BMW har et DNA som fokuserer på kjøreglede, og det er noen biler som tar dette litt mer alvorlig enn andre. Som den toppløse legenden Z4.
Siden starten av den første bilen i 2002 har denne åpne sportsbilen imponert kundene med sin unike kombinasjon av enestående design, en puristisk kjøreopplevelse og sporty dynamikk, ja, ifølge BMW selv.
Mer eksakt kommer BMW Z4 Final Edition med Frozen Matt Black-lakken, kombinert med M High-Gloss Shadowline eksteriørlister. Det er også mulig å velge andre farger fra BMW Z4-serien. I tillegg er M Sport-bremsene i høyglansrød.
Det er også røde kontraster på innsiden, som røde sømmer som binder sammen instrumentpanelet, midtkonsollen, dørlistene og M Sportsetene. Ja, det er også et M Alcantara-rattet med matchende kontrasterende sømmer.
Så hva kan den by på av krefter?
Jo, Final Edition er tilgjengelig for 145 kW/197 hk BMW Z4 sDrive20i, BMW Z4 sDrive30i yter 190 kW/258 hk og så er det toppmodellen BMW Z4 M40i med 250 kW/340 hk gjennom en 6-sylindret rekkemotor.
I likhet med forgjengeren ble BMW roadsteren, internt kjent som E85-serien, produsert ved BMW-fabrikken Spartanburg i den amerikanske delstaten South Carolina.
Med sitt lange panser og korte bakende skulle designet til BMW Z4 signalisere kraft og sportslige ferdigheter, mens en lav sittestilling skulle gi en uforglemmelig kjøreopplevelse i form av en roadster.
Og ja, en vektfordeling på 50/50 skulle løfte kjøreferdighetene.
BMW Z4 M Roadster var første generasjons toppmodell, og med motoren til M3 var det 252 kW/340 hk. Det åpnet for 0 til 100 km/t på 5,0 sekunder.
Les også: