rogaland og Vestland. Resten av røkla sliter altså med et voldsomt etterslep av vei-vedlikeholdet.
– Veier med hull, skader og sprekker er et vanlig syn over hele landet, slår Handagard fast.
– Disse tallene er et kraftig varsku om at politikerne over tid ikke har bevilget nok penger til fylkesveiene.

NAF har beregnet at det vil koste over formidable 100 milliarder kroner for å fjerne forfallet på fylkesveiene.
– Politikerne må ta inn over seg alvoret. Dårlige veier fører til ulykker, til hyppige stengninger og at folk kjører med hjertet i halsen hver eneste dag. Det må brukes betydelig mer penger enn i dag for å få trygge veier, sier Handagard.
Hun er klar på at regjeringen i budsjettet for 2025 ikke innfridde forventningene fra Nasjonal transportplan (NTP). Der ble det lovet 1 milliard ekstra kroner, men potten til fylkesveiene økte kun med 481 millioner kroner i år.
– Nå har regjeringen gått glipp av en sjanse til å rette opp dette i revidert budsjett som ble lagt frem i forrige uke. Det mangler en halv milliard kroner sammenliknet med det som ble lovet. Vi forventer at forhandlingene på Stortinget om revidert nasjonalbudsjett gir resultater, og at potten økes, sier Handagard.
Uansett vil ikke en gang 1 milliard ekstra midler være nok til å få ned forfallet.
– Det må betydelig mer penger til, hvert eneste år fremover, sier Handagard.
– Staten må legge penger på bordet, og så må fylkene kjenne sitt ansvar og sørge for at pengene blir brukt der de trengs mest.
Når det gjelder riksveiene bevilger regjeringen i revidert nasjonalbudsjett 11,1 milliarder kroner til drift og vedlikehold, og dette er 730 millioner mer enn i 2024.
– I tråd med ny NTP ønsker regjeringen å ta bedre vare på veiene våre. Gode og trygge veier er viktig for beredskapen i landet, og for alle de som er avhengig avveiene i hverdagen – både som arbeidsplass og transportåre. Derfor foreslår vi over 300 millioner kroner mer til vedlikehold av riksveier, sa samferdselsminister Jon-Ivar Nygård da budsjettet ble lagt fram i forrige uke.
Her er listen med fylkesveier og tallene som Kommuneproposisjonen 2026 har brukt.
Fylke: Fylkesvei: Andel dårlig stand:
Østfold 1.664 km 36,9 prosent
Akershus 2.082 29,2
Innlandet 6.792 29,4
Buskerud 1.750 44,3
Vestfold 1.153 33,4
Telemark 1.905 42,7
Agder 3.693 13,1
Rogaland 2.556 12,2
Vestland 5.506 14,8
Møre og Romsdal 3.002 36,6
Trøndelag 6.118 35,3
Nordland 4.054 46,5
Troms 2.980 44,6
Finnmark 1.493 37,8
Landet, uten Oslo 44.748 30,9
Les også: