International Pick-Up Award er en relativt ny pris, og har bare blitt delt ut åtte ganger. Og, utrolig nok, har en modell stukket av med fem av prisene.
Volkswagen Amarok tok den aller første tittelen tilbake i 2011, men to år senere slo Ford Ranger tilbake og hanket inn sin første da den ble kåret til den andre årets pickup-bil.
Nissan NP300 Navara tok den tredje tilbake i 2016, og Amarok tok sin andre da den vant prisen gjennom V6-utgaven i 2018.
To år senere svarte Ranger med sin tredje pris, før Toyota Hilux fikk sin første i 2022.
De to store vinnerne, Ranger og Amarok, delte så prisen i 2024, før Ranger gjennom sin hybride PHEV-versjon nå er den nykårede årets pickup.
Den ladbare Rangeren slo Ineos Grenadier Quartermaster og Foton V9 i finalen, og det etter at juryen hadde vært i Bulgaria og kjørt bilene gjennom tøffe tester. Også Maxus, som i likhet med Foton er kinesiske biler, fikk skryt.
Men den som imponerte mest var altså den ladbare Ford Ranger PHEV.

– Etter å ha vunnet denne prestisjefulle prisen fire ganger, først i 2013 så i 2020, 2024 og nå, er Ford den klare eneren i sin kategori – både blant medlemmene av IPUA-juryen og ved å toppe de europeiske salgslistene, forklarte juryleder for IPUA og International Van of the Year Award (IVOTY), Jarlath Sweeney.
– Med enestående toppytelser, bedre effektivitet og lavere drivstoffkostnader i hverdagen kombinerer nye Ranger ladbar hybrid en 2.3-liters EcoBoost-bensinmotor med en 75 kW elektrisk motor. Med forskjellige kjøremodus kan du kjøre den på kun bensin, kun elektrisk eller med en kombinasjon av disse to der drivlinjen automatisk og sømløst veksler mellom motorene for optimal kraft og optimal drivstofføkonomi. Med 281 hk/697 Nm og opptil 3.500 kilo hengerkapasitet, er den også kompromissløs, både når det gjelder den ikoniske råskapen og arbeidskapasiteten som Ford Ranger har.
Dette er altså en slags offisiell kåring av de beste pickupene.
– Vi er svært stolte over at vår nye Ranger ladbar hybrid har blitt kåret til vinneren av International Pick-up Award for 2026/27. Nye Ford Ranger vant denne kåringen i 2024, og vi setter veldig pris på at juryen nå har gitt prisen til en elektrifisert ladbar hybrid-modell. Dette viser kvalitetsfokuset og innovasjonsånden som definerer hele Ranger-serien vår sa prismottaker, Hans Schep, General Manager, Ford Pro Europe.
Nye Ranger ladehybrid er en ganske så oppsiktsvekkende utgave, for utrolig nok har den bedre ytelser enn selv Ranger Raptor, og på toppen er dette er PHEV den aller rimeligste utgaven.
– Dette er den sterkeste Ranger vi noen gang har hatt. Den ladbare hybridmotoren gir ikke bare kraft og kapasitet, men gjør også bilen svært konkurransedyktig på pris, sier salgsdirektøren i Ford Motor Norge, Asgeir Nordeng.
– Her får du alle fordelene med elektrisk drift kombinert med alle egenskapene som har gjort Ranger til den mest solgte pickupen både i Norge og Europa. Det gjør denne modellen til et enda mer attraktivt valg i det mellomstore pickup-segmentet.
Importøren sier at så langt i år står Ford sine pickuper for godt over 45 prosent av det totale salget av pickuper i Norge, og kundene kan også være sikre på at dette er et godt alternativ.
Den er tross alt årets pickup 2026.
Les også: