Selv om Toyota lanserte Lexus-prosjektet tidlig på 1980-tallet begynner ikke den offisielle tidsregningen før i 1989, for da hadde de endelig klar den første bilen. Eller, de kjørte like godt på med to modeller.
Den første var den egenproduserte LS, men de tok også sats med en Toyota Camry-basert modell kalt ES.
Den har først og fremst vokst. ES passerer nå fem meter i lengden med god klaring, for 2026-utgaven er nemlig 5,14 meter i lengden og har est ut til 1,92 meter i bredden. Det betyr selvsagt enda mer innvendig plass, og ikke minst enda mer elegante utvendige linjer gjennom Clean x Tech-designet.
Foran er det en spindelform som strekker seg over panseret til støtfangerkantene, og den doble L-signaturen til lyktene kommer med utovervendte L-formede blinklys. Også bak er L-signaturen på plass, og der er det også en opplyst Lexus-logo.
På innsiden oser det selvsagt av luksus, og her er det blant annet Ottoman-baksete som kan lenes tilbake med benstøtte og passasjersetet foran kan legges forover for å maksimere sitteplassen bak dette. Forsetene er for øvrig nydesignet og skal by på enda mer komfort enn tidligere.
Som vanlig når det kommer til Lexus blir det også tilgjengelig hybrider-varianter, og her er det en ES 300h og en ES 350h, begge også utstyrt med en 2.5-liters motor.
Men Lexus lokker med ytterligere to utgaver. De to heter ES 350e, den er forhjulsdrevet, og ES 500e med firehjulsdrift. Så ja, dette er elbil-versjoner, og tar dermed de to ES-bokstavene til et nytt nivå. Elektrisk Sedan-nivået.
Den med en motor har en effekt på 224 hk/165 kW, mens den med to motorer kan by på 343 hk/252 kW. Begge er utstyrt med nye eAxles som integrerer både kraftkontrollenheten og transakselen, og bilen drar også nytte av en ny arkitektur som skal optimalisere plass i kupéen og selve lasteplassen.
I tillegg kan nye Lexus ES selvsagt by på en rekke førerassistenter, og også noe helt nytt – et Driver Monitor System. Her er det et kamera over rattet som følger med på føreren, og om systemet oppdager uvanlige avvik gir det første varsler og deretter vil bilen kjøre ut til veikanten og stoppe.
Nå er nye Lexus ES fortsatt et lite stykke unna, og salget er forventet å starte til våren 2026, så ja, om rundt ett år.
Les også:
- Viser en røffere versjon av Renault 4
- Åtte biler fikk 5 stjerner
- Toyota med ny Rav4, og nei, den er ikke helelektrisk