Kia PV5 Chassis Cab er lansert på en fransk messe. (Fotos: Kia)

Ny Kia PV5 lansert

Det er fart i Kias nye elektriske varebilserie PV5, for nå er den tredje varianten lansert.


Først dukket den litt mer standard PV5 opp, varebilen PV5 Cargo, og deretter var det duket for flerbruksbilen PV5 Passenger, en bil som først kommer med fem seter, men som også skal bli tilgjengelig med enda flere sitteplasser.

Men PBV-serien er en ekte kameleon, for laget på E-GMP.S-plattform (Electric-Global Modular Platform for Service), er PV5 nemlig laget fra bunnen av som et elektrisk kjøretøy og tar ordet flerbruk bokstavelig.

-->
For selv om en varebil og en personbil selvsagt åpner for stor valgfrihet, makser Kia ut mulighetene med en PV5 Chassis Cab. En som kan utstyres med det meste bak førerhuset.

Under den franske messen kalt Solutrans vises det som er Kias aller første helelektriske, dedikerte chassis-cab-modell, og merket slår fast at elbilen kombinerer «elektrisk ytelse, modulær fleksibilitet og europeisk tilpasningsevne for profesjonelle kunder».

Denne kan altså fungere som det meste, og uavhengig av konfigurasjon kan det fem meter lange kjøretøyet opptil 1.005 kilo nyttelast inkludert fører og opptil åtte kubikkmeter lasterom med High Box-versjonen. Dette er rundt kapasiteten til større varebiler i D-segmentet, men er nok langt mer effektiv i trange byer, her er det en svingradius på 5,5 meter.

– Lanseringen av PV5 Chassis Cab understreker vår forpliktelse til å redefinere hva et lett nyttekjøretøy kan være, sier Marc Hedrich, president og CEO for Kia Europe.

– Den kombinerer kompakt effektivitet med bæreevnen til større varebiler, og tilbyr kunder over hele Europa en ansvarlig, fleksibel løsning for daglige arbeidsoppgaver.

Kia sier at de har samarbeidet med europeiske ombyggere for å gjøre PV5 Chassis Cab mest mulig fleksibel, og sier at mulighetene inkluderer Dropside for transport av bygge- eller landbruksutstyr, tipper for kommunal avfallshåndtering, tre typer Box Vans for logistikk i e-handelssektoren og kjølebiler for matvarelevering.

– Vi har jobbet tett med ombyggere, flåteansvarlige og bedrifter for å gjøre PV5 Chassis Cab til et fundament for alle muligheter, sier Sjoerd Knipping, Chief Operating Officer i Kia Europe.

– Kundene kan skape akkurat det nyttekjøretøyet de trenger i dag – og likevel være klare for fremtidens krav.

Kia kan lokke med to forskjellige batterier, et på 51,5 kWh batteri og et på 71,2 kWh batteri som kommer i 2026. Kia forklarer at rekkevidden varierer etter ombygging, men som referanse leverer den nylig lanserte L2H1 Cargo opptil 297 kilometer med standardbatteriet og 416 kilometer med langt-rekkeviddebatteriet (WLTP).

Hurtigladingen er på maks 150 kW og åpner for 10 til 80 prosent på cirka 30 minutter, og Kia lover også. 22 kW ombord-lading senere.

Videre kan Kia fortelle at konstruksjonen inkluderer et dobbelt ringformet stål-eksoskjelett og bakre underkjøringsbeskyttelse (RUPD), sammen med avanserte førerassistentsystemer (ADAS) som Smart Cruise Control 2, Lane Following Assist 2 med Hands-On Detection, Lane Keeping Assist og Intelligent Speed Limit Assist.

Det koreanske merket har så mye fokus på PBV-serien og varebiler at de også har på gang et flåtestyringsverktøy kalt Kia Business Solutions Ecosystem, og denne er bygd på de fire pilarene Drive, Charge, Connect og Work.

– Dette økosystemet går langt utover selve kjøretøyet, sier Pablo Martinez Masip, Vice President Product and Marketing i Kia Europe og COO i Kia Connect Europe.

– Det knytter sammen alle berøringspunkter – fra kjøp til lading og digitale analyser – for å hjelpe bedrifter med smartere flåtestyring.

Les også:

Hva tenker du

Les også