– Resultatene er som forventet. Hongqi er utviklet for å levere i toppsjiktet hos Euro NCAP, sier produktsjef Rolf Herø i Motor Gruppen Import AS. – Likevel er det svært gledelig å få dette bekreftet. Testene viser tydelig at FAW, produsenten av Hongqi, tar sikkerhet på største alvor. Det bidrar til å gjøre Hongqi til et trygt og sikkert valg. (Foto: Hongqi)

Mange nye elbiler med 5 stjerner, men en fra Toyota endte med 4

Euro NCAP skal oppdatere kollisjonstestene i 2026, så nå kjører de på for å få testet flest mulig 2025-biler. 23 biler er nå krasjet, og 18 kom ut med 5 stjerner.


Innspurten mot 2026 inkluderte forskjellige typer, fra elektriske SUV-er og luksuriøse sedaner til kompakte crossovere og store familiebiler. Og mange solide biler.

For ikke færre enn 18 modeller er så godt bygd at de er 5 stjerners biler, så utvalget av svært trygge biler vokser stadig. Det er 90 prosent av bilene som ble testet denne gang, og på toppen og til glede for mange her hjemme var mange av disse elbiler.

-->
De som ifølge Euro NCAP førte an var denne gang var Leapmotor B10, en mellomstor elektrisk SUV, Mercedes-Benz CLE Coupé, en luksuriøs coupé, og Hongqi EHS7, også en mellomstor elektrisk SUV.

I tillegg til Leapmotor B10 og Hongqi EHS7 ble sju andre biler fra den populære mellomstore SUV-kategorien vurdert, inkludert Kia EV5, Nissan Qashqai, Skoda Elroq og Enyaq, Subaru Solterra, Toyota bZ4X og den nylig oppdaterte Tesla Model Y.

(Foto: Subaru)

Av disse imponerte Tesla Model Y aller mest, og scoret blant annet 91 prosent for voksensikkerhet og 93 prosent for barnesikring. Den fikk også en høy poengsum for sine førerassistansefunksjoner, så en svært sterk 5 stjerner for folkebilen.

Blant de store SUV-modellene imponerte Volvo EX90, og scoret blant annet 92 prosent for beskyttelse av voksne passasjerer, 93 prosent for beskyttelse av barn og 86 prosent for sikkerhetsassistent.

Og ja, dette er ganske likt Polestar 3, en bil Euro NCAP har testet tidligere.

(Foto: Volvo)

Også Lucid Gravity og MG MGS9 PHEV ble testet; begge fikk en voksenbeskyttelsesscore på 83 prosent, men Gravity utmerket seg med en barnesikkerhetsscore på 93 prosent. Som alle de andre nevnte fikk også disse to 5 stjerner.

Videre kan Euro NCAP fortelle at BYD Seal 6 fikk 92 prosent for voksenbeskyttelse og utmerkede førerassistansefunksjoner, mens en slags rival, BMW 2-serie Gran Coupé, også gjorde det bra, men grunnet voksenbeskyttelsesscore på 78 prosent ble det «kun» 4 stjerner på den tyske bilen.

Blant de populære kombi- og crossover-modellene ble biler både fra Cupra, Seat, Toyota og Volkswagen testet, og her utpekte Cupra Formentor seg. Volkswagen ID.3 imponerte på sin side med en barnebeskyttelsesscore på 87 prosent.

Volkswagens Multivan, en stor 7-seter folkebil, og Caddy, en mindre varebilbasert familiebil, endte begge med 4 stjerner.

– Det er gledelig å se bilprodusenter presse på for allsidig kvalitet når det gjelder sikkerhet. Det kan høres ut som en klisjé å si at det ikke finnes noe slikt som en dårlig bil – for det finnes det fortsatt – men det finnes absolutt flere trygge biler enn noen gang før, sier Aled Williams, programdirektør Euro NCAP.

– For forbrukere er nøkkelen når de undersøker sin neste bil å starte med Euro NCAPs samlede stjernevurdering, og deretter se utover den, ettersom de individuelle poengsummene i testene våre gir en mer nyansert oversikt over hvordan én bil overgår en annen.

Slik ser det ut når Leapmotor B10 kollisjonstestet:

Slik scoret de 23 bilene som ble testet denne gang:

5 stjerner:

  • Leapmotor B10
  • Mercedes-Benz CLE Coupé
  • Hongqi EHS7
  • Volvo EX90
  • BYD Seal 6
  • Tesla Model Y
  • Cupra Formentor
  • Skoda Elroq
  • Skoda Enyaq
  • Cupra Leon
  • Seat Leon
  • Subaru Solterra
  • Toyota bZ4X
  • Volkswagen ID.3
  • Audi A3
  • MG MGS9 PHEV
  • Lucid Gravity
  • Kia EV5
4 stjerner:

  • Toyota Yaris Cross
  • BMW 2 Series Gran Coupé
  • Nissan Qashqai
  • Volkswagen Multivan
  • Volkswagen Caddy
Les også:

Hva tenker du

Les også