Selv om Flynt har hovedkontorer i Nederland er de allerede på plass i store deler av Europa og ikke minst i Kina, og er en såkalt OEM-produsent.
De tre bokstavene står for Original Equipment Manufacturer, så de lager deler som andre benytter seg av når de lager et kjøretøy. Ja, litt som Bosch, som på oppdrag fra for eksempel BMW lager deler til bilene det tyske premiummerket produserer.
Det er ikke tilfeldig at Flynt har en kinesisk partner, og de drar fram flere fordeler med dette. Som tempoet i forskning og utvikling, kostander og produksjonskvalitet.
– Ved å integrere denne avanserte elbilteknologien i et kjøretøy som er spesielt utviklet for europeiske flåter, kan vi oppnå et nivå av effektivitet, pålitelighet og ytelse som direkte fører til lavere totale eierkostnader, sier Rogan Liu, en annen grunnlegger.
– Dette er ikke en ettermontering. Det er ikke et kompromiss, sier Kirchert.
– Det er det som skjer når du forlater tradisjonell tenkning og designer noe helt nytt, basert på hva kundene faktisk trenger – og deretter bringer det til live gjennom det smarteste globale partnerskapet du kan bygge.
Dette er kjernepunktene som Flynt drar fram:
- Rekkevidde: Opptil 500 km WLTP (100 kWh NCM-batteri)
- Effektivitet: 20 kWh/100 km (WLTP, 3,5 t)
- 22 kW AC
- 220 kW DC hurtiglading (30-80 % på 20 min)
- Vehicle-to-Grid og Vehicle-to-Load-funksjonalitet
- Volum og nyttelast:
- 8,7 til 16,5 m³ lasterom
- Opptil 1.630 kg nyttelast
- Plattform: Helelektrisk, innebygd elbilarkitektur — alternativer for forhjulsdrift, bakhjulsdrift, firehjulsdrift
- 12,8 tommer hovedskjerm, 8,8 tommer klynge
- Trådløs Apple CarPlay og Android Auto
- Smart lagring, ergonomisk tilgang, mobilkontorfunksjonalitet
- ADAS med nivå 2-autonomistandard
- L4-klar systemarkitektur
- 800 V systemarkitektur og omfattende rammeverk for nettsikkerhet
- Betydelig lavere enn dieselbiler – drevet av høy energieffektivitet, lave vedlikeholdskrav, minimal nedetid og smarte energistyringsfunksjoner
Veien videre er å få prototyper ut på de europeiske veiene i løpet av sommeren, før de første varebilene skal ut i utvalgte markeder i løpet av neste år.
Vi har selvsagt spurt om Norge er blant de første utvalgte, men det har dessverre ikke Flynt svart på. Men de sier iallfall at de har pekt seg ut hele 26 land etter lanseringen, så vi er forhåpentligvis ikke altfor langt bak i køen.
Her er flere bilder av den første el-varebilen til det nye merket Flynt:
Les også:
- Baner vei for digitalt prøveskilt
- En «gærning» skal rygge el-semitrailer i 100 kilometer
- Elektriske Range Rover et skritt nærmere