Toyota har åpnet en rådyr batterifabrikk i USA. (Fotos: Toyota)

Toyota med rådyr batterifabrikk

Toyota dundrer videre med sin elbil-satsting, og at den nå er virkelig global viser en ny fabrikk i USA.


Etter at litt treg start har nå Toyota begynt å få sving på sin elbil-satsting, og har meldt inn flere modeller. Det inkluderer C-HR+, Urban Cruiser og Hilux som også kommer som en ren batterimodell, og Toyota har også lovet elbiler som snuser på 1.000 kilometer og oppover i årene som kommer.

Skal de få det til, men de ha skikkelig batteriproduksjon. Og, kanskje passende nok i en plass som heter Liberty, i North Carolina, har de nå åpnet en ny og svindyr fabrikk.

-->
Toyota melder nemlig at denne representerer en investering på nærmere 14 milliarder dollar, vanvittige 140 milliarder kroner, og denne markerer også Toyotas første batteriproduksjonsanlegg utenfor Japan.

Nå er Toyota allerede tungt inne i USA, dette er det 11. produksjonsanlegget der, og fabrikken skal produsere litium-ion-batterier. De forventer en kapasitet på over 30 GWh årlig innen 2030, og batteriene skal forsyne 14 produksjonslinjer som dekker hybrid-, ladbare hybrid- og helelektriske modeller.

– Dagens lansering av Toyotas første amerikanske batteriproduksjonsanlegg og den ytterligere investeringen på opptil 10 milliarder dollar markerer et avgjørende øyeblikk i selskapets historie, sier Ted Ogawa, president og administrerende direktør for Toyota Motor North America.

For i tillegg til anlegget har Toyota annonsert en ytterligere investering på opptil 10 milliarder dollar i amerikanske virksomheter over de neste fem årene. Totalt sier Toyota at de har investert nærmere 60 milliarder dollar i USA siden oppstarten for nesten 70 år siden.

– Toyota er en pioner innen elektriske kjøretøy, og vår betydelige produksjonsinvestering i USA og North Carolina forsterker vår forpliktelse overfor ansatte, kunder, forhandlere, lokalsamfunn og leverandører, understreker Ogawa.

Det er ventet at antall som jobber i anlegget i North Carolina skal nærmere doble til 5.100 innen 2034, og fabrikken skal produsere batterier til flere av Toyotas mest populære hybridmodeller. Dette inkluderer Camry HEV, Corolla Cross HEV og Rav4 HEV, samt en ny helelektrisk 3-raders SUV som ennå ikke er annonsert.

Siden 2000 har Toyota solgt over 6,6 millioner elektriske og hybride kjøretøy i USA, og var også en av de absolutte pionerne med hybridmodellen Prius som var på plass i det store billandet for akkurat 25 år siden.

Les også:

Hva tenker du

Les også