Østberg mot stjernen Block ‒ i elektrisk rallycross

VM-serien i rallycross tar nå sine første skritt mot elbiler, for nytt av året er en ny testserie for helelektriske biler. Og der finner vi også Mads Østberg.


Flere av bilmerkene som er med i rally-VM lager også rallybiler som de tilbyr til private team og førere, og det inkluderer også Citroën. Det franske merket regjerte sporten da Sebastien Loeb satt bak rattet, men har slitt etter det franske rattgeniet bestemte seg for å trappe ned etter 2012-sesongen.

Dagens WRC-biler er basert på C3-modellen, og de bilene de selger er såkalte C3 R5-utgaver. R5 viser til en rallyklasse, og disse deltar blant annet i WRC2-klassen i rally-VM.

-->
Siden C3 R5 debuterte i 2018 har bilen vært en stor suksess, og i juni leverte det franske merket bil nummer 60 til en heldig kunde. Den 280 hk sterke C3 R5 har deltatt i mer enn 270 konkurranser på tre kontinenter, og står med 136 podiumplasser og 58 seire.

En av de mest sentrale i utviklingen av C3 R5 er vår egen Mads Østberg, som også kjører den bilen i WRC2-klassen. Østfoldingen som vant et WRC-løp i 2012 er nemlig offisiell testfører, og takket være tilbakemeldingene fra 32-åringen kan Citroën Racing lage enda bedre rallybiler som kundene kan ha det gøy i.

Rallycross er en helt annen disiplin, men Petter Solberg har vist at de som er god i rally også kan håndtere rallycross. Solberg ble den første i historien til å bli verdensmester i to FIA-grener da han også vant rallycross-VM i 2014 og 2015. Og som kjent ble han verdensmester i rally tilbake i 2003.

Og nå skal også Østberg vise hva han er i stand til i rallycross, for kanskje ikke så veldig overraskende har Citroën valgt han ut som fører når rallycross nå skal teste ut elektriske biler.

Citroën er bekreftet som et av lagene til Prosjekt E-serien i rallycross-VM, og bilen de bruker som utgangspunkt er rallybilen C3 R5.

Bilen heter mer eksakt C3 ERX, og har rundt 80 prosent av komponentene til R5-bilen. Deretter har Citroën Racing sammen Stard REVelution satt inn en elektrisk drivlinje, og de helelektriske rallybilene kan by på 613 hestekrefter og et dreiemoment på hele 1.001 Nm. Så ERX-bilene flytter på seg som ekte rallycrossbiler, og en 2-trinns girkasse gir de også en voldsom toppfart på 240 km/t.

Stard er for øvrig offisiell leverandør av elektriske drivverk til ERX-bilene, så alle som stiller på startstreken er lik på akkurat det området.

Rallycross-VM (WRX) har i likhet med alle andre hatt koronapause, men nå er det snart klart for nye fartsfulle runder. Sesongen åpner på den berømte Höljes-banen i Sverige 22. august, og der er også den elektriske testserien på plass.

Og det er en spent norsk rallyfører som nå skal skrape lakk med konkurrenter i ville kamper i nær sagt alle svingene.

‒ Det er en fantastisk mulighet for meg å være en del av dette prosjektet i Höljes, sier Østerberg.

‒ Selvsagt blir alt helt nytt for meg, både bilen og banen. Jeg har aldri konkurrert i rallycross tidligere, så det kommer til å bli en utrolig opplevelse. Det å kjøre denne bilen er allerede morsomt, den er ekstremt kraftig og utrolig kul å kjøre. Det blir rett og slett enormt stas å endelig kunne prøve rallycross, og det å gjøre det i en elektrisk C3 ERX gjør det selvsagt enda bedre, sier han.

Og ikke tro at dette blir en slags B-serie hvor en rutinert ringrev som Østberg enkelt kan paradere inn til seier.

For på startstreken står også en ekte internasjonal stjerne, nemlig amerikanske Ken Block.

Som vanlig sitter Block bak rattet på en Ford, og er like entusiastisk som Østberg.

‒ Jeg er overveldet av å kunne delta i verdens første elektriske rallycross-løpet i Projekt E-serien i en Ford Fiesta ERX. Jeg kan nesten ikke vente med å komme bak rattet, sier Block.

En annen som er glad er den norske Citroën-importøren, for det franske merket er i gang med en voldsom elektrisk satsing som nå får god drahjelp av Østberg og Prosjekt E.

‒ For oss i Citroën er det selvsagt utrolig spennende å se at elektriske biler også inntar motorsport. Det neste halvåret lanserer vi to elektriske personbiler og en helt ny elektrisk varebil, så timingen kunne ikke vært bedre, sier Ole S. Nedenes, merkesjef for Citroën hos Bertel O. Steen.

Etter de to rundene i Höljes forflytter WRX seg til Finland, men der er ikke ERX-bilene på startstreken. Det er de derimot i Latvia 19. september, og det er totalt planlagt fem runder som også inkluderer Prosjekt E-klassen.

Les også:

Les mer om:

Nyheter Motorsport