Det er på gang en ny Rav4 som byr på en ekte verdensnyhet. (Fotos: Toyota)

Toyota med ny Rav4, og nei, den er ikke helelektrisk

Det er på vei en helt ny Toyota Rav4, og denne baner blant annet vei for en helt ny digital plattform kalt Arene.


Ærverdige Toyota Rav4 rundet faktisk 30 år i fjor, og befinner seg for tiden i 5. generasjon som ble introdusert i 2018. 

Den gang var det selvsagt stort med en ny Rav4 her i Norge. 

-->
Nå er det dessverre ikke det. Etter at regjeringen knallet den siste spikeren i kista for ikke-elbiler, nye avgifter på hybrider, handler det nesten utelukkende om elbiler i nybilsalget nå. 

Det er synd, for nye Rav4 fungerer som en ren og utslippsfri elbil i hverdagen. For Toyota har gitt 6. generasjon en veldig spandabel elektrisk rekkevidde for ladehybriden, den skal nemlig klare 100 elektriske kilometer. Den blir også tilgjengelig som en vanlig hybrid. 

For den ladbare kan vi nevne at den faktisk tilbyr hurtiglading på 50 kW, så her er det mulig å fulle 10-80 prosent på en halv time. Det er også en ny 11 kW hjemmelader som er mer effektiv, og denne skal sørge for opplading på bare 3 timer. 

At Rav4 er en populær bil viser også det totale salget. I Europa ruller det over 2,5 millioner slike biler, og globalt har Rav4 til og med rundet formidable 15 millioner. Dette er altså en av de aller mest populære bilene vi har. 

Den nye blir selvsagt enda bedre, og den inkluderer faktisk en verdensnyhet. Den nye såkalte programdefinerte digitale utviklingsplattformen Arene.

Dette er Toyotas neste store steg mot fullstendig programvaredefinerte biler, og åpner selvsagt for enda mer imponerende og avanserte sikkerhets- og underholdningsfunksjoner gjennom et digitalt miljø. I tillegg gjør også et nytt multimediesystem sin globale debut i nye Rav4, og her lover Toyota både bedre tilkoblinger og navigasjon. 

Når det gjelder krefter så tilbyr nye Rav4 som ladehybrid 304 hk, og dette åpner for 0-100 km/t på 5,8 sekunder for den med firehjulsdrift. Det kommer også en FWD som åpner for 268 hk.

Hybridversjon har en AWD med 191 hk og en FWD-utgave med 183 hk. 

I tillegg er det også på gang en GR Sport som har spisset kjøreegenskaper og et mer sportslig utseende, men Toyota opplyser ikke hvor mye som bor i denne. 

Når det gjelder Arene-plattformen så inkluderer dette de nyeste Toyota T-Mate-systemene og Toyota Safety Sense, og her er det altså enda bedre føre- og sikkerhetsassistenter. Det inkluderer også avanserte parkeringsfunksjoner, og her er det blant annet mulig å kontrollere parkeringen via en mobil.  

I tillegg baner altså Arene for et nytt multimedia, som er både raskere og mer kompakt enn tidligere. Sentral her er selvsagt en midtplassert skjerm, og denne er på 12,9 tommer. Og ja, det er selvsagt ting som digital nøkkel, OTA-oppdateringer, taleassistent og en oppgardert MyToyota-app.

Bilen er altså et år for sent ute her i Norge, og det er ikke bare trist fordi dette er en ny Rav4. Den kan nemlig fungere akkurat som en elbil i hverdagen, og har til og med geo-gjerding som gjør at den automatisk går over til ren eldrift i for eksempel byene. 

Men politikerne ville det altså annerledes, og vi må nøye oss med noen flere bilder av 6. generasjon Toyota Rav4. Her er de:

Les også:

Hva tenker du

Les også