Jeeps potensielle storselger nærmer seg, og 3. gerenasjon Compass kommer også som en ren elbil. (Fotos: Jeep)

Rekkevidden klar for helelektriske Jeep Compass

Jeep Compass plotter kursen inn i den elektriske tiden, og ja, det fortsatt med firehjulsdrift.


Det skjer svært spennende ting over hos Stellantis, for de har på gang en drøss med nye plattformer som skal spytte ut biler av alle størrelser.

En drøss er kanskje å ta det litt langt, det er mer eksakt fire, og av disse er tre rettet mot mer vanlige biler. Det er STLA Small, STLA Medium og STLA Large, mens den fjerde heter Frame og er rettet mot tyngre kjøretøy.

-->
En rekke merker har på gang biler fordelt på de tre plattformene, inkludert Alfra Romeo, Citroën, Dodge, DS, Fiat, Maserarti, Opel og Peugeot. Og ja, Jeep.

De har blant annet meldt inn en elektrisk utgave av Jeep Grand Cherokee satt sammen på STLA Large, men kanskje enda mer spennende – en ny Compass-generasjon som inkluderer en helelektrisk utgave basert på STLA Medium. Og denne nærmer seg.

Faktisk så mye at Jeep nå løfter sløret litt mer, og den norske importøren melder en rekkevidde på 600 kilometer, den internasjonale pressemeldingen tar litt mer i og sier 650 kilometer, og her er det selvsagt firehjulsdrift og en masse moderne løsninger.

– Jeep som merkevare er fortsatt sterk i Norge, og vi har stor tro på at en elektrisk firehjulsdreven Compass vil passe perfekt i den største delen av det norske bilmarkedet, sier Harald Svindseth, merkesjef for Jeep hos Bertel O. Steen.

Compass er en viktig bil ettersom dette er en høyreist sak godt plassert i C-segmentet, den nye er 4,55 meter lang, omtrent som populære Volkswagen ID.4, og laget på en ny plattform bør også den innvendige plassen være godt ivaretatt for modellen som har bikket 2,5 millioner eksemplarer siden 2006. Jeep sier blant annet at benplassen i baksetet har økt med 5,5 centimeter, og det er jo positivt.

Det elektriske drivverket med firehjulsdrift har 375 hk og er utstyrt med en avansert elektrisk bakaksel, og det åpner for et dreiemoment på hele 3.100 Nm til bakhjulene. Den norske importøren sier at dette gir meget god fremkommelighet selv under krevende vinterforhold, og legger til at bilen blant annet kan klatre 20 prosent stigning uten noe trekkraft på forhjulene.

Utgaven med firehjulsdrift kommer også med bakkenedkjøringsassistent og Selec-Terrain-system for ulike underlag.

WLTP-rekkevidden er altså opplyst til 600 kilometer, og bilen støtter også hurtiglading på 160 kW som åpner for 20-80 prosent på 30 minutter. Legg altså noen minutter litt til for 10-80 prosent her. Hjemmeladingen går også unna, for ombordladeren støtter opptil 22 kW – det doble av det som er normalt i dag.

Videre kan importøren melde at designet er i Jeep-tradisjonen med robuste detaljer og karakteristisk form, og det i kombinasjon med forbedret aerodynamikk og moderne løsninger – som aktive luftspjeld, flatt gulv under bilen samt en rekke nye sikkerhets- og assistansesystemer.

For de som skal bruke denne på fjellveien eller i terrenget kan vi opplyse at nye Compass byr på en bakkeklaring på 20 centimeter og solide offroad-vinkler, som opptil 31 graders utkjøringsvinkel, i tillegg til en vadedybde på inntil 47 centimeter.

Den moderne STLA Medium-plattformen åpner også for en Compass-modell med mer oppbevaringsplass i kupeen, inntil 550 liter bagasjevolum og et baksetet som kan deles 40/20/40.

Den nye generasjonen løfter også Compass på den teknologiske siden, og det er blant annet et nytt infotainmentsystem, inkludert 16-tommers skjerm, 10-tommers førerdisplay, og OTA-oppdateringer.

Det er også en rekke førerassistenter og teknologi som head-up display, massasjeseter og adaptiv cruisekontroll med semi-automatisk filskifte.

Jeep har også utstyrt kompasset med  360 graders beskyttelsespaneler, radarer plassert for å unngå skader ved småkollisjoner og avanserte assistentsystemer for både parkering og kjøring på krevende vei, opplyser Stellantis Norge.

Slik ser innsiden til spesialutgaven Compass First Edition Hawaii ut:

Importen legger til at de forventer at nye Jeep Compass ventes til Norge mot slutten av 2025, og sier at detaljer rundt priser og ytterligere spesifikasjoner offentliggjøres senere.

Vi plotter kompasskursen videre til flere bilder, så her har du noen som viser detaljene til 3. generasjon Jeep Compass som også skal komme som hybrid- og ladehybrid-versjoner ute i den store verden:

Les også:

Hva tenker du