Gordon Murray fornekter seg ikke. Mannen som designet Formel 1-biler på 1970-tallet, og verdens raskeste bil på 1990-tallet, McLaren F1, har nå på gang et prosjekt kalt Gordon Murray Special Vehicles forkortet GMSV.
De skal lage fem hyperbiler, og nå er chassis nummer 1, solgt. Og det for en rekordsum.
Bilen gikk passende nok under hammeren under F1-helga i Las Vegas, og superbilen kalt S1 LM landet på ganske så svimlende 20,63 millioner dollar. Ganger vi det med 10 blir det altså drøyt 200 millioner kroner.
Vinneren får ikke bare en helt unik superbil, for betaler man 200 millioner så vanker det litt ekstra i tillegg. Mer eksakt dette:
- Personlige spesifikasjonsøkter med professor Gordon Murray CBE, som former hver eneste detalj i deres spesialbygde S1 LM
- Utviklingskjøringer sammen med den fire ganger IndyCar-mesteren og tre ganger Indy 500-vinneren Dario Franchitti, som bidrar med tilbakemeldinger for å optimalisere ytelsen
- Eksklusiv tilgang til GMSV-teamet, inkludert deltakelse i den endelige kjøretøyutviklingen
- Muligheten til å bidra til kunstnerskapet og ingeniørkunsten bak den spesielle bilen
I tillegg får kjøperen en 500 sider bok som tar for seg S1 LMs skapelse, inkludert originale skisser og notater fra Gordon Murrays egen designnotatbok.
– Dette verdensrekordresultatet på auksjonen er et avgjørende øyeblikk for hele teamet vårt og for bilverdenen, sier Gordon Murray.
– S1 LM representerer alt jeg har lært i løpet av seks tiår med design – et rent uttrykk for kjøreperfeksjon, ingeniørkunst og en ekte tilbakevending til skjønnhet. Å se den oppnå denne skalaen av verdsettelse er virkelig ydmykende.
Med et navn som minner om Gordon Murrays legendariske McLaren F1 LM, er S1 LM den første og mest eksklusive kreasjonen fra Gordon Murray Special Vehicles. Bare fem eksemplarer skal bygges, hvert et mesterverk av lettvektsteknikk og tidløs design.
Høydepunkter inkluderer:
- Ikonisk styling som feirer den Le Mans-vinnende McLaren F1 GTR fra 1995
- Skreddersydd 4,3-liters V12-motor som produserer 720 hk ved 12 100 o/min
- Nyoptimalisert sekstrinns manuell girkasse og racinginspirert, veiperfeksjonert fjæring
- Helt nytt karosseri konstruert av ultralette karbonfiberpaneler
- Nakent polert karbonfiberinteriør med unike kunstneriske detaljer
Bilmerket legger til at hvert element i S1 LM legemliggjør Gordon Murrays syv prinsipper: Kjøreperfeksjon, lettvekt,iIngeniørkunst, en tilbakevending til skjønnhet, eksklusivitet og kundereisen.
GMSV S1 LM ble avduket i august, og det ble rapportert at det var en kunde som hadde kjøpt alle fem. Nå har altså den ene bilen fått ny ukjent eier, og det er heller ikke kjent hvem som eier de fire andre.
Slik ankom verdens dyreste nybil Las Vegas:
Les også: