Hennessey, denne gjengen fra Texas, er mest kjent for bilene de tuner fra andre amerikanske merker. Men en gang iblant slår de til med en egenprodusert sak, og i så fall er dette superbiler fra aller øverste hylle.
Dagens rekordbil signert Hennessey Special Vehicles heter Venom F5, og navnet sier det meste. Venom betyr gift, og F5 henviser til den aller høyeste orkan-kategorien. Men de stopper ikke kun med en «vanlig» Venom F5 som er tilgjengelig i flere forskjellige utgaver.
Nå viser de nemlig et konsept døpt Venom F5 Evolution, og dette er rett og slett verdens sterkeste gatebil med en forbrenningsmotor. Ja, intet mindre.
Evolusjonen inkluderer en generell forbedret ytelse, håndtering og komfort, så her får den giftige orkanen et løft på alle viktige områder.
Hennessey sier at de under utviklingen har hatt kontakt med verdenskjente spesialister både på ytelse og aerodynamikk, og gjennomført et omfattende utviklingsprogram for å løfte bilen til et nytt nivå.

Nye «Venom F5 Evolution» har fått økt kraft og dreiemoment, oppdatert aerodynamikk for forbedret marktrykk, ny modusadaptiv fjæring for forbedret håndtering og kjørekvalitet, pluss et valgfritt touring-eksosanlegg og touring-seter, forklarer Texas-gjengen.
– I løpet av de siste tre årene har vi levert nesten 30 F5-er til kunder over hele verden, sier John Hennessey, selskapets grunnlegger og administrerende direktør.
– Noen av eierne våre ba om enda mer kraft, noe som førte til at vi utviklet den nye Hennessey Venom F5 Evolution – verdens kraftigste forbrenningsmotor-drevne hyperbil.
Så ja, det har blitt helt Texas grunnet kravstore amerikanere.
Hennesseys har et langvarige samarbeid både med Shell Pennzoil og Roger Penske, og dette har ført dem til spesialistene Ilmor Engineering for å videreutvikle Hennesseys 6.6-liters twinturbo V8-motor. Ja, den som heter «Fury» – raseri.
Ilmors og Hennesseys ingeniørteam har oppgardert flere viktige elementer i motoren og drivverket, og resultatet er ellevilt.

0-200 mph, 0-322 km/t, fyker unna på uvirkelige 10,3 sekunder, for med ytterligere 214 hk leverer denne superbilen totalt 2.031 hk ved 8000 r/min og 1.959 Nm dreiemoment ved 5.200 r/min. Og ja, det på miljøvennlig Shell E85-pumpedrivstoff.
Videre har F5 Evolution fått ny adaptiv fjæring som kan stilles inn via en rattmontert vippebryter, og her justeres kjøreegenskaper, håndtering, krenging, helling og styrerespons automatisk. Så ja, vipp bryteren og velg mellom en bil til butikken eller en til racerbanen.
Den nye fjæringen er individuelt justert til Venom F5s fem valgbare moduser – Sport, Road Race, Drag, Wet og full-power F5. Ja, den siste høres veldig skummel ut.
Videre har Hennessey samarbeidet med en som til vanlig justerer aerodynamikk både for Formel 1 og IndyCar-lag, Mark Handford, og resultatet her er blant annet en redesignet frontsplitter og andre viktige endringer under bilen som skal lime den til asfalten.

Kundene har også gitt klar beskjed om at de bruker bilen på langturer, så Hennessey har utviklet et sett med «Touring»-alternativer Her kan man blant annet bytte ut de lette karbonbøttesetene og sportseksosanlegget, og det er til og med mulig å få bilen med en koppholder i karbonfiber.
Den nye Evolution-pakken er tilgjengelig for både nybestilte F5-modeller og for alle eksisterende Venom F5-eiere på tvers av Coupé-, Roadster- og Revolution-modellene, opplyser Hennessey, som også offentliggjør prisen for denne eksepsjonelle moroa.
En Evolution-pakke starter på 285 000 dollar, og her kan det altså fort balle på seg om man for eksempel også vil ha Touring-oppgraderinger.

Men for de som bestiller seg en bil fra Hennessey Special Vehicles er nok ikke dette en dealbreaker, for dette er biler som koster skjorta og litt til. Den ferske Venom F5 «Stealth Series» koster for eksempel over 3 millioner dollar.
Men såpass må det kanskje være, for villere enn en Hennessey Venom F5 blir det ikke. Vel, om du ikke går for en Venom F5 Evolution, da.
Les også: