JAC T9 EV 4x4 nærmer seg nå så mye at prisen er klar. (Fotos: JAC)

Prisen klar for el-pickup med firehjulsdrift

Store JAC T9 er intet mindre enn en pickup med firehjulsdrift, og ja, eldrift, og jaggu kryper den ikke også under momsgrensen.


Kinesiske JAC, som blant annet har gående samarbeid med både Volkswagen og Nio, har på gang en elbil som ikke har altfor mange konkurrenter. For elbilversjonen av T9 er en pickup, og mer eksakt en elektrisk med firehjulsdrift som kan ta med seg litt mer last enn den vanlige elbilen.

Dette er nemlig en stor bil, den er 5,33 meter lang, 1,97 meter bred og 1,92 meter høy, og her spiller selvsagt en annen størrelse også en viktig rolle. 

-->
Lasteplanet er 1,52 meter langt, 1,59 meter bredt og 47 centimeter høyt, og bilen har også en gigantisk akselavstand på 3,31 meter som bør gi ok plass i baksetet til denne som har dobbel kabin, her er det fem sitteplasser, og ja, grei innvendig lagringsplass. 

Det er også ok mye krefter her, for de to elmotorene gir en effekt på 288 hk (95 foran/193 bak) og 511 Nm dreiemoment, og alt dette åpner for en 2,3 tonn hengervekt og 835 kilo nyttelast.

Pickupen drar også fra flere vanlige elbiler opp til 100 km/t, en øvelse som JAC T9 EV klarer på 7,5 sekunder. Og det er også flere kjøremoduser – Auto, Eco, Sport, Off-road og Snow.

Så hva med rekkevidden?

Jo, JAC T9 EV er utstyrt med et batteri på 88 kWh, og her er WLTP-rekkevidden målt med 500 kilo last. Og da endte den på 330 kilometer, mens hurtigladingen kun lyder på 80 kW. 

Importør RSA sier at JAC har fokusert på komfort når de har utviklet den elektriske pickupen, i rent praktisk er T9 utstyrt med tre Isofix og smarte oppbevaringsløsninger.

De har også satt sammen en Nordic Edition som blir tilgjengelig her hjemme, og denne som de sier har en verdi på 63.000 kroner er inkludert i introduksjonsprisen. 

Den komplette utstyrslisten er ikke helt klar, men RSA framhever følgende ting:

  • Skinninteriør
  • Trådløs lading for telefon (med kjøling)
  • Apple Carplay/Android Auto
  • 12,6-tommers infotainment
  • Varmeseter
  • 6-veis elektrisk førersete
  • Kjøleboks i midtarmlene
  • Ambient belysning
  • Sports bar
  • Stigtrinn
  • Plansprøyting
  • Frunk, 84 liter

Så var det introduksjonsprisen, og JAC T9 EV kryper altså under momsgrensen til elbiler som slår inn på 500.000 kroner. Men kun med 100 kroner, så prisen lyder dermed på 499.900 kroner for Nordic Edition-utgaven. 

Senere kommer det også en varebilutgave, men her er ikke prisen klar riktig ennå. 

Det er ikke selve bilen heller, for den er ventet til vårt langstrakte kongerike i løpet av sensommeren, og planen er at det skal åpnes for prøvekjøring hos JAC-forhandlerne i september.

Lenge før det, faktisk akkurat nå, kan du sjekke ut bildene av den elektriske pickupen som RSA har kalt JAC T9 EV 4x4, for her er de:

Les også:

Hva tenker du