Audi er nærmest beryktet for sine navnesprell, men det går heldigvis oftest på modellbenevnelser. Som i mars, for da bestemte de seg for nok en endring.
Bokstavene A og Q skal fortsette, A for de lave og Q for de mer høyreiste bilene, og deretter skal det brukes tall basert på størrelsen. I dag går disse fra 1 til 8.
Dette uavhengig av hvilke drivsystem biler har, noe som tidligere har vært skilt av partall og oddetall. Nå gjøres differensieringen mellom modeller og varianter ved å bruke karosseristilen som Avant, Sedan eller Sportback og den allerede kjente drivlinjekoden som for eksempel e-tron, TFSI e, TFSI eller TDI.
Men nå tar de navnekrøllet til et nytt nivå – det ultimate nivået.
For de smeller like godt til med et nytt merke som heter akkurat det samme som hovedmerket, altså Audi. Hmmm.
– Med vårt nye varemerke som kun er for Kina, AUDI, fortsetter vi å flytte grenser, sier Gernot Döllner, styreleder i AUDI AG.
– E5 Sportback tilbyr de aller beste kvalitetene til Audi, redesignet for og skreddersydd for kunder i Kina.

Som du ser har vi skrevet Audi med store bokstaver, og det er faktisk den eneste forskjellen på de to merkene. Dette med å skrive navnet i blokkbokstaver er et velkjent grep for merkenavn som forsøker å stikke seg ut, men er ikke dette en forkortelse som for eksempel BMW (Bayerische Motoren Werke) og BYD (Build Your Dreams) gjør vi enkelt og greit om slike navnegrep og skriver navnene kun med stor forbokstav. Men:
Gjør vi det med det nye Audi-merket så blir det altså enda mer forvirrende enn det allerede er, så her får vi gjøre et unntak – sikkert til stor glede for markedsføringsfolkene til nye AUDI.
Det er også en ganske vesentlig forskjell som man kan spotte på bilene til Audi og AUDI, men da må man altså se dem. For AUDI-bilene lages sammen med kinesiske partnere, og har dermed ikke arven til originale Audi. Mer eksakt de fire ringene som representerer de fire merkene som ble slått sammen tilbake i 1932, Audi, Horch, DKW og Wanderer. AUDI-bilene blir altså ikke utstyrt med den velkjente Audi-logoen.

Nå blir det heldigvis ikke altfor Audi-kaotisk over i Europa, for AUDI er altså et rent kinesisk merke som skal satse på såkalte NEV-biler (New Energy Vehicle) i det som har blitt verdens viktigste billand.
– AUDI E5 Sportback er vår første modell basert på den avanserte digitaliserte plattformen, og den leverer opp til vårt merkevareløfte: Det beste fra begge verdener. Audis DNA og ingeniørmessige fortreffelighet er blandet med Kinas digitale økosystem og innovasjoner, spesielt skreddersydd for våre teknologikyndige kunder, sier Fermín Soneira, administrerende direktør for Audi and SAIC Cooperation Project.
Ettersom dette er en Kina-bil så skal vi ikke gå i dybden på hva E5 Sportback åpner for, men vi kan ta de store linjene.
Den 4,88 meter lange bilen har 579 kW/787 hk og klarer 0-100 km/t på 3,4 sekunder, mens rekkevidden er opplyst helt opp til 770 kilometer. Så ja, en meget imponerende sak, denne nye E5’en.
Det nye merket ble sluppet under Auto Shanghai, og der hadde Audi også fire andre nye biler rettet mot det kinesiske markedet – Audi A5L, A5L Sportback, Q5L og A6L e-tron. Her er dog den fra AUDI:

– 2025 markerer starten på en ny æra for Audi i Kina, og under Auto Shanghai lanserer vi vårt sterkeste modellinitiativ noensinne, sa Döllner da de viste frem de fem bilene.
– Sammen med våre to lokale partnere FAW og SAIC lanserer vi neste generasjon Kina-dedikerte modeller. Og med vårt nye Kina-merke, AUDI, når vi flere kundesegmenter. Takket være våre helt nye elektriske og forbrenningsmotorkjøretøyer, vil vi aktivt forme det voksende premium e-mobilitetsmarkedet i Kina så vel som markedet for konvensjonelt drevne biler.
Her den av kvintetten som ikke tilhører Audi, men altså AUDI, nemlig E5 Sportback.
Les også: