Om du lurer på hvem rekkeviddekongen er blant bilmerkene, så har vi svaret. Det er Lucid, som kan lokke med rekkevidder helt opp mot 960 kilometer, så ja, ganske så imponerende.
Det er dog kun en modell å velge mellom, nemlig den nærmere 5 meter lange Lucid Air, en sportslig premium sedan som per i dag kommer i tre utgaver: Pure RWD, Touring og Grand Touring. Sistnevnte har for øvrig 611 kW/831 hk og klarer 0-100 km/t på 3,2 sekunder, og det er denne som er mulig å få med 960 kilometer rekkevidde.
Drivverket her byr nemlig på 920 kW/1.251 hk og et dreiemoment på 1.940 Nm, og dette åpner for 0-100 km/t på 2 sekunder. Det klarer selv ikke en F1-bil, det er bare spørre Ferrari-fører Lewis Hamilton. En annen Hamilton sier iallfall dette:
– Lucid Air Sapphire er verdens mest komplette og allsidige høyytelses-elbil, forteller Lawrence Hamilton, administrerende direktør for Europa i Lucid.
– Teknologien som ligger til grunn for Sapphire gir en enestående kombinasjon av ytelse, smidighet og allsidighet. Resultatet er en ekstrem sportsbil som også fungerer i hverdagen. Det blir en fornøyelse å se Air Sapphire på europeiske veier.
På innsiden er det et eget interiørtema kalt Sapphire Mojave, og her finner man blant annet sportsseter utviklet eksklusivt for Sapphire. Men ikke tro at det går utover komforten, for disse byr både på varme, kjøling og massasjefunksjon.
Vi nevnte fire kjøremoduser, og disse er: Smooth, Swift, Sapphire og Track. Hver modus er optimalisert for ulike kjørestiler og påvirker bilens karakter, inkludert fjæring, styring, bremser, momentfordeling, effekt og temperaturkontroll, opplyser Lucid, som mer enn gjerne også sier litt mer om hver av dem:
- Smooth Mode: For komfortabel, effektiv og avslappet kjøring.
- Swift Mode: For engasjert kjøring på landevei. Bevarer komforten, men tilfører en tydelig sportslig karakter.
- Sapphire Mode: For den ultimate kjøreopplevelsen på vei. Hever nivået betydelig med enestående kraft og dreiemoment, kombinert med imponerende reaksjonsevne og smidighet.
- Track Mode: Utviklet kun for banekjøring. Har tre undermoduser – Dragstrip, Hot Lap og Endurance – som finjusterer drivverk og batteri.
Baksiden med en slik luksuriøs og vanvittige sterk sedan er at det hele kommer med en pris, som ja, er prisen. For den er nesten på Ferrari-nivå.
Den Lucid Air som ruller lengst, Grand Touring, starter på saftige 1,3 millioner kroner, og skal man ta spranget over til Lucid Air Sapphire, ja så mer enn dobles dette. Air Sapphire starter nemlig på 2,77 millioner kroner.
Inkludert i den prisen i tillegg til at vi har nevnt er en lang liste med standardutstyr, og her har du noe av dette:
- Ny dobbelt bakhjulsdrift kombinert med en enkelt frontmotor
- Justerte fjærer, stag og styringsprogramvare foran og bak
- Egenutviklet programvare for adaptiv demperkontroll og justering av ABS, stabilitetskontroll, bremseforsterker og elektronisk servostyring (EPS)
- Egendefinerte algoritmer for momentfordeling og antispinn, utviklet internt
- Revidert hjuloppheng for bedre styrerespons
- Skreddersydde smidde aluminiumfelger med en diameter på 20 tommer foran og 21 tommer bak
- Aluminiumstak som reduserer vekt og gir lavere tyngdepunkt
- Soft-close-dører og elektrisk åpning/lukking av bagasjerom og frunk
- Lynrask 900+V ladesystem
- Unik skjermvisning med Sapphire-tema som presenterer fire kjøremoduser – Smooth, Swift, Sapphire og Track
- Elegant og intuitiv Lucid UX med 34 tommer svevende Glass Cockpit
- DreamDrive Pro førerassistentsystem med over 30 funksjoner, inkludert lidar
- Surreal Sound Pro lydsystem med 21 høyttalere og Dolby Atmos
Les også:
- Nordmenn hevder de snur ryggen til Tesla, men salget viser noe helt annet
- Nio ruller ut stor oppdatering
- Elbilistene trenger mer veihjelp