Denne 911 GT3 med manuell girkasse er lynrask. (Fotos: Porsche)

Porsche 911 satte ny manuell rekord

Ikonet 911 har luftet seg rundt selveste Nordschleife, og denne gang ikke utstyrt med dette moderne automatkasse-tullet. Nei, her skulle det gires manuelt. Se video.


Nürburgrings Nordschleife, Nordsløyfe, er verdens mest utfordrende racerbane, og ettersom dette også er en åpen vei, ja, enveiskjørt sådan, er den kanskje også den aller mest berømte.

For bilprodusentene er sløyfen som måler over 20 kilometer også en perfekt testarena for å se hvordan bilene håndterer de villeste utfordringene, noe som selvsagt er spesielt viktige for de som lager litt mer potente biler. Og det gjør jo flere tyske merker, som altså er på hjemmebane her. 

-->
Blant sportsbilene, for Nürburgring deler opp i flere klasser, er det en beinhard kamp mellom Porsche og Mercedes. Førstnevnte har for tiden overtaket, for en Porsche 991 GT2 RS Manthey Performance Kit innehar bestetiden med 6:43,300 minutter. Dette er et godt panser foran Mercedes-AMG GT Black Series, den nest raskeste av sportsbilene ble klokket inn til 6:48,047.

Trøsten for Mercedes er at de innehar den ultimate rekorden for gatelovlige biler, for F1-aktige Mercedes-AMG One dundret rundt banen på lynraske 6:29,090 i fjor høst. Det er enkelt og greit sjukt imponerende. 

Men alle disse har automatkasse, og denne klarer girskiftene raskere enn manuelle girskift. Så hvor nær sportsbilrekorden kan en Porsche 911 GT3 utstyrt med Weissach-pakken komme? Vel, det svaret har vi nå. 

For Porsche-ambassadør Jörg Bergmeister har nemlig luftet en slik rundt Nordsløyfa, og det gikk rekordfort. Faktisk slettet han den tidligere manuelle rekorden med et lite hav. 

Faktisk er den nye GT3’ern så imponerende godt laget at den også var langt raskere enn forgjengeren (992,1) utstyrt med Porsche Doppelkupplungsgetriebe. For de som måtte lure, PDK-kassen er automatisk.

– Flere og flere 911 GT3-kunder velger den 6-trinns manuelle girkassen. Og oftere og oftere blir vi spurt av disse kundene hvor rask en 911 GT3 med manuell girkasse ville være på Nordschleife, sier Andreas Preuninger, direktør for GT Model Line. 

– Vi har nå svart på dette spørsmålet og – selv om vi vet at varianten med PDK er betydelig raskere – kjørte vi vår offisielle rundetid med en manuell 6-trinns girkasse. Selv uten de automatiserte, superraske og presise girskiftene til PDK, og med en konvensjonell i stedet for elektronisk kontrollert differensial med begrenset slipp, barberte den nye 911 GT3 rundt 3,6 sekunder av tiden til forgjengeren med PDK.

Heller ikke forholdene var perfekte, selv om de var bra. Utetempen viste 12 grader, mens banedekket holdt en temperatur på 27 grader. Den 510 hk sterke Porschen var utstyrt med gatelovlige Michelin Pilot Sport Cup2 R med dimensjonen 255/35 R20 foran og 315/30 R21 bak.

– Da vi bestemte oss for å sette den offisielle rundetiden til den nye 911 GT3 med manuell girkasse, så vi naturligvis på hvem som var på toppen av ledertavlen, sier Preuninger. 

– En konkurrent trengte 7:01.300 minutter for å fullføre en runde av den forkortede 20,6 kilometer lange versjonen av banen. Dette tilsvarer 7:05,800 på rundt den 20,832 kilometers runden som nå brukes. 

GT3-bilen ble klokket inn til 6:56,294 minutter, og forbedret altså den forrige rekorden med mer enn 9,5 sekunder.

– Den nye 911 GT3 inspirerer enda mer selvtillit på grensen enn den forrige modellen. Jeg var raskere i nesten hvert eneste sving, sier Bergmeister og beskriver håndteringen av sportsbilen. 

– Vi lærte mye av 911 GT3 RS, spesielt med chassiset. Bilen er mye mer stabil på humper og over kantsteinene. Og takket være den åtte prosent kortere utvekslingen er det merkbart mer driv fra bakakselen når man akselererer med samme motorkraft. Selv om det hadde vært noen sekunder raskere med 7-trinns PDK – med den 6-trinns manuelle girkassen hadde jeg definitivt mer å gjøre under den raske runden – og det var derfor enda morsommere.

Og det tviler vi ikke på. 

Ok, fest setebeltet og klyp deg godt fast, for her får du være med på rekordrunden:

Les også:

Hva tenker du