Det skjer ting på ladefronten, og her to ganske store.
Oslo kommune skapte store overskrifter da de bestemte seg for at alle taxier i byen må være utslippsfrie, og det påbudet kom for ganske drøyt ett år siden, 1. november 2024.
Her er det fire effektive ladestasjoner, totalt 26 ladepunkter sentralt i Oslo, og dette skal også kutte ventetid og ladekø for sjåførene.
– 9 av 10 av Bolt-sjåfører lader minst én gang per dag. Det er klart at det er viktig for dem å bruke minst mulig tid på å kjøre til avsidesliggende stasjoner eller sitte i kø. Med dette partnerskapet kutter vi både kostnadene og ventetiden betydelig, sier Thomas Barbo, norgessjef i Bolt.
Rabatten kommer gjennom en kombinasjon av Stellas volumrabatt og Bolts egne belønnings-kWh.
– Ladekostnader er en betydelig del av driftskostnadene til sjåfører. De nye stasjonene vil gjøre det enda mer lønnsomt å være Bolt-sjåfør i hovedstaden, sier Barbo.
Aneo Mobility fokuserer på borettslag, sameier og næringsbygg – der mange biler skal lades samtidig.
Ifølge Leif Egge, Norgessjef i eMabler, er Aneo Mobilitys prestasjon helt i særklassen:
– Aneo Mobility leverer 98-99 prosent vellykkede ladeøkter. Det betyr at bilen i praksis lades hele 99 av 100 ganger når ladekabelen stikkes inn – akkurat slik den skal – og det er et nivå ingen andre operatører matcher i vårt økosystem. Det er summen av teknisk kvalitet, solid håndverk og en langsiktig strategi for driftssikkerhet som gjør at Aneo Mobility skiller seg ut, sier Egge.
Les også:
- Dette er årets pickup
- Mange nye elbiler med 5 stjerner, men en fra Toyota endte med 4
- Nordmann introduserer knapper i Model Y