Porsche sørget for tysk jubel og VM-tittel i Formel E. (Foto: Porsche)

Porsche til topps i Formel E

Sesong 10 av det som offisielt heter ABB FIA Formula E World Championship er fullført, og den ble avsluttet på best mulig måte for Nissan. Porsche kan også sprette champagnen.


Formel E er den helelektriske søsteren til Formel 1, og har nå gjort unna 10 sesonger. Årets besto av 11 lag og 22 førere, og vi finner mange kjente merker her.

Her er nemlig store navn som Porsche, Jaguar, McLaren, Maserati og Nissan på plass, i tillegg til tunge aktører som ABT, Mahindra, Andretti og DS Penske.

Det blir med andre ord stadig tøffere å gå til topp i mesterskapet som kjører, men noe må som kjemt til slutt vinne.

Som vi skjønner av navnet på serien skal ikke benevnelsene være enkle, og det laget som fikk verdensmesteren heter Tag Heuer Porsche Formula E Team. Så ja, Porsche.

I motsetning til Formel 1 hvor mye ofte er avgjort lenge før siste runde holder vanligvis spenningen i Formel E seg helt til siste runde, og det gjorde den også i år.

Tyske Pascal Wehrlein hos Porsche kjempet en tøff kamp mot Mitch Evans fra New Zealand som kjører for Jaguar, og bak duoen lurte landsmannen og teamkollega Nick Cassidy.  

Men han var dessverre ikke gjedda i sivet denne gang, for Cassidy måtte nøye seg med en 7. plass og et brutt løp i de to siste rundene som ble kjørt i London.

Dermed sto kampen mellom Wehrlein og Evans, og førstnevnte gjorde jobben med å vinne det første løpet og bli nummer to i det avsluttende. Dermed ble det tysk feiring, kun seks poeng foran Jaguar og Evans.

Dette er stort for både Porsche og Tyskland som nasjon, for Wehrlein er den første verdensmesteren derfra i åpne 1-setere siden Nico Rosberg ble verdensmester i Formel 1 tilbake i 2016.

‒ Vi gjorde det! Vi er verdensmestere! jublet den tyske føreren. 

‒ Vi visste at vi ikke var favorittene som kom til London fordi vi aldri har prestert spesielt bra på denne banen, men vi har alltid trodd at vi kunne gjøre det. Dagene våre her i London har vært fantastiske, vi gjorde ingen feil og forbedret oss fra økt til økt. Det gjør meg ekstremt stolt å se hvordan alle i teamet vårt har jobbet så hardt og gitt meg sin ufeilbare støtte siden min første dag hos Porsche.

(Foto: Porsche)

Passende nok ble det også britisk jubel da sesong 10 ble avsluttet, for hjemmefører Oliver Rowland timet det hele så bra at han tok sesongens andre seier i det aller siste løpet. Totalt ble kjørt 16 løp gjennom åtte helger.

‒ Den perfekte avslutningen på en fantastisk sesong! jubler briten. 

‒ Jeg hadde aldri forventet å vinne i dag, jeg fikk en flott start og valgte øyeblikkene mine i et vanvittig løp. Når jeg først kom til fjerde, ville jeg ikke bli for involvert i tittelkampen, så jeg ventet og håpet på at noe skulle skje, noe det til slutt gjorde, og jeg klarte å plukke opp brikkene for å vinne løpet. Vi burde være veldig stolte av sesongen vår, målet var å bygge som et lag og vi har oppnådd mye. Vi har vært konstant konkurransedyktige, og det gir oss en flott plattform for neste år. 

(Foto: Nissan)

Nissan har som kjent en stor satsting på elbiler gjennom planen Ambition 2030, og ser Formel E som en viktig arena.

‒ For en fantastisk måte å avslutte sesongen på! sier teamsjef Tommaso Volpe hos Nissan Formula E Team. 

‒ Å havne på 4. plass i lagmesterskapet og på 3. plass av produsentene er virkelig positivt, og vi kan være stolte av prestasjonene våre. Det var også flott å ha Nissan-sjef Makoto Uchida med oss ​​for denne seieren, som gjorde den enda mer spesiell! 

Han hadde også en annen støttespiller, for som bildet under viser dukket også den norske kommunikasjonssjefen Stian Thrane opp. Her er duoen fotografert av Thrane selv, ja, en ekte selfie:

(Foto: Nissan)

Det er også et tredje lag som kan juble etter søndagens sesongavslutning, for Jaguar ble det aller beste laget i årets Formel E etter fire seire og fire 2. plasser.

Neste sesong skal etter planen starte i Brasil i desember, og nok en gang skal det hele avgjøres i London om ganske nøyaktig ett år.

Sluttstillingen Formel E 2023/2024.

Førermesterskapet:

  1. Pascal Wehrlein (GER), 198 poeng
  2. Mitch Evans (NZL), 192 poeng
  3. Nick Cassidy (NZL), 176 poeng
Lagmesterskapet: 

  1. Jaguar TCS Racing, 368 poeng
  2. Tag Heuer Porsche Formula E Team, 332 poeng
  3. DS Penske, 200 poeng
Produsentmesterskapet:

  1. Jaguar, 455 poeng
  2. Porsche, 451 poeng
  3. Nissan, 273 poeng
Les også:

Debatt