I november var det bokstavelig talt en diger lansering i regi av Mercedes. For endelig kunne de feire det nye elektriske flaggskipet eActros 600, som ja, allerede før det hadde vært på Nordkapp-besøk.
For å virkelig fjerne tvilen om en elektrisk trekkvogn fungerer i lastebilverden sendte de denne på tur fra Tyskland og opp til Nordkapp, og totalt ble det tilbakelagt formidable 15.000 kilometer i det som ble døpt «eActros 600 European Testing Tour 2024».
Tilbake i 2020 var det en som rygget 89 kilometer med en dieseldrevet lastebil, og det skjedde selvsagt i traileriket USA. Det nye elektriske flaggskipet sikter seg inn på et enda mer imponerende tall, nemlig 100 kilometer.
Det hele skal skje på en lukket bane i Tyskland, og planen er at dette skal feires med å rygge ytterligere 30 kilometer på en åpen og offentlig vei.
For målstreken er nemlig det nye Daimler Truck Global Parts Center i Halberstadt som åpner til sommeren, så her kan man smekke to fluer i et klask.
Bare det å rygge en bil kan være slitsomt, så det å rygge en elektrisk lastebil med en semitrailer i 100 kilometer som Hellgrewe skal er ganske så elvilt.
Som Müller-Finkeldei sier:
– Rygging er en sentral del av lastebilførerens daglige arbeid, og det sjåførene oppnår i så måte er nesten en kunst i seg selv.
Banen det skal rygges på er Oschersleben-banen, og denne har 14 skarpe svinger som selv er utfordrende for vanlige biler som kjører den riktige veien.
Etter de 100 kilometerne skal han altså rygge ytterligere 30 kilometer til Halberstadt på vanlige veier, og ja, det med politiekskorte. Mercedes sier at de forventer at farten stort sett ligger mellom 10 og 20 km/t under ryggingen.
Og vi får avslutte som selveste Solan Gundersen i Flåklypa hvor også pionerånden levde i aller høyeste grad:
Dra meg baklengs inn i fuglekassa!
Les også:
- Verdens sterkeste fossile gatebil
- 61 år og fortsatt helt sjef
- Opptil 600kw lynrask lading fra Ionity sine nye ladere