Kinesiske JAC, som blant annet har gående samarbeid med både Volkswagen og Nio, har på gang en elbil som ikke har altfor mange konkurrenter. For elbilversjonen av T9 er en pickup, og mer eksakt en elektrisk med firehjulsdrift som kan ta med seg litt mer last enn den vanlige elbilen.
Dette er nemlig en stor bil, den er 5,33 meter lang, 1,97 meter bred og 1,92 meter høy, og her spiller selvsagt en annen størrelse også en viktig rolle.
Pickupen drar også fra flere vanlige elbiler opp til 100 km/t, en øvelse som JAC T9 EV klarer på 7,5 sekunder. Og det er også flere kjøremoduser – Auto, Eco, Sport, Off-road og Snow.
Så hva med rekkevidden?
Jo, JAC T9 EV er utstyrt med et batteri på 88 kWh, og her er WLTP-rekkevidden målt med 500 kilo last. Og da endte den på 330 kilometer, mens hurtigladingen kun lyder på 80 kW.
Importør RSA sier at JAC har fokusert på komfort når de har utviklet den elektriske pickupen, i rent praktisk er T9 utstyrt med tre Isofix og smarte oppbevaringsløsninger.
- Skinninteriør
- Trådløs lading for telefon (med kjøling)
- Apple Carplay/Android Auto
- 12,6-tommers infotainment
- Varmeseter
- 6-veis elektrisk førersete
- Kjøleboks i midtarmlene
- Ambient belysning
- Sports bar
- Stigtrinn
- Plansprøyting
- Frunk, 84 liter
Så var det introduksjonsprisen, og JAC T9 EV kryper altså under momsgrensen til elbiler som slår inn på 500.000 kroner. Men kun med 100 kroner, så prisen lyder dermed på 499.900 kroner for Nordic Edition-utgaven.
Senere kommer det også en varebilutgave, men her er ikke prisen klar riktig ennå.
Det er ikke selve bilen heller, for den er ventet til vårt langstrakte kongerike i løpet av sensommeren, og planen er at det skal åpnes for prøvekjøring hos JAC-forhandlerne i september.
Les også:
- Nytt flaggskip av Astons super-SUV
- Vi har sjekket nye Toyota bZ4X
- Citroën feirer 100 år med elektrifisering og innovasjon