Det er 125 år siden denne dukket opp. (Fotos: Mercedes)

Først «moderne» bil rundet 125 år

22. november 1900 avduket DMG sin modell kun kalt 35 hk, og den var bestilt av en særs viktig person i Mercedes-historien.


Verdens mest moderne Mercedes, den splitter nye GLC, en elbil med rekkevidder over 700 kilometer og som lader over 300 nye kilometer på kun 10 minutter, er inspirert av en 125 år gammel bil. Jepp.

Den har nemlig en front som er en nytolkning av den klassiske Mercedes-grillen, og den ble introdusert tilbake i 1900. Den nyeste tar oss altså tilbake til det eldste, iallfall i «moderne» tid.

-->
Mer eksakt så ferdigstilte DMG, Daimler-Motoren-Gesellschaft, en av forløperne til dagens Mercedes, sin 35 hk den 22. november, og det satt nok Emil Jellinek ekstra stor pris på.

Mannen som var en slags salgsagent for DMG spurte merket om de kunne lage en helt ny og mer kjøreglad bil til han, noe de altså gjorde. Han var også den direkte årsaken til at Mercedes heter Mercedes, dette navnet bilene til Karl Benz og Gottlieb Daimler fikk senere. Benz og Daimler, uavhengig av hverandre, oppfant de «moderne» automobilene i 1886.

Jellinek på sin side solgte biler som bare det, og bare i 1900 leverte han 72 nye biler til kunder rundt om i Europa. Ja, til de i overklassen, som også han tilhørte.

Mercedes 35 hk var et høytytende kjøretøy for 125 år siden. Den ble også brukt i løp, så denne fungerte på flere arenaer.

Dagens Mercedes forklarer historien bak Mercedes 35 hk:

Jellinek krever fra DMGs sjefingeniør Wilhelm Maybach et moderne, kraftig og trygt kjøretøy som ville overvinne begrensningene til tidligere biler med sin innovative ingeniørkunst. Forespørselen utløses av dødsfallet til racerfører Wilhelm Bauer, som kjørte en Daimler Phoenix 23 hk racerbil, som Jellinek stilte til start under bakkeløpet Nice–La Turbie under Nice Race Week i 1900.

Jellineks racerbil konkurrerer under pseudonymet «Mercédès», fornavnet til hans eldste datter. Kort tid etter blir dette navnet merkebetegnelsen for DMG-biler.

Maybach, den fremragende sjefsdesigneren til DMG, og teamet hans utvikler et helt nydesignet kjøretøy. Mercedes 35 hk er den første bilen som fullstendig bryter med konseptet med den motoriserte vognen: Det lave tyngdepunktet, den lange akselavstanden og den brede sporvidden gir et nivå av kjøresikkerhet og stabilitet som hittil aldri har blitt oppnådd.

Ytterligere innovasjoner inkluderer en vinklet rattstamme og en girkasse med fotbetjent clutch – viktige forbedringer når det gjelder ergonomi, og funksjoner som fortsatt er grunnleggende innen bilteknikk den dag i dag.

En viktig milepæl er den nye bilens drivverk.

Den innovative designen gjør det mulig å bruke en ny høyytelsesmotor. Denne firesylindrede motoren, designet av Josef Brauner, leverer 25,7 kW (35 hk) med et slagvolum på 5,9 liter ved 950 o/min – et spektakulært tall på den tiden. Maybachs oppfinnelse av bikakeformede radiatorer muliggjør svært effektiv kjøling og vedvarende høy ytelse.

Bikakestrukturen foran på kjøretøyet, som i utgangspunktet var en ren teknisk nødvendighet, utvikler seg til et ikonisk designelement for Mercedes-merket fra 1926 og utover. I den nylig presenterte Mercedes-Benz GLC utgjør dette radiatormotivet et moderne uttrykk som peker mot bilens fremtid.

Den første Mercedes 35 hk gjennomgår flere uker med grundig testing og nitid finjustering. Etter denne foredlingsfasen, kalt «innkjøring», sendes den aller første Mercedesen i historien til Emil Jellinek i Nice den 22. desember 1900. Med rungende suksess stiller DMG-forretningspartneren med denne nye biltypen i Race Week i Nice, som ble avholdt fra 25. til 29. mars 1901. Mercedes 35 hk dominerer konkurransene, og tok blant annet seieren i løpet Nice–Salon–Nice over 392 kilometer og bakkeløpet Nice–La Turbie.

Etter Mercedes 35 hk lanserte DMG sine søstermodeller, Mercedes 12/16 hk og Mercedes 8/11 hk, i 1901. Denne første generasjonen av Mercedes-kjøretøy ble i 1902 etterfulgt av Mercedes-Simplex-modellserien. Navnet «Simplex» er en referanse til driften, som var spesielt enkel for den tiden.

På samme tid i 1900 bestemmer DMG seg for å kjøpe et område på 185.000 kvadratmeter i Untertürkheim, og dette er nå Mercedes-Benz hovedfabrikk.

Gottlieb Daimler lever dessverre ikke lenge nok til å oppleve disse viktige stegene, han går bort 6. mars 1900, bare 65 år gammel.

125 og et halvt år senere er altså den aller nyeste og mest moderne av Mercedes-bilene inspirert av bilen han lagde, og dermed driver fortsatt Daimlers ånd bilmerket framover.

Les også:

Hva tenker du

Les også