Sjekk denne Defenderen. (Fotos: Jaguar Land Rover)

Toppløs klassiker er tilbake!

Det er intet mindre enn den mest ettertraktede klassiske Land Rover Defender noensinne som gjør et comeback.


Soft Top, myk topp, er et uttrykk som Land Rover-entusiastene setter stor pris på. Det har merket selv erfart, for det tok godt fyr den den første «nye» Defender Soft Top kom i 2016. Dette er utgaver kun tilgjengelig på 90 chassis med kort akselavstand, og denne høster nå frukter av tjenesten Works Bespoke introdusert i fjor. 

For nå kan Land Rover Classic bekrefte at ikonet Classic Defender V8 Works Bespoke Soft Top er tilbake, og denne kombinerer åpner for friheten det er å kjøre med åpent tak med de tradisjonelle terrengegenskapene fra Defender.

-->
Land Rover understreker at alle Classic Defender V8 fra Works Bespoke er resultatet av hundrevis av timer med utsøkt håndverk gjort av Land Rover Classic-ingeniører, og de følger en fast mal.

Donorbilen må være en produsert fra 2012 til 2016, og denne bygges deretter om i henhold til OEM-standarder med tanke på holdbarhet, luksus og kjøreegenskaper, forklarer de.

På toppen er det en skreddersydd kalesje sikrer som er mulig å få i fire farge, Black som standard samt Sand, Dark Khaki og Navy. Det unike kalesjedesignet er inspirert av kalesjen på den siste Defender-modellen som rullet av produksjonslinjen i 2016, og er utstyrt med autentiske festepunkter og stropper, forklarer britene. 

Videre kan de fortelle at side- og bakdelene er mulig å åpne med glidelås og rulles opp for kjøring under åpen himmel, samtidig som de gir en viss beskyttelse mot vær og vind, og Land Rover Classic har ekstra festepunkter for å holde kalesjen godt festet i høye hastigheter.

I tillegg er også en mindre «Bikini Hood» tilgjengelig, som beskytter forsetepassasjerene, i samme fargeutvalg.

For selve bilen er det mulig å velge mellom hele 49 farger, og her åpnes det også for Works Bespoke Match-to-Sample for å skape unike lakkdesign.

– Med Classic Defender V8 Soft Top gir vi kundene en enda større mulighet til å gjøre drømmene om Classic Defender V8 til virkelighet, sier Dominic Elms, Managing Director hos Jaguar Land Rover Classic.

– Hos Land Rover Classic samarbeider vi med kundene for å tilby en personlig tilpasset tjeneste, slik at de kan nyte bilen i trygg forvissning om at den er designet og konstruert eksklusivt for dem av originalprodusenten og menneskene som kjenner den best.

Som en skreddersydd tjeneste åpnes det også for en rekke andre valg både for utsiden og innsiden, som grill, dørhåndtak og motiv på panseret og valget mellom 16- og 18-tommere. 

På innsiden er det mulig å velge mellom fem ensfargede eller åtte totonede skinnalternativer samt en rekke andre personlig tilpassede detaljer og finisher. 

Og selvsagt lokker Land Rover Classic også med eksklusivt ekstrautstyr, som innebygd vinkjøler og et skreddersydd surfebrettstativ. 

I motorrommet handler det selvsagt om en V8, den første slike var på plass i terrengikonet allerede i 1979, og mer eksakt er det en 5-liters fra Land Rover med 405 hk og 515 Nm dreiemoment koblet til en 8-trinns ZF-automat girkasse. 

De har også et spesialtilpasset hjuloppheng som baner vei både for kjøreegenskaper og komfort i de fleste situasjoner, og her hjelper selvsagt nyutviklet spiralfjærer, Eibach-stabilisatorer og Bilstein-dempere til. 

Bremsene er på sin side oppgradert til Alcon-bremser med fire stempler, 335 mm bremseskiver foran og 300 mm bak, forklarer Land Rover.

Prisen for moroa er dog en liten festdemper, for her er den britiske satt til 195.000 pund – det er i skrivende stund 2,7 millioner kroner. Det er altså før frakt og alt det andre, så ja, et ganske stort hinder man må passere før man kan bestille seg denne toppløse klassikeren.

Her er teknisk data for Classic Defender V8 Soft Top, en bil som nok mange kunne tenkt seg:

Les også:

Hva tenker du