Range Rover Electric har lagt bak seg nok en sesong med vintertesting i svenske Arjeplog. (Fotos: JLR)

Elektriske Range Rover et skritt nærmere

For andre året har Range Rover testet sin kommende Electric-modell i Nord-Sverige, så det bør iallfall ikke stå på testingen for elbilen mange helt sikkert venter spent på.


Britiske Jaguar Land Rover (JLR) eid av indiske Tata består av tre merker, Jaguar, Land Rover og Range Rover, og førstnevnte har for lengst flekset sine elektriske muskler. Jaguar I-Pace skapte virkelige bølger da den kom tilbake i 2018, og det sportslige merket har nå satt sammen en helt ny plattform som skal sørge for enda mer imponerende elbiler i framtiden.

Range Rover skal snart følge opp med sin første elbil, og dette er en som det er all grunn til å ha forventinger til. Bilen hadde allerede i 2023 gående flere patentsøknader enn noen annen Range Rover i historien, og nå har Range Rover Electric også gjort unna to runder med vintertesting. 

-->
Faktisk går Range Rover så grundig til verks at de har tilbakelagt mer enn 72.000 kilometer med testing på frosne innsjøer og landeveier i Nord-Europa bare denne vinteren. 

Dette bør altså bli en bil som takler det mest av forhold selv her oppe i nord, og under vinterens tester har de også vært ekstra fokus på kjøreegenskaper. 

De har også fått testet den nye ThermAssist-teknologien nå som prototypene har gjort svenske Arjeplog utrygg, og dette er et avanserte varmestyringssystem som skal redusere strømforbruket ved oppvarming med opptil 40 prosent. Her er det et mål å gjenvinne varme for oppvarming av fremdriftssystemet eller kupeen ved omgivelsestemperaturer helt ned til -10 grader.

I tillegg til at denne skal bidra til å beholde rekkevidde på vinteren skal løsningen også minimerer effekten av ekstreme temperaturer på ladeytelsen. 

Så her utvikle Range Rover et kinderegg til vinterkalde norske elbiler – mer rekkevidde, rask lading og en jevn varme i kupeen. 

– Strenge testprosedyrer under ekstreme og uforutsigbare forhold, som de vi har opplevd i Arjeplog, er avgjørende for påliteligheten og robustheten til Range Rover Electric, sier Thomas Müller, Executive Director, Product Engineering hos JLR.

– Vår andre vintersesong ved polarsirkelen har gitt oss den perfekte muligheten til å teste vår nye ThermAssist-teknologi, og den har overgått alle våre forventninger. Dette bidrar til at rekkevidden til Range Rover Electric optimaliseres, samtidig som ladehastigheten opprettholdes under lading.

Det er flere gode nyheter rundt Range Rover Electric. 

For høyspenningsbatteriet er på 800 volt og har en ny celle-til-pakke-arkitektur som åpner for en kapasitet på hele 117 kWh, men enn så lenge har ikke JLR hintet noe om rekkevidden til elbilen. 

I tillegg til drivsystemet er selvsagt selve kjøreegenskapene viktige for en Range Rover, som også ser på nye muligheter som elektrisk kraft åpner for. 

For eksempel utvikler de 1-pedalskjøring som også fungerer med Terrain Response, og slippes gasspedalen stopper bilen helt og aktiverer Hill Hold. 

Videre kan Range Rover melde at Electric også kan kjøre med én pedal i ekstremt terreng, og her er bilens terrengegenskaper testet både i 28-graders og 17-graders hellinger med splittfriksjon på det arktiske testanlegget.

Her forserer bilen en tøff nedoverbakke:

Selve kjørekomforten bør også være på plass, for her er det også testet luftfjæringen med to kamre utviklet for å håndtere karosseribevegelser som forårsakes av bilens unike vektfordeling, forklarer merket selv.

– Range Rover tilbyr en sømløs kombinasjon av enestående kjøreegenskaper og raffinement. Det er svært utfordrende å levere begge deler i en elektrifisert bil på en måte som ikke svekker bilen på andre områder, forklarer Matt Becker, Vehicle Engineering Director hos JLR.

– Vi har klart å beholde den velkjente Range Rover-kjøreopplevelsen ved å øke bilens torsjonsstivhet og forbedre responsen. Vi har innfridd dette løftet ved å kombinere alle de essensielle Range Rover-elementene med ny og avansert teknologi.

For de som måtte tvile, ja, Range Rover Electric byr selvsagt på firehjulsdrift, og her bør også trekkraften være skikkelig effektiv. Bilen er utstyrt med Intelligent Driveline Dynamics (IDD) som kan fordele dreiemomentet bak fra 100 prosent til 0 for å forhindre tap av trekkraft, og Integrated Traction Management skal opprette trekkraftstabiliteten, kontrollerer turtallet innen 50 millisekunder og håndterer momentoverføringen opptil 100 ganger raskere enn en tilsvarende bil med forbrenningsmotor, melder JLR.

Hvordan Range Rover Electric ligger an etter at prototypene nå har gjennomført sin andre sesong i Arjeplog sier ikke JLR noe om, men at den nå nærmer seg er det liten tvil om. JLR har tidligere sagt at de skal åpne for reservasjoner i 2025, så det er nok mange som håper at elbilen fortsatt er på dette tidsskjemaet. 

Les også:

Hva tenker du