Kina har blitt verdens viktigste bilmarked, og dermed har også Auto Shanghai blitt en svært viktig nybilutstilling for de globale bilmerkene.
Det inkluderer selvsagt BMW-gruppen, som ikke minst har på gang en stor elektrisk satsting som jo også er viktig om man skal kapre andeler i folkerike Kina.
Så BMW-gruppen er selvsagt representert på den store utstillingen som pågår nå, og de sparer absolutt ikke på kruttet. Her viser de blant annet en overdimensjonert versjon av BMW Panoramic iDrive, og ja, vi ikke glemme de totalt 42 kjøretøyene fra BMW og Mini i det de kaller sitt største utstillingsområde globalt.
Og det er kanskje ikke noe rart at de trykker på gasspedalen, det er ventet over én million besøkende og bare den tyske gruppen har nærmere 5.000 kvadratmeter å boltre seg på.
– Innovasjonskraft, pionérånd og ren kjøreglede er verdier som ligger dypt forankret i BMWs DNA. I Neue Klasse løftes disse til et helt nytt nivå: brukergrensesnittet er mer intuitivt, designet mer progressivt og kjøreopplevelsen mer presis og dynamisk, sier Oliver Zipse, styreleder i BMW AG.
En helt ny BMW-klasse ja. Den første bilen i Neue Klasse-serien begynner nå å nærme seg, og de første iX3-bilene skal etter planen rulle ut av den ungarske Debrecen-fabrikken mot slutten av året.
Det satses også frisk på det intelligente display- og betjeningssystemet BMW Panoramic iDrive, og her spiller den lynraske sentraldatamaskinen «Heart of Joy» en viktig rolle.
Her lar vi BMW selv forklare de store nyhetene de presenterer i Kina.
Heart of Joy:
En sentraldatamaskin for lynrask prosessering av kjøreegenskaper.
BMW offentliggjør for første gang i Shanghai konseptbilen BMW Vision Driving Experience, et høyytelses testkjøretøy designet som et rullende laboratorium for å finjustere Heart of Joy-systemet og dets dynamiske kjøreegenskaper.
– BMW Vision Driving Experience er utstyrt med Heart of Joy – en av fire «superhjerner» utviklet for våre programvaredefinerte Neue Klasse-modeller. Fra første lansering vil dette være kjernen i hver helelektriske BMW-modell, sier Jochen Goller, styremedlem i BMW AG.

De fire superhjerner samarbeider for å håndtere bilens viktigste funksjoner: infotainment, automatisert kjøring, basisfunksjoner og kjøreegenskaper. Heart of Joy styrer blant annet drift, bremsing, lading, energigjenvinning og deler av styringen. I kombinasjon med BMWs egenutviklede programvare Dynamic Performance Central kalkulerer systemet kontinuerlig alle parametere relatert til kjøredynamikk.
Et høyytelses testkjøretøy med en innovativ, selvlysende lakk:
BMW Vision Driving Experience utfordrer Heart of Joy og Dynamic Performance Central til det ytterste, og omtales som «verdens raskeste testkjøretøy». Med et maksimalt dreiemoment på 18.000 Nm og aktiv aerodynamikk genererer bilen 1,2 tonn marktrykk og sidekrefter på opptil 3G – tilsvarende nivåer i Formel 1 og langt over kravene til vanlige personbiler.
Målet er at dersom maskinvare og programvare mestrer kreftene i dette kjøretøyet, vil de med stor margin takle normal bruk i hverdagen.

Bilen vises i en nyskapende fluorescerende lakk, laget med spesielle lyssensitive pigmenter som lades opp i dagslys. I mørket varierer fargen fra hvit-gul til intens neongul, avhengig av ladestatus. I tillegg er bakerste del utstyrt med en «magisk film» som reagerer på UV-lys og skaper et fargeskift fra gult til oransje til rosa – fra bak til front.
BMW Panoramic iDrive presenteres:
Det nye display- og betjeningskonseptet BMW Panoramic iDrive vil revolusjonere samspillet mellom fører og kjøretøy i fremtidige BMW-modeller. I Shanghai vises konseptet i en frittstående versjon som blir tilgjengelig i BMW-modeller på det kinesiske markedet fra midten av 2026. Kjerneelementene er BMW Panoramic Vision, en heldekkende head-up-display som projiserer informasjon over hele frontruten, samt det nye BMW Operating System X.
Mini John Cooper Works – Fra racerbane til landevei:
Mini viser frem en ny generasjon av John Cooper Works-modellene og feirer samtidig merkets racingarv. Blant høydepunktene finner man en klassisk Mini som deltok i det legendariske Monte Carlo-rallyet, og en Mini John Cooper Works Pro – vinner av 24-timersløpet på Nürburgring i fjor.
Les også: