Det er som kjent lett å si en ting for å virke politisk korrekt, men litt verre å følge det opp i hverdagen. Og det er noe som ikke henger sammen når det kommer til nordmenn og Tesla.
Tesla-sjefen heter Elon Musk og har vært en av Donald Trumps nærmeste rådgivere, og det å bli assosiert med den amerikanske presidenten har sine ringvirkninger. Musk har plutselig gått fra «the good guy» til «the bad guy» i mange kretser, og da spesielt for mange på venstresiden av politikken.
Med ett har Tesla-skam blitt et begrep, og det har også konsekvenser. Over i Sverige sprakk Tesla-salget helt i april, ned -80 prosent, og i løpet av årets fire første måneder falt salget med formidable -60 prosent. Det er krisetall så det holder.
Og nordmenn vil så gjerne også boikotte Tesla, men får det altså ikke helt til.
For:
Rett over grensen er det en annen virkelighet. Her dundrer Tesla videre, og har så langt i år Norges klart mest populære nybil – for Model Y ligger faktisk ikke veldig langt bak fjorårets salgstall. Og ja, da snakker vi om elbilen som var den suverene eneren i fjor.

At også nordmenn har lyst til å vende Tesla ryggen viser ferske tall fra spørreundersøkelsen Elbilisten i regi av Norsk elbilforening, og denne er ganske så omfattende. De spør faktisk hele 15.000 elbilister om forskjellige ting.
Et av spørsmålene i undersøkelsen gjennomført i perioden 2. april til 7. mai var følgende: «Er det noen bilmerker eller land du ikke ville valgt av politiske grunner?».
8 prosent oppgir at de ikke vil kjøpe biler fra USA, mens hele 43 prosent svarer at de ikke vil kjøpe Tesla. Så ja, det blir over halvparten av de som svarte.
– Til tross for at Tesla fremdeles selger mange biler i Norge, viser undersøkelsen tydelig hvordan Elon Musks politiske arbeid påvirker Tesla negativt, sier Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening.
Totalt svarer 63 prosent at de vil velge bort biler grunnet politiske grunner, og 23 prosent svarer at de holder seg unna Kina og kinesiske biler.
– Det kan være flere grunner til at elbilistene oppgir at de ikke ville valgt biler produsert i Kina. Noen tar nok avstand fra regimet, mens andre føler kanskje på usikkerhet knyttet til teknologi og mulig overvåkning, sier Bu.
Salgstallene viser dog heller ikke en boikott-effekt av kinesiske biler her i Norge, for etter fire måneder hadde markedsandelen faktisk økt litt og lå på 12 prosent. I tillegg har alle nye biler deler eller materialer som kommer fra Kina, så man klarer enkelt og greit ikke å komme helt utenom dette landet.
Videre hevder 64 prosent av elbilistene at de er opptatt av at bilen er produsert på en etisk og miljømessig forsvarlig måte, men dette er altså ikke veldig enkelt å sjekke opp.
Over 7 av 10, 72 prosent, svarer at de forventer at myndighetene stiller krav til miljø og grunnleggende arbeidsrettigheter i produksjon av biler som skal selges i Norge. Også dette kan være vanskelig å dokumentere.
– Årets undersøkelse er en tydelig beskjed om at det er mer enn kvaliteter ved bilen som påvirker kjøpet, sier Bu.
– Bilprodusenter og importører bør være bevisste på hvor viktig omdømme er for forbrukerne.
I mellomtiden suser altså Tesla Model Y videre på toppen av salgslisten, så får vi se om nordmenn etter hvert gjør alvor av den skarpe meningen de har rundt det amerikanske bilmerket. Så langt er det nemlig mest snakk.
Les også: