Å rygge 100 kilometer med bil er komplett galskap. Så hvorfor ikke gjøre det med en semitrailer? (Fotos: Mercedes)

En «gærning» skal rygge el-semitrailer i 100 kilometer

Mercedes har lyst til å skape blest rundt sitt nye elektriske lastebil-flaggskip, eActros 600, så hvorfor ikke rygge seg rett inn i Guinness’ rekordbok?


I november var det bokstavelig talt en diger lansering i regi av Mercedes. For endelig kunne de feire det nye elektriske flaggskipet eActros 600, som ja, allerede før det hadde vært på Nordkapp-besøk.

For å virkelig fjerne tvilen om en elektrisk trekkvogn fungerer i lastebilverden sendte de denne på tur fra Tyskland og opp til Nordkapp, og totalt ble det tilbakelagt formidable 15.000 kilometer i det som ble døpt «eActros 600 European Testing Tour 2024». 

-->
Bare i Nord-Europa tilbakela de rundt 6.500 kilometer, og ja, all testing ble gjort med brutto kombinasjonsvekt på 40 tonn. 

Som navnet hinter har denne lastebilen et batteri på over 600 kWh, mer eksakt 621 kWh, og skal ifølge stjernemerket være i stand til å tilbakelegge godt over 1.000 kilometer i løpet av en dag. Så ja, det bør gå greit unna også med en eActros 600. 

At det selvsagt er fullt mulig å rygge med en slik elektrisk gigant skal de også vise, for Mercedes sikter seg nå inn på en litt rar rekord. Ja, som jo mange av de i Guinness er.

Tilbake i 2020 var det en som rygget 89 kilometer med en dieseldrevet lastebil, og det skjedde selvsagt i traileriket USA. Det nye elektriske flaggskipet sikter seg inn på et enda mer imponerende tall, nemlig 100 kilometer. 

Det hele skal skje på en lukket bane i Tyskland, og planen er at dette skal feires med å rygge ytterligere 30 kilometer på en åpen og offentlig vei. 

For målstreken er nemlig det nye Daimler Truck Global Parts Center i Halberstadt som åpner til sommeren, så her kan man smekke to fluer i et klask.

Vi vet at tyske merker ikke tuller rundt, så for det utfordrende rekordforsøket har de en som virkelig vet hva som gjelder. 

Tyske Marco Hellgrewe, nå 50 år, rygget seg baklengs inn i rekordboka tilbake i 2008. I likhet med dagens rekord ble det gjort med en dieseldrevet lastebil, og Hellgrewe tilbakela 64 kilometer. Det er som å rygge fra Oslo til Moss. 

Det er faktisk Hellgrewe selv som har tatt initiativet til det elektriske rekordforsøket, og vi tipper at Mercedes ikke trengte overtaling akkurat her. 

– Som en lidenskapelig lastebilsjåfør er det en ære for meg å prøve å sette denne rekorden igjen. Mye har skjedd innen teknologi siden min første rekordbrytende kjøretur – og til dags dato har ingen i verden tatt denne rekorden med en elektrisk lastebil, sier Hellgrewe.

– eActros 600 representerer framtiden for elektrisk mobilitet innen langdistansetransport, og viser hvordan produsenter lykkes med å bryte ny mark. Å rygge i så mange timer er en stor utfordring, men prøvekjøringene så langt har gått veldig bra. Det er veldig gøy og veldig hyggelig å være på veien med eActros 600. Jeg vil benytte anledningen til å uttrykke min hjerteligste takk til Mercedes-Benz Trucks for all deres støtte.

Mercedes er selvsagt elektriske de og.

– Vi er svært glade for at Marco Hellgrewe først tenkte på Mercedes-Benz Trucks og vår eActros 600 for sitt nye rekordforsøk. Hans idé om å rygge i et helelektrisk kjøretøy vitner nå om en pionerånd som vi som drivkraft bak transformasjonen kan identifisere oss med. Samtidig gir aktiviteten oss muligheten til å tiltrekke oss større oppmerksomhet til viktige fremtidige temaer i offentligheten, sier Rainer Müller-Finkeldei, leder for produktutvikling hos Mercedes lastebiler. 

– Som ingen annen elbil med stjernen foran, står vår eActros 600 for det faktum at de riktige elbilene er tilgjengelige. Men det trengs mer momentum for å skape ytterligere kjøpsincentiver for kundene våre og for å drive utviklingen av ladeinfrastrukturen fremover. 

Bare det å rygge en bil kan være slitsomt, så det å rygge en elektrisk lastebil med en semitrailer i 100 kilometer som Hellgrewe skal er ganske så elvilt. 

Som Müller-Finkeldei sier:

– Rygging er en sentral del av lastebilførerens daglige arbeid, og det sjåførene oppnår i så måte er nesten en kunst i seg selv.

Banen det skal rygges på er Oschersleben-banen, og denne har 14 skarpe svinger som selv er utfordrende for vanlige biler som kjører den riktige veien. 

Etter de 100 kilometerne skal han altså rygge ytterligere 30 kilometer til Halberstadt på vanlige veier, og ja, det med politiekskorte. Mercedes sier at de forventer at farten stort sett ligger mellom 10 og 20 km/t under ryggingen. 

Og vi får avslutte som selveste Solan Gundersen i Flåklypa hvor også pionerånden levde i aller høyeste grad:

Dra meg baklengs inn i fuglekassa!

Les også:

Hva tenker du