Nordmenn har all grunn til å titte på French Open i tennis, for vi har en av forhåndsfavorittene. Casper Ruud, ranket som den 7. beste tennisspilleren i verden, har vist storform i det siste ved å vinne en storturnering på grus og komme til finalen i en annen.
Og ja, han har kommet til finalen i Paris to ganger tidligere, i 2022 og 2023. Han tapte for to av de absolutt aller største legendene sporten har oppfostret, først Rafael Nadal og deretter Novak Djokovic. Så kanskje 2025 blir året da Ruud tar sin første Grand Slam-seier?
Men bilfolket har også en liten grunn til å titte litt på Roland Garros-turneringen, for det kommer nok til å poppe opp noen biler i TV-ruta. Renault er nemlig for fjerde året på rad hovedsponsor, og i år har de ekstra grunn til å gi gass.
Nyhetene har nemlig kommet tett fra det franske merket, og ikke minst har de blåst støvet av to gamle folkebiler. Både Renault 4 og Renault 5 gjør elektriske comeback, og ikke la deg forvirre av numrene. 4’ern er den største, og 5’ern den minste. Jepp, franskmennene skal gjøre ting på sin måte.
French Open er allerede i gang med kvalifiseringskamper, og en annen som har funnet veien til det sagnomsuste anlegget er en spesiell Renault 4 med 4x4. Dette er et konsept som mer eksakt heter Renault 4 Savane 4x4, og for denne bør den berømte røde grusen på Roland Garros være en lek.

4x4-versjonen har 15 mm høyere bakkeklaring enn den vanlige Renault 4, som jo i utgangspunktet er en litt mer høyreist SUV som rager 1,57 meter over bakken.
For å spisse terrengegenskapene har Renault montert en ekstra elektrisk motor på bakakselen, og denne versjonen leverer permanent firehjulsdrift og kan dermed forsere det meste som kastes mot den.
R4 Savane vises fram i en ganske lekker jadegrønn lakk, har 18-tommers felger og svarte støtfangere.
På innsiden er den utstyrt med mørkebrune stoffseter, spesielle Savane-logoer i kupeen og unike sømmer og fargedetaljer som skiller den fra vanlige Renault 4.
Nå er det en litt dårlig nyhet. Renault understreker nemlig at dette er en utstillingsbil, en som skal demonstrere potensialet til AmpR-plattformen. Men her er det også en god nyhet.
Det franske merket legger nemlig til at de skal vurdere den videre skjebnen etter at de har sett mottakelsen, så vi får håpe Rolland Garros-publikummet også jubler litt for denne. Og ja, ta deg en tur til din lokale Renault-forhandler og si at denne må de lage.

For ikke bare nikker den tilbake til gamle retrotidene slik som den vanlige elbilen, men den gjør det altså som en litt røffere firehjulstrekker.
– Tro mot utforskningsånden til Renault 4 Savane fra 1960-tallet, presser Renault 4 Savane 4x4 Concept-utstillingsbilen som den eventyrlystne siden av Renault 4 E-Tech electric til det ytterste, sier Sandeep Bhambra, leder for avansert design hos Ampere & Renault.
– Den økte bakkeklaringen og de utvidede sporene kombineres med et permanent aktivt firehjulsdriftssystem som gjør at den takler de mest ulendte terrengene. Med sin unike jadegrønne farge kombinert med blanke sorte elementer og det dypbrune interiøret, tilfører den en elegant ånd verdig «gentleman-utforskere» som er ivrige etter grenseløse reiser.
Som hovedsponsor sender selvsagt Renault flere biler til turneringen, og ja, mer enn de 187 elbilene som skal brukes av arrangørene.
Det dukker for eksempel opp en utgave av kommende Renault 5 Turbo 3 E i svart, gult og hvitt – samme fargevalg som den legendariske bilen som vant Korsika rundt i 1982. Sjekk denne:

Denne er en ekte lommerakett, for her er det 540 hestekrefter og elektriske motorer integrert i hjulene. Denne skal hylle den originale R5 Turbo fra 1980 og skal dermed kun lages i 1.980 eksemplarer, så denne som allerede har bikket 500 bestillinger blir det kamp om.
Den vanlige Renault 5 er heller ikke glemt, så også den finner veien til årets French Open i tennis. Det inkluderer også en spesialutgave kalt Roland Garros, og slik ser den bilen ut:

Men den store stjernen på fire hjul blir nok Renault 4 Savane 4x4, og kom igjen Renault, dere kan ikke bare pirre med denne, for terrengversjonen av den gamle favoritten må selvsagt inn i produksjon den og.
Mens Renault vurderer nettopp det kan du jo sjekke ut noen flere bilder av den litt røffe elbilen:
Les også: