Dette er BMW Z4 Final Edition. (Fotos: BMW)

BMW med siste utgave av Z4

En legende takker av. BMW lokker nå med en BMW Z4 Final Edition.


BMW har et DNA som fokuserer på kjøreglede, og det er noen biler som tar dette litt mer alvorlig enn andre. Som den toppløse legenden Z4.

Siden starten av den første bilen i 2002 har denne åpne sportsbilen imponert kundene med sin unike kombinasjon av enestående design, en puristisk kjøreopplevelse og sporty dynamikk, ja, ifølge BMW selv.

-->
Og de legger til at når de nå har en BMW Z4 Final Edition på gang, så vil de gi fansen en mulighet til å bestille en helt spesiell versjon av bilen – en som ligger godt an til å bli et ekte samleobjekt.

Den siste utgaven kommer med spesielle detaljer både utvendig og innvendig, og skal produseres til mars. Da er det slutt for Z4.

Mer eksakt kommer BMW Z4 Final Edition med Frozen Matt Black-lakken, kombinert med M High-Gloss Shadowline eksteriørlister. Det er også mulig å velge andre farger fra BMW Z4-serien. I tillegg er M Sport-bremsene i høyglansrød.

Det er også røde kontraster på innsiden, som røde sømmer som binder sammen instrumentpanelet, midtkonsollen, dørlistene og M Sportsetene. Ja, det er også et M Alcantara-rattet med matchende kontrasterende sømmer.

Så hva kan den by på av krefter?

Jo, Final Edition er tilgjengelig for 145 kW/197 hk BMW Z4 sDrive20i, BMW Z4 sDrive30i yter 190 kW/258 hk og så er det toppmodellen BMW Z4 M40i med 250 kW/340 hk gjennom en 6-sylindret rekkemotor.

BMW har en lang historie med 2-seters åpne sportsbiler som BMW 328 Roadster, BMW 507 og BMW Z8, og denne videreførte BMW Z4 da den kom høsten 2002. Dette var en etterfølger til BMW Z3 lansert i 1995.

I likhet med forgjengeren ble BMW roadsteren, internt kjent som E85-serien, produsert ved BMW-fabrikken Spartanburg i den amerikanske delstaten South Carolina.

Med sitt lange panser og korte bakende skulle designet til BMW Z4 signalisere kraft og sportslige ferdigheter, mens en lav sittestilling skulle gi en uforglemmelig kjøreopplevelse i form av en roadster.

Og ja, en vektfordeling på 50/50 skulle løfte kjøreferdighetene.

BMW Z4 M Roadster var første generasjons toppmodell, og med motoren til M3 var det 252 kW/340 hk. Det åpnet for 0 til 100 km/t på 5,0 sekunder.

I desember 2008 introduserte BMW andre generasjon av Z4 til verden, modellserien E89, kombinerte denne igjen klassiske proporsjoner med banebrytende ingeniørkunst.

Den hadde også en helt ny, elektrohydraulisk uttrekkbar hardtop bestående av to takseksjoner. Med et skalldesign i aluminium var hardtoppen inkludert som standard og kunne åpnes eller lukkes med et knappetrykk på bare 20 sekunder.

Med hardtoppen på plass skulle BMW Z4 tilby en raffinert komfort kjent for sportslige coupé-modeller.

Den tredje og nåværende generasjonen ble vist i august 2018 på Pebble Beach Golf Links i California. Nå hadde de en moderne tolkning, og på innsiden var det enda mer førerfokus.

Kjøregleden ble også godt ivaretatt, spesielt med M TwinPower Turbo-teknologi i BMW Z4 M40i, og siden 2024 har det også vært mulig å velge en manuell girkasse.

Og så har ci BMW Z4 Final Edition. Den blir ifølge tyskerne et høydepunkt, og en passende utgave for å takke av denne legenden.

Les også:

Hva tenker du

Les også