Rett i forkant av sommerens El Prix, den store elbiltesten i regi av NAF og magasinet Motor, gjør nettopp NAF sitt for å dempe forventningene.
For de måler ikke bare rekkevidden til nye elbiler, men også ladefarten. Og en rekke biler har løsninger som gjør sitt til at de ikke når toppeffekten ved laderen, så kjører du en elbil med en oppgitt ladeeffekt på 250 kW er det langt fra sikkert at du ser dette tallet når du lader.
Ok, her må nesten NAF forklare. De sier følgende: «Standarden på ladeplassene i Norge er at disse kan levere strøm med maksimal strømstyrke på 500 ampere. Mange biler har et ladesystem i bilen med en spenning på 400 volt. Kombinasjonen av volt (spenning) og ampere (strømstyrke) er det som sier hvor mange kilowatt bilen kan lade med».
Enkelt forklart ganger man 500 ampere med 400 volt, og da får man 200.000. Og det betyr 200.000 watt, eller som det mer kjente 200 kilowatt. 200 kW blir dermed den teoretiske grensen.
Så ja, det betyr igjen at de bilene som har en 800 volts arkitektur ikke stopper på 200 kW, for 500 ganger 800 blir 400.000. 400 kW der, altså.
Men de aller fleste av dagens elbiler har en arkitektur på 400 volt, så dermed blir amperegrensen over hos laderne en propp.
Fakta: Dagens standard på ladestasjoner er en maksimal strømstyrke på 500 ampere.
Les også:
- Nå skal mekanikeren komme hjem til bileiere
- Lett å skjønne at denne vant designpris
- Lucids vanvittige Air Sapphire klar for Europa