Verdens mest moderne Mercedes, den splitter nye GLC, en elbil med rekkevidder over 700 kilometer og som lader over 300 nye kilometer på kun 10 minutter, er inspirert av en 125 år gammel bil. Jepp.
Den har nemlig en front som er en nytolkning av den klassiske Mercedes-grillen, og den ble introdusert tilbake i 1900. Den nyeste tar oss altså tilbake til det eldste, iallfall i «moderne» tid.
Dagens Mercedes forklarer historien bak Mercedes 35 hk:
Jellinek krever fra DMGs sjefingeniør Wilhelm Maybach et moderne, kraftig og trygt kjøretøy som ville overvinne begrensningene til tidligere biler med sin innovative ingeniørkunst. Forespørselen utløses av dødsfallet til racerfører Wilhelm Bauer, som kjørte en Daimler Phoenix 23 hk racerbil, som Jellinek stilte til start under bakkeløpet Nice–La Turbie under Nice Race Week i 1900.
Maybach, den fremragende sjefsdesigneren til DMG, og teamet hans utvikler et helt nydesignet kjøretøy. Mercedes 35 hk er den første bilen som fullstendig bryter med konseptet med den motoriserte vognen: Det lave tyngdepunktet, den lange akselavstanden og den brede sporvidden gir et nivå av kjøresikkerhet og stabilitet som hittil aldri har blitt oppnådd.
Ytterligere innovasjoner inkluderer en vinklet rattstamme og en girkasse med fotbetjent clutch – viktige forbedringer når det gjelder ergonomi, og funksjoner som fortsatt er grunnleggende innen bilteknikk den dag i dag.
En viktig milepæl er den nye bilens drivverk.
Den første Mercedes 35 hk gjennomgår flere uker med grundig testing og nitid finjustering. Etter denne foredlingsfasen, kalt «innkjøring», sendes den aller første Mercedesen i historien til Emil Jellinek i Nice den 22. desember 1900. Med rungende suksess stiller DMG-forretningspartneren med denne nye biltypen i Race Week i Nice, som ble avholdt fra 25. til 29. mars 1901. Mercedes 35 hk dominerer konkurransene, og tok blant annet seieren i løpet Nice–Salon–Nice over 392 kilometer og bakkeløpet Nice–La Turbie.
Etter Mercedes 35 hk lanserte DMG sine søstermodeller, Mercedes 12/16 hk og Mercedes 8/11 hk, i 1901. Denne første generasjonen av Mercedes-kjøretøy ble i 1902 etterfulgt av Mercedes-Simplex-modellserien. Navnet «Simplex» er en referanse til driften, som var spesielt enkel for den tiden.
På samme tid i 1900 bestemmer DMG seg for å kjøpe et område på 185.000 kvadratmeter i Untertürkheim, og dette er nå Mercedes-Benz hovedfabrikk.
Gottlieb Daimler lever dessverre ikke lenge nok til å oppleve disse viktige stegene, han går bort 6. mars 1900, bare 65 år gammel.
125 og et halvt år senere er altså den aller nyeste og mest moderne av Mercedes-bilene inspirert av bilen han lagde, og dermed driver fortsatt Daimlers ånd bilmerket framover.
Les også:
- Toyota med rådyr batterifabrikk
- Fords Puma over ny grense
- Flertall mener elbil-momsen kommer for raskt