Aston Martin knaller til med den nye S-benevnelsen fra SUV-modellen DBX. (Fotos: Aston Martin)

Nytt flaggskip av Astons super-SUV

Det er duket for en S-variant av Aston Martins DBX, og her er det voldsomt med krefter – og utstyr.


Man kan nesten kalle Aston Martin for Norges-venner. For to av de mest supre bilene har også navn vi finner i den norske historien – Valhalla og Valkyrie. Men dette er rendyrket sportsbiler for de helt spesielle, og de har også kommet med en som flere går for – en SUV. 

Det britiske merket kunne tilbake i 2020 endelig dra duken av DBX, en luksus-SUV som skulle bli den aller sterkeste i dette segmentet. For i 2022 dukket det opp en utgave kalt DBX707, og det siste tallet refererte til antall hestekrefter. Den 4-liters V8 twin-turbo-motoren yter altså 707 hk.

-->
Men nå må selv DBX707 stille seg i skyggen, for det er duket for et nytt flaggskip kalt DBX S. Her løftes den imponerende SUV-modellen til nye høyder. 

Det er blant annet tatt i bruk enda mer lette materier, matchvekten for lettvektversjonen lyder på 2.198 kilo, og dette er altså en SUV som strekker seg rett over 5 meter i lengde.

Det er en helt ny front, en oppgradert bak, og det er selvsagt tatt en rekke S-grep på innsiden som også er full av Alcantara og skinn. 

Men den allerede viktigst, iallfall for en S-utgave signert Aston, slike ytelsesutgaver som merket har kommet med siden DB3S i 1953, er i motorrommet.

Det handler fortsatt om den samme V8-motoren, men ingeniørene har løftet løsninger fra Valhalla som har gitt DBX S 20 nye hk. Det betyr at det totalt bor 727 hk i denne. 

Resultatet er at den fyker opp til 100 km/t på lynraske 3,3 sekunder, og den barberer akselerasjonen opp til 200 km/t med 0,3 sekunder målt mot DBX707. 

Toppfarten er ikke ille den heller, 310 km/t. 

– I løpet av de siste to årene har Aston Martin introdusert en hel kjernekolleksjon av neste generasjons sportsbiler, samt en ny DBX; alt med et nytt, helt skreddersydd infotainmentsystem designet internt, sier Aston Martins administrerende direktør, Adrian Hallmark.

– Merket fortsetter sitt fokus på klasseledende ytelse, ultra-luksuriøst design og innovasjon, og utvider produktutvalget under hver kjernemodell. Introduksjonen av DBX S bekrefter ikke bare vår forpliktelse til å produsere de mest spennende, givende og vakre bilene, den sender også en sterk intensjonserklæring om våre ambisjoner, ikke bare for DBX, men for Aston Martin-merket.

Og for de som lurer på om dette faktisk er en praktisk SUV eller kun et «leketøy», så kan vi jo legge til at hengerkapasiteten er på 2.700 kilo og det er mulig å laste 75 kilo på taket. Og ja, det er sitteplasser for tre bak, og setene kan deles 40:20:40. 

Bilen er selvsagt fullpakket med sikkerhetssystemer, vi teller over 30 slike som går på bremsing, chassis, sikkerhet og ADAS, det er et lydanlegg med 14 høyttalere og selvsagt støtte både for Apple CarPlay og Android Auto.

Litt for moro kan vi jo ta med hele listen av standard spesifikasjonene, for dette viser litt av hvor avansert DBX S faktisk er. Sjekk denne:

  • 360 garders kamerasystem med utfoldbart ryggekamera
  • Akustisk laminert sideglass (foran)
  • Aktive bremselys bak
  • Atmosfærebelysning (64 farger, to soner)
  • Anodiserte terskelplater i aluminium med Aston Martin-vinger
  • Innkjøringsbelysning
  • Aston Martin-vinger og tekstmerke i glassemaljert blankkrom
  • Automatisk dimmende (fører) og oppvarmede sidespeil
  • Automatisk dimmende innvendig bakspeil
  • Automatisk 3-sones klimaanlegg
  • Automatiske frontlykter med automatisk fjernlys (AHB)
  • Bi-LED-frontlykter
  • Stablede firedelte eksoslister i kromsort
  • Kromsort grill med lameller
  • Kupéteppe med matchende bagasjeromsteppe og mattematter med nubuckkant
  • Kupébelysning
  • Mørk krom panserblader, sidelister og vinduslister
  • Mørk krom interiørdekor
  • Oppbevaringslommer i dører foran og bak
  • Integrert dambelysning i dører
  • Terskelplater - anodisert med «Aston Martin S»-vinger
  • Doble solskjermer (frontrute og sidevinduer)
  • Elektrisk rattstammetilt og -utvidelse Justering
  • Parkeringssensorer foran og bak med visuell indikator
  • Midtarmlener foran - doble justerbare
  • Forseter og sidespeil - minnefunksjon med 3 posisjoner
  • Hanskerom med elektrisk låsing
  • Oppvarmet bakrute
  • Oppvarmede seter (foran og bak)
  • LED-kjørelys (DRL)
  • LED-baklys - røde
  • «S / Made in Great Britain» motorinspeksjonsplakett og grafikk på dørterskler
  • Lakk - Helfarget, Metallic, Signature Metallic (totalt 24 farger)
  • Panoramatak i glass
  • Pianosvart finér
  • Presenterende utvendige dørhåndtak
  • Elektrisk innfellbare sidespeil
  • Elektrisk bakluke
  • Automatiske vindusviskere
Dette er altså bare litt av det en DBX S kan lokke med, så denne super-SUVen er helt klart en bil fra den øverste hylla.

Aston Martin forventer at leveringene starter i løpet av 4. kvartal, men bildene er allerede her. Så her har du det nye flaggskipet, Aston Martin DBX S:

Les også:

Hva tenker du