Nürburgrings Nordschleife, Nordsløyfe, er verdens mest utfordrende racerbane, og ettersom dette også er en åpen vei, ja, enveiskjørt sådan, er den kanskje også den aller mest berømte.
For bilprodusentene er sløyfen som måler over 20 kilometer også en perfekt testarena for å se hvordan bilene håndterer de villeste utfordringene, noe som selvsagt er spesielt viktige for de som lager litt mer potente biler. Og det gjør jo flere tyske merker, som altså er på hjemmebane her.
For Porsche-ambassadør Jörg Bergmeister har nemlig luftet en slik rundt Nordsløyfa, og det gikk rekordfort. Faktisk slettet han den tidligere manuelle rekorden med et lite hav.
Faktisk er den nye GT3’ern så imponerende godt laget at den også var langt raskere enn forgjengeren (992,1) utstyrt med Porsche Doppelkupplungsgetriebe. For de som måtte lure, PDK-kassen er automatisk.
– Flere og flere 911 GT3-kunder velger den 6-trinns manuelle girkassen. Og oftere og oftere blir vi spurt av disse kundene hvor rask en 911 GT3 med manuell girkasse ville være på Nordschleife, sier Andreas Preuninger, direktør for GT Model Line.
Heller ikke forholdene var perfekte, selv om de var bra. Utetempen viste 12 grader, mens banedekket holdt en temperatur på 27 grader. Den 510 hk sterke Porschen var utstyrt med gatelovlige Michelin Pilot Sport Cup2 R med dimensjonen 255/35 R20 foran og 315/30 R21 bak.
– Da vi bestemte oss for å sette den offisielle rundetiden til den nye 911 GT3 med manuell girkasse, så vi naturligvis på hvem som var på toppen av ledertavlen, sier Preuninger.
– En konkurrent trengte 7:01.300 minutter for å fullføre en runde av den forkortede 20,6 kilometer lange versjonen av banen. Dette tilsvarer 7:05,800 på rundt den 20,832 kilometers runden som nå brukes.
GT3-bilen ble klokket inn til 6:56,294 minutter, og forbedret altså den forrige rekorden med mer enn 9,5 sekunder.
- Audis nye merke heter Audi
- Volkswagen viser tre nye ID-modeller, men...
- Heisann, en ny elbil fra Lexus!