Ford Puma strekker nå ut rekkevidden enda litt mer. (Fotos: Ford)

Fords Puma over ny grense

Det er på vei en ny Ford Puma, og den åpner for mer selvkjøring –⁠ og lengre rekkevidde.


– Vi jobber kontinuerlig med å forbedre alle modellene våre, sier markedsdirektør Geir Haugaard.

– Med 2026-utgaven av elektriske Puma gjør vi en europeisk bestselger enda bedre og enda mer aktuell for flere. Med den økte rekkevidden og BlueCruise-teknologien, får også de med et strammere budsjett tilgang til en toppmoderne, svært lettkjørt, underholdende og romslig elektrisk SUV.

-->
Ford har tatt tak i gamle modellnavn og elektrifisert dem, som Mustang med Mach-E-modellen. Det har også kommet en Explorer og en Capri som er rene elbiler, og den foreløpig siste på norsk jord er Puma.

Denne var på plass rett før vi gikk inn i årets sommer, og den forhjulsdrevne elektriske utgaven har en oppgitt rekkevidde på 376 kilometer. Den kan lades 10-80 prosent på 23 minutter, og fyller 124 kilometer med fersk rekkevidde på 10 minutter.

Men takket være en ny og enda mer optimalisert batteristruktur øker nå rekkevidden til over 400 kilometer, og Ford legger til at brukes denne til bykjøring (WLTP City Range) øker rekkevidden til over 550 kilometer.

En annen ganske stor nyhet er at lille Puma snart også kan fås med Fords BlueCruise-teknologi, og dette systemet åpner for «handsfree»-kjøring med øynene på veien på utvalgte motorveistrekninger, de såkalte Blue Zones.

Ford forklarer at BlueCruise ble i 2023 det første systemet i Europa med regulatorisk godkjenning, og er nå godkjent i 16 europeiske land, inkludert Norge. Dette åpner for å bruke det håndfrie systemet på 92 prosent av den 26 timer lange kjøreturen mellom Oslo og Barcelona.

Ford Norge sier at BlueCruise i første omgang blir tilgjengelig på store deler av strekningen på E6 mellom svenskegrensa og Oslo, på E18 mellom Drammen og Sandvika, flere strekninger sydover på E18 mot Sandefjord og på deler av E18 gjennom Østfold.

Puma blir sammen Ranger ladbar hybrid mulig å få med BlueCruise fra og med 2026-modellåret.

Lille Puma, rundt 4,2 meter lang, kan by på 523 liter bagasjeplass som inkluderer en 145-liters drenerbar Gigaboks, og i tillegg er det en 43 liters frunk under panseret.

– Med disse forbedringene blir nye elektriske Puma et enda mer aktuelt alternativ for norske kunder. Den kombinerer moderne teknologi, klassens mest praktiske og største bagasjeløsning – alt i ett svært lettkjørt og letthåndterlig kompakt-SUV-format. Dette er en elbil som treffer bredt, sier Haugaard.

Les også:

Hva tenker du

Les også