Ford tilbyr noe de kaller Mobilservice, og som navnet sier er dette en mobil service hvor mekanikeren kommer til bilen. (Fotos: Ford)

Nå skal mekanikeren komme hjem til bileiere

Du visste muligens ikke at det er mulig å bestille en bilmekaniker? Vel, Ford Mobilservice åpner for dette, og pilene peker kun en vei for disse.


Vi er godt vant med at man kan bestille både blomster, pakker og mat levert på døra, og ja, du kan som kjent bestille vaskehjelp hjem, men en slik service trenger naturlig ikke å stoppe der. 

Flytoget i Oslo har blant annet begynt med bagasjehenting, og dette er akkurat hva det høres ut som. Det dukker nemlig opp en bil hjemme hos deg som tar med bagasjen, og deretter ser du ikke kofferten før den ligger på bagasjebåndet ved ankomst.

-->
Over i bilverden er det ganske vanlig at verksteder faktisk plukker med seg bilen du skal fikset eller kontrollert som en ekstraservice, og da spesielt på litt mindre steder hvor verkstedene kjenner kundene ekstra godt. 

Men Ford hever listen ytterligere, for de sender like godt en mekaniker hjem til deg. Jepp. 

Dette er kalt Ford Mobilservice og inkluderer absolutt alle kundene, så her gjøres det ikke forskjell på privat- og bedriftskunder. De har nå rundt 30 spesialutviklede servicebiler som mer enn gjerne kommer hjem, til arbeidsplassen eller hvor bilen måtte befinne seg. Og det beste?

Vel, i utgangspunktet er dette en ekstratjeneste som ikke koster noe ekstra i forhold til verkstedbesøket, i motsetningen til for eksempel Flytogets bagasjehentingen som tømmer deg for mange hundre kroner.

Og stadig flere får øynene opp for mekaniker-muligheten, for bare i år har det vært 30 prosent økning i hjembesøk. 

– Selv om vi er blant de som leder an når det gjelder mobil service på nyttekjøretøy og personbiler i Norge, er vi fremdeles helt i startfasen, sier servicemarkedsdirektøren i Ford Motor Norge, Hans Petter Tveten.

– I dag står det for 3 prosent av verkstedbesøkene våre. Målet er 10 prosent – og det tror vi kommer til å skje raskt, kanskje allerede i år. Så fort kundene blir kjent med tilbudet, og forhandlerne ser hvor fornøyd kundene er med det, vil veksten komme nærmest av seg selv.

Pilene peker kanskje ikke veldig overraskende rett til himmels, og mens Ford i første kvartal 2024 utførte 824 «hjemmebesøk» er det i samme periode i år økt til 1.100, melder Ford Norge.

De har nå bikket en viktig milepæl, for godt over halvparten av Fords 70 forhandlere tilbyr nå hjemmebesøk. Det nærmere seg nå 40 forhandlere, og så langt er dette tilbudet selvsagt mest populært i områder med flest kunder. Ford Mobilservice skal nå utvide med enda flere biler i de største byene, som Stavanger Bergen, Kristiansand og i Oslo.

Dette er en internasjonal tjeneste som Ford tilbyr, men normalt er det kun rettet mot bedriftskunder og inkluderer dermed ikke de private som i Norge. Totalt ble det gjennomført over 2 millioner globale bestillingsoppdrag i fjor, og Ford har nå mer enn 4.000 spesialbygde mobile servicebiler som stadig får det mer travelt.

Ford satser tung på løsninger som skal gjøre flåtestyringen enklere, som FordLiive og Ford Telematics, og alt dette er en viktig del av Ford Pros totale løsning for nyttekjøretøykundene. Målet er å sikre en 100 prosent oppetid for hele flåten av nyttekjøretøy.

– I dag er det privatkunder som utgjør rundt 70 prosent av de som bruker Ford Mobilservice i Norge, men vi ser at bedriftsandelen er den som øker mest, sier Tveten. 

– Med dagens vekst kan vi ha doblet antall utførte oppdrag fra i fjor allerede til høsten. For flåtekunder betyr Ford Mobilservice mindre verkstedlogistikk og mindre nedetid – vi kommer til dem når det passer og kan ta flere biler samtidig.

Statistikken viser at rundt 25 prosent av oppdragene til Fords mobile serviceapparat er gratis garantireparasjoner, og andre vanlige oppgaver inkluderer dekkskift, planlagt vedlikehold og programvareoppdateringer. 

Det er primært mindre oppgaver som utføres av de besøkende mekanikerne, men RøhneSelmer i Oslo-området og Kverneland Bil i Bergen kan for eksempel utføre noe større reparasjoner ute hos kunden. RøhneSelmer har for øvrig tilbudt Ford Mobilservice helt siden 2019.

– Når alt annet i livet kan leveres på døra – fra mat og klær til blomster og medisiner – er det bare naturlig at også bilreparasjoner kommer etter, mener Hans Petter Tveten.

– Det handler om å møte kunden der de er, bokstavelig talt. Dette er ikke bare praktisk, det er framtiden. Det underbygges også av våre nasjonale og internasjonale kundeundersøkelser. Ford Mobilservice slår alt på kundetilfredshet, slår servicemarkedsdirektøren selv fast, som mer enn gjerne tar turen med den mobilen servicebilen:

Les også:

Hva tenker du

Les mer om:

Ford Ford Pro Motor

Les også