Ingenting hadde vært bedre enn tre nye ID-modeller, for dette er biler nordmenn virkelig liker. Tre av de mest kjøpte nybilene for tiden er nemlig slike, ID.3, ID.4 og ID.7.
Så ja, tre nye søsken til disse hadde vært noe. Men så var det dette men’et.
Et hint får vi når vi ser hvor denne trioen skal debutere, for det er over i Kina og under Auto Shanghai. Og bilene er også laget i samarbeid med partnere.
ID. Aura er laget sammen med FAW-Volkswagen, ID. Era sammen med SAIC Volkswagen og ID. Evo sammen med Volkswagen Anhui.
Så ja, dette er kinesisk-fokuserte biler, og tre av totalt 30 nye biler som tyskerne har planlagt å rulle ut i det som nå er verdens største bilmarkedet. Av de 30 er 20 såkalte NEV-biler, altså ladbare som jo ID-serien er.
Slik forklarer Volkswagen hvorfor dette er Kina-biler:
– De tre konseptkjøretøyene er det synlige resultatet av vår «In China, for China»-strategi. Vi har derfor gjort alle nødvendige forberedelser for å forbli i poleposisjon blant utenlandske bilprodusenter i Kina, sier Thomas Schäfer, administrerende direktør for Volkswagen-merket.

Den kommende trioen baner også vei for AI-teknologi som skal åpne for enda mer førerassistanse, og skal blant annet selv kunne foreta forbikjøringer og fletting i trafikken.
– I løpet av de neste tre årene vil vi bringe ut mer enn 20 state-of-the-art NEVer med framtidsrettet teknologi for å imøtekomme alle våre forskjellige kunder i Kina. Med vår «In China, for China»-strategi vil vi nå realisere vårt fulle potensial og demonstrere vår innovative styrke på lokalt nivå, sier Stefan Mecha, administrerende direktør for Volkswagen Passenger Cars Brand for China.
– Vi har nå «Kina fart» i vårt nye utviklingssenter i Hefei. Målet vårt er å utvikle modellene våre innen maksimalt 34 måneder. Vi vil lansere de riktige modellene i riktig hastighet og med de riktige partnerne. De tre konseptkjøretøyene oppfyller de forskjellige teknologiske kravene til kinesiske kunder med deres helelektriske drivsystemer for volum- og fullstørrelsessegmenter og rekkeviddeforlengerteknologi, kommenterer Thomas Ulbrich som leder teknologisenteret.

De tre konseptene er forskjellig når det kommer til designet, men følger den store linjen som konseptbilen ID. Code banet vei for i fjor.
– ID. Code-utstillingsbilen vi stilte ut i Beijing i fjor var startpunktet for vår nye designretning i Kina, sier hoveddesigner Andreas Mindt.
– Vi har foredlet dette de siste månedene og tilpasset det spesifikt for hvert av våre joint ventures.
ID. Era er en stor SUV som også er litt historisk, for denne har også rekkeviddeforlenger-teknologi. Her sørger batteriet for 300 kilometer, mens en drivstoffdrevet generator kan lade dette under kjøring og plusser på 700 kilometer. Så ja, her er det over 1.000 kilometer med rekkevidde.
ID. Evo er bilen for de yngre og basert på en 800-volts plattform, og blir den første helelektriske SUV-modellen i full størrelse i Volkswagens ID. Unyx-familien.
ID. Aura er satt sammen på CMP-plattformen (Compact Main Platform) og er mye selvkjørende, og er et såkalt notchback-konsept er utviklet spesielt for kunder i det prisbevisste A-segmentet.
Les også: