Rett i forkant av sommerens El Prix, den store elbiltesten i regi av NAF og magasinet Motor, gjør nettopp NAF sitt for å dempe forventningene.
For de måler ikke bare rekkevidden til nye elbiler, men også ladefarten. Og en rekke biler har løsninger som gjør sitt til at de ikke når toppeffekten ved laderen, så kjører du en elbil med en oppgitt ladeeffekt på 250 kW er det langt fra sikkert at du ser dette tallet når du lader.
For NAF har sjekket ståa for de 27 elbilene de skal teste når vi runder inn i juni, og avdekt at sju av disse ikke vil klare å få den maksimale ladeeffekten produsentene oppgir på de aller fleste ladestasjonene i Norge.
– Dette må bilkjøperne få vite om når de kjøper bilen, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Ok, her må nesten NAF forklare. De sier følgende: «Standarden på ladeplassene i Norge er at disse kan levere strøm med maksimal strømstyrke på 500 ampere. Mange biler har et ladesystem i bilen med en spenning på 400 volt. Kombinasjonen av volt (spenning) og ampere (strømstyrke) er det som sier hvor mange kilowatt bilen kan lade med».
Enkelt forklart ganger man 500 ampere med 400 volt, og da får man 200.000. Og det betyr 200.000 watt, eller som det mer kjente 200 kilowatt. 200 kW blir dermed den teoretiske grensen.
Så ja, det betyr igjen at de bilene som har en 800 volts arkitektur ikke stopper på 200 kW, for 500 ganger 800 blir 400.000. 400 kW der, altså.
Men de aller fleste av dagens elbiler har en arkitektur på 400 volt, så dermed blir amperegrensen over hos laderne en propp.
– Det hjelper ikke at produsenten oppgir at bilen kan lade med for eksempel 250 kilowatt hvis kombinasjonen av spenning og strømstyrke ikke er høy nok, sier Sødal.
– Derfor må bilselgerne bli flinkere til å opplyse om dette når folk kjøper biler som fremdeles ikke kan oppnå den effekten bilen markedsføres med.
Så her er det altså to løsninger som hver for seg fikser problemet, mer ampere på hurtigladerne og mer volt for bilens ladesystem.
Sødal peker både på ladeoperatørene og bilprodusentene, og sier at når flere og flere biler ikke får utnyttet ladeeffekten til bilen så må ladeoperatørene få skrudd opp strømstyrken på ladeplassene.
– Det er viktig at ladeoperatørene kan levere den ladingen bilene er oppgitt med, så her må de følge utviklingen, sier Sødal.
Ifølge NAF er det i dag bare de bare de nyeste Tesla-laderne, lastebilladere og noen ladere ellers som kan levere mer enn 500 ampere strømstyrke.
– Dette er komplisert for bilkjøperne, påpeker Sødal.
– Derfor hviler det et ansvar på både bilprodusenter og ladeoperatører slik at forbrukerne får den ladehastigheten de blir forespeilet. De kan ikke velte ansvaret for å forstå dette over på forbrukerne.
Biler i sommerens El Prix som ikke når oppgitt ladeeffekt på flertallet av lynladere, og oppnår kun maks lading på de nyeste Tesla-laderne, lastebilladere og noen få andre ladeplasser.
Fakta: Dagens standard på ladestasjoner er en maksimal strømstyrke på 500 ampere.
Les også: