Man bør ha forventninger nå som Alpine tar det elektriske steget, og det er to store grunner for akkurat det.
Den første modellen etter at merket gjorde comeback heter A110, og er sportsbil som har blitt hyllet i det vide og det brede siden den entret manesjen i 2017. Dette er en nytolkning av den gamle A110 produsert mellom 1963 og 1977, og Alpine traff altså så midt i blinken med denne som det er mulig å komme. Denne ble rett og slett en legende.
De skal nå følge opp med elektriske biler, Alpine er et undermerke til Renault, og de har allerede tatt for seg når det kommer til den elektriske satstingen. For da europeiske biljournalister skulle kåre årets beste nye biler var det nettopp Alpines nye elbil som gikk helt til topps, for Alpine A290 er sammen med søstermodellen Renault 5 E-Tech kåret til årets bil i Europa 2025. Det er litt av en skalp, og selvsagt en drømmestart på elbil-satstingen.
A290 er altså den første av tre elbiler i Alpines nye drømmegarasje, og dette inkluderer også en kommende og helelektrisk A110 som er på vei som mange nok er spente på.
Men før det dukker opp kjører den tredje elbilen inn i garasjen, og det er en crossover SUV vist fram som betamodellen A390_β i fjor. Nå har Alpine avduket den som skal inn i serieproduksjon, den uten en fancy B-bokstav etter seg – Alpine A390.

– Alpine A390 viser hvordan man kan gjenoppfinne ånden til A110 i en 5-seters sports-fastback. A390 er den typiske Alpine-modellen, som kombinerer sportslighet og ytelse med teknologi og raffinement, alt for en unik kjøreopplevelse som passer like godt til hverdagsbruk som til mer livlig kjøring, sier Philippe Krief, administrerende direktør i Alpine.
– Inspirert av fransk designekspertise, vil den særegne stylingen glede alle elskere av vakre sportsbiler, akkurat som Alpine har gjort i over 70 år. Fremfor alt er denne firehjulsdrevne sports-fastbacken et produkt fra et team av lidenskapelige menn og kvinner som mener at elektrisk sportslighet er meningsfullt – og jobber hardt for å yte den rettferdighet.
A390 går rett inn i det hete C-segmentet med en lengde på 4,62 meter, en høyde på 1,53 meter og en akselavstand på 2,71 meter, og er dermed en litt forhøyet sportslig elbil. Eller som Alpine sier; en dresskledd racerbil. Dette er tross alt et merke som også er på plass i Formel 1.
Bilen er for øvrig satt sammen på AmpR Medium-plattformen i likhet med Renaults nye Megane og Scenic, og Nissans nye Leaf-utgave samt den populære Ariya-modellen fra det japanske merket.
A390 har en sportslig og aerodynamisk form så det holder, linjene følger en helhet fra front til bak, og ikke overraskende kan denne crossoveren minne litt om en SUV-coupé når man ser den fra siden.
På innsiden går det selvsagt i kvalitetsmaterialer, og her er det også et sportslig utgangspunkt. Foran er det en 12,3- og 12-tommers skjerm som vender mot føreren, Google Maps står for øvrig for navigasjonen, og her finner vi også noe litt spesielt.

Det er nemlig to fargede aluminiumsknapper, inspirert av Formel 1, som styrer regenereringsnivået (en blå dreieknapp) opp til One Pedal-modus og en litt skummel rød en. Den styrer nemlig boosten som er tilgjengelig når du for eksempel skal foreta forbikjøring, og det er også en egen bryter for lydkontroller.
Og ja, midtkonsollen er inspirert av selveste A110, så det kan ikke bli så mye galt, og bakerst er det et gavmildt bagasjerom på 532 liter.
Lyden bør det heller ikke være noe feil med, for lydanlegget kommer fra Devialet og er spesialtilpasset bilen. Her er det en 850 watts forsterker, en subwoofer og totalt 13 høyttalere fordelt rundt i bilen.
Dette er noe så sjeldent som en firehjulsdrevet Alpine, og franskmennene stopper ikke med de to vanlige motorene som normalt utgjør firehjulsdriften til en elbil. Nei, her kjører det på med tre – én foran og to bak.

GTS-versjonen kan lokke med 470 hk og 808 Nm dreiemoment, og dette åpner for 0-100 km/t på 3,9 sekunder. Bakmotorene har også et egen kratfordelingssystem kalt Alpine Active Torque Vectoring, og dette må nesten Alpine forklare hva er.
– Drivkraften bak utviklingen av A390s dynamikk var å gjøre den like rask og smidig som A110. For å oppnå dette måtte vi eliminere effekten av batteriets vekt med en teknisk løsning for å forbedre den opplevde lettheten, forklarer Robert Bonetto, visepresident for kjøretøyprosjekter.
– Designet med tre motorer og Alpine Active Torque Vectoring gjorde det mulig å samhandle mellom motorene for å styre dreiemomentet mellom for- og bakakselen, samt på det ytre hjulet for å påvirke balansen, og gå over fra understyring til nøytral eller til og med overstyring, og dermed påvirke håndteringen.
Så ja, kjøreegenskapene bør helt klart være på plass.

A390 er selvsagt utstyrt med det siste av kjøreassistenter gjennom ADAS-pakken, inkludert tretthetsovervåkning og sidedørvarsling. Og ja, en My Safety-knapp.
Denne er ganske viktig, for via denne kan føreren velge nivået på førerassistansen, noe som åpner for å justere nivået på assistansen og varslingene. Og ja, en adaptiv cruisekontroll som til og med tar høyde for om det kommer motorsykler mellom kjøretøyene i køen.
For de litt mer sportslige bilene er selvsagt fottøyet viktig, og som du har skjønt er at det på gang flere varianter av A390. GT-utgaven er utstyrt med på 245/45 R 20 og GTS med 245/40 ZR 21, og det er også tilgjengelig helårsdekk fra Michelin med profilen 245/45 R 20.
Alpine A390 GT byr for øvrig på 400 hk og 0-100 km/t på 4,8 sekunder, og denne har en toppfart på 200 km/t mot GTS som løfter denne til 220 km/t.

Når det gjelder rekkevidde så har A390 et ganske så stort batteri, 89 kWh, og Alpine ser for seg rekkevidder opp mot 555 kilometer. Bilen er også utstyrt med varmepumpe og V2L-lading.
A390 åpner også for hurtiglading på 190 kW, og her har Alpine jobbet med å opprettholde høy ladeeffekt over lange perioder. 15-80 prosent lading oppgis til 25 minutter, og det er mulig å få bilen med 22 kW ladeeffekt via ombordladeren.
Sist, men ikke minst, er det en Alpine 390 Première fra start av. Denne skal tjuvstarte salget en uke før selve salget, så ja, et slags forsalg når det hele braker løs i 4. kvartal. De som kjøper denne får også tilbud om noen eksklusive Devialet X Alpine-ørepropper i begrenset opplag, og det høres jo spennende ut.
Og den aller beste nyheten? Vel, importøren RN Nordic melder at Alpine kommer til Norge i løpet av høsten, så om alt går etter planen så får også norske kunder muligheten til å ratte noe som ganske sikkert er en ekstraordinær elbil.
En dresskledd racerbil forkledd som en crossover, og som du kan se av bildene under bør denne kunne lokke ganske mange.
Les også: